دعوتی خطرناک برای زاگرس

پایگاه خبری گلونی، محمد پورخداداد: همه‌گیرشدن دسترسی به اینترنت و پس از آن دسترسی گسترده به شبکه‌های اجتماعی، هم در آگاهی مردم موثر بوده و هم در متوهم کردن آنها.

در این فضا به راحتی می‌شود روشنفکر شد، چریک شد، فعال محیط زیست شد و صدها ادای مجازی دیگر.

حالا موضوع اصلی چیست؟ یک کانال تلگرامی پربازدید لرستانی برای توسعه گردشگری! لرستان، گردشگران را برای خوردن کباب بلوط دعوت کرده‌ است و در متن آن آورده است که: کباب بلوط، انگیزه قوی برای سفر پاییزی به مناطق زاگرس‌نشین.

حالا کباب بلوط چیست. از میانه فصل پاییز به بعد، بلوط رسیده، خشک می‌شود و پای درخت بلوط می‌افتد. این کانال تلگرامی که ادعای گسترش اخبار فوری و دقیق به هم استانی‌هایش را دارد، در حقیقت از همه می‌خواهد که بروند در جنگل‌های زاگرس و از چوب درختان بلوط زغال درست کنند و بلوط‌های پای درختان را کباب کنند.

این مدعیان توسعه گردشگری نمی‌دانند که بلوط‌های ریخته‌شده عامل ماندگاری این جنگل‌ها هستند. بلوط‌های پای هر درخت تلاش دوباره جنگل برای ترمیم خود است. یکی از عوامل خالی ‌شدن و کم‌تراکم شدن جنگل‌های زاگرس این است که درختان به‌دلیل حضور دام و جمع‌آوری بلوط‌های پای درختان فرصت ترمیم و زایش دوباره ندارد و زاگرس مانده است و درختان کهن آن که یکی‌یکی در حال نابودی هستند. نکته دیگر اینکه اکنون که آسمان نیز بارانش را از زاگرس دریغ کرده است، این منطقه و نواحی جنگلی آن مستعد آتش‌سوزی هستند. مراتع و جنگل‌های زاگرس در خشک‌ترین زمان خود هستند و هر کبریت می‌تواند خسارات زیادی را به بار بیاورد. چه برسد به هجوم گردشگران برای کباب ذغال!

عده‌ای به اقتضای آب‌وهوا و فصل، توهم تورلیدری می‌زنند. در بهار امسال نیز یک گروه گردشگری در دورود، نشانی زیست‌گاه‌های انگشت‌شمار سمندر لرستانی را برای گردشگران منتشر کرد و چند مرتبه با عده‌ زیادی گردشگر به این مناطق رفت.

باید دانست که برای توسعه گردشگری در زاگرس، ابتدا باید زاگرس و جنگل‌های نیمه‌جانش را نجات داد، سپس به فکر گردشگری در آن بود.

پایان پیام

کد خبر : 56556 ساعت خبر : 4:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56556
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات