متراژ خانه در ایران

متراژ خانه در ایران

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مساحت واحدهای مسکونی در هر مکانی وابسته به متغیرهای گوناگونی نظیر مالکیت، قیمت زمین و املاک، میزان سرمایه‌گذاری، موقعیت در شهر، تراکم و ضوابط و مقررات طرح‌های توسعه است. مقایسه مساحت واحدهای مسکونی در استان‌های کشور نتایج جالب توجهی را ارائه می‌دهد، کنکاش در دلایل بروز این نتایج جای تحقیق و تأمل دارد.

بررسی آمار و اطلاعات مساحت واحد های مسکونی کشور بر مبنای نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ نشانگر این است که ۶۵٫۶ درصد از کل واحدهای مسکونی کشور را  واحدهای مسکونی با مساحت ۱۰۰ مترمربع و کمتر تشکیل داده است به طور دقیق تر از این میزان ۹٫۳ درصد را واحدهای ۵۰ مترمربع و کمتر و ۵۶٫۳ درصد را واحدهای مسکونی بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر تشکیل می دهند.بررسی بیشتر حاکی از این مسئله است در ۱۶ استان کشور سهم واحد های مسکونی با مساحت ۱۰۰ متر مربع و کمتر، بالاتر از میانگین کشوری است که در این بین گیلان با ۸۴٫۳ درصد بیشترین و سپس قزوین (۷۹٫۵)، تهران (۷۷٫۱)، گلستان (۷۵٫۶)، خراسان شمالی (۷۵٫۵)، خراسان رضوی (۷۴٫۸) و به ترتیب کردستان، مازندران، البرز، هرمزگان، مرکزی، همدان، قم، اردبیل، زنجان و کرمانشاه قرار دارند.

جالب آنکه به استثنای استان هرمزگان سایر استان‌ها در نیمه شمالی کشور قرار دارند. به عبارت دیگر در نیمه شمالی کشور به جز استان سمنان و نیز آذربایجان شرقی و غربی، در مابقی استان‌ها سهم واحدهای مسکونی با مساحت ۱۰۰ متر و کمتر از کل واحدهای مسکونی بیش از میانگین کشوری است . البته از نظر تعداد واحدهای مسکونی ۱۰۰ مترمربع و کمتر، استان تهران در رتبه اول و سپس استان‌های خراسان رضوی و مازندران قرار دارند.

متراژ خانه در ایران

همچنین به طور میانگین واحدهای مسکونی با مساحتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ مترمربع، ۳۰٫۳ درصد از کل واحدهای مسکونی کشور را تشکیل داده است. ۱۶ استان کشور دارای درصد بالاتر از میانگین کشور در این متراژ از واحدهای مسکونی هستند (واحدهای مسکونی هر استان نسبت به کل واحدهای همان استان). در این گروه، استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۶٫۶ درصد در رتبه اول و سپس چهارمحال بختیاری (۵۳٫۶)، یزد (۵۲٫۸)، فارس (۵۰٫۱)، اصفهان (۴۷) و به همین ترتیب استان‌های بوشهر، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی، لرستان، سمنان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار گرفته‌اند.

بررسی واحدهای مسکونی با مساحت ۲۰۰ متر مربع و بیشتر نیزحاکی از این است که تنها ۳٫۷ درصد از واحدهای مسکونی کشور در این گروه جای میگیرند. گفتنی است در استان یزد ۱۱٫۴ درصد از واحدهای مسکونی در این دسته قرار دارند که از این لحاظ استان یزد رتبه اول کشور را در اختیار دارد و پس از استان یزد، استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی به ترتیب در رتبه دوم و سوم کشور قراردارند در همین حال در استان گیلان تنها ۱٫۱ درصد از واحدهای مسکونی این استان مساحتی معادل ۲۰۰ متر مربع و یا بیشتر دارند که از این لحاظ استان گیلان در رتبه آخر در سطح کشور قرار دارد.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 56702 ساعت خبر : 9:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56702
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات