طرح احیای دریاچه ارومیه با شکست مواجه شده است

طرح احیای دریاچه ارومیه با شکست مواجه شده است

رئیس دانشگاه ارومیه یکی از علل خشکی دریاچه ارومیه را عدم تخصیص به موقع وکافی اعتبارات دانست وگفت: از اعتبارات درنظر گرفته شده برای احیا دریاچه ارومیه فقط ۲۰ درصد تخصیص یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رحیم حب نقی افزود: در حال حاضر دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت خود قراردارد و یکی از علل شکست طرح احیای دریاچه ارومیه عدم تخصیص بودجه کافی است.

وی گفت: درزمان آغاز طرح احیای دریاچه ارومیه، دانشگاه ارومیه از لحاظ علمی عدم موفقیت طرح مذکور را پیش بینی کرده بود، چراکه وضعیت دریاچه ارومیه در زمان آغاز طرح در شرایط مناسبی نبوده و رسوبات نمک بستر دریاچه را پر کرده بود.

حب نقی ادامه داد: برابر اعلام کارشناسان، قبل از بوجودآمدن وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، بیش از ۳۰میلیارد مترمکعب آب در دریاچه وجود داشت و سالانه ۲٫۵ میلیارد مترمکعب هم اب از طریق رودخانه های منطقه به دریاچه سرازیر می شد ولی با وجود این روند خشکی دریاچه ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: ستاد احیا قول ورود سالانه ۳ میلیارد مترمکعب آب از حقابه رودخانه ها را به دریاچه داده بود ولی از نظر متخصصین دانشگاه بدلیل عدم فراهم کردن این میزان آب وسرعت  پر شدن بستدریاچه ر با رسوبات نمک این امکان وجود نداشته است.

رئیس دانشگاه ارومیه با انتقاد از عدم استفاده کافی و درخور شان از ظرفیت متخصصین بومی منطقه در احیای دریاچه ارومیه اظهارکرد: در طرح احیای دریاچه ارومیه از ظرفیت دانشگاه ارومیه و متخصصین رشته های آب و کشاورزی دانشگاه استفاده نشد درحالی که برای حل مسائل موجود در هرمنطقه بایدبه نیروهای علمی و متخصصین بومی همان منطقه بها داده شود.

حب نقی با اشاره به طرح دانشگاه ارومیه برای احیای دریاچه افزود: دانشگاه ارومیه طرحی با عنوان طرح فازبندی احیای دریاچه ارومیه، با استفاده از توان علمی و کارشناسانه متخصصین خارجی و داخلی تهیه کرده که درصورت تخصیص بودجه ای برای مطالعه طرح و اجرای پایلوت آن، در صورت انجام این طرح مطابق نظرات کارشناسان  دریاچه ارومیه از وضعیت بحرانی فعلی خارج می شود.

وی با بیان اینکه در طرح فازبندی احیای دریاچه از طریق نصب دایک هایی در محاذات جزایر اصلی و نیزبا استفاده از جاده شهید کلانتری آب در بخشهای از دریاچه جمع شده و در صورت سرریز شدن به قسمت بعدی وارد می شود تصریح کرد: نظیر این طرح در دریاچه اورال روسیه انجام شده و در این طرح ازکم عمق شدن سطح اب و تبخیر زودرس آن جلوگیری می شود.

حب نقی با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: دریاچه فعلی ارومیه  شکل خودرا از حالت تشت به حالت سینی تغییر داده و با این تغییر حجم آب، سطح تبخیر آن بیشتر شده است.

طرح احیای دریاچه ارومیه با شکست مواجه شده است

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه طرح انتقال آب از سایر بخش ها، بسیار هزینه بر بوده و توجیه اقتصادی ندارد و درصورت انتقال آب، بدلیل تغییر بستر دریاچه عملا توفیقی بدنبال نخواهد داشت گفت: دراستای اجرای طرح فازبندی برای احیای دریاچه تنها از آب رودخانه های حوزه آبریز دریاچه استفاده خواهدشد.

حب نقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه گنجی بی پایان برای اشتغال زایی مردم منطقه محسوب می شود اظهار کرد: جنوب دریاچه ارومیه بستری مناسب برای تولید سیست و پرورش ارتمیا بوده که دانشگاه ارومیه آماده ارائه این دانش فنی به سرمایه گذاران است.

وی گفت: طرح کشت جایگزین در کشاورزی برای احیای دریاچه چندان با موفقیت همراه نبوده درحالی که می توان با استفاده از بسترنهفته در خود دریاچه برای مردم این منطقه هزاران شغل و حتی شغلی جایگزین برای کشاورزان ایجاد نمود.

حب نقی پرورش آرتمیا، استحصال کلر و سدیم از نمک دریاچه و نیز بهره برداری از لجن دریاچه را بعنوان  فرصت های عظیم اشتغال زایی پیشنهاد کرد.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه نباید موضوع دریاچه ارومیه سیاسی شود تصریح کرد: مسئله دریاچه ارومیه مسئله ملی و حتی فراملی بوده و درصورت خشک شدن آن اثرات زیست محیطی بین المللی نیز خواهد داشت و باید از نگاهی جناحی و سیاسی به این معضل پرهیز کرد.

پایان پیام

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

منبع: ایسنا

کد خبر : 56734 ساعت خبر : 2:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56734
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات