مثل حیوانات مسواک نزنیم؟

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: خیلی از مردم از خبرنگاران سوال می‌کنند که چگونه می‌توانیم خبر درست را از نادرست تشخیص بدهیم. ساده‌ترین پاسخ ما به آنها این است از عقل خود استفاده کنید. بگذارید مثالی بزنم فکر کنید در یکی از گروه های تلگرامی ویدیویی برای شما ارسال می‌شود که در توضیح آن ویدیو نوشته‌اند یک پری دریایی در ساحل کانادا به گل نشسته است. آیا شما حتماً باید علم روزنامه‌نگاری بدانید یا خبرنگار باشید یا مثلاً در رشته ارتباطات تحصیل کرده باشید تا بدانید این خبر نادرست است؟ یعنی واقعاً با رجوع به عقل خود نمی‌توانید بفهمید که این خبر درست نیست و نباید روی آن کلیک کنید؟

اما خیلی از ما این ویدیو را دانلود می‌کنیم و تقریبا یقین داریم که بعد از دانلود شدن ویدیو تصویر یک پری دریایی به گل نشسته را در سواحل کانادا خواهیم دید اما بعد متوجه می‌شویم که ویدیو یک شوخی بوده است و مثلاً یک عروسک پری دریایی را روی ساحل انداخته‌اند و از آن فیلم‌برداری کردند. خیلی وقتا با وجود عقل‌مان می‌توانیم مسائل را از هم تشخیص بدهیم و قبل از اینکه روی لینک کلیک کنیم بفهمیم که درست است یا نادرست است.

نمونه آن هم این سخنرانی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود که یک نفر از مردم می‌خواهد گول غربی‌ها را نخورند و از مسواک و خمیر دندان استفاده نکنند چون به قول ایشان و به نقل از آقای جرجانی که گویا شاگرد ابوعلی سینا بوده خمیر دندان باعث می‌شود که مینای دندان در معرض بخارات معده قرار بگیرد و دندان های شما را پوسیده کنند. این کارشناس می‌گوید که غربی‌ها این را می‌دانند اما چون نفع‌شان در ساخت خمیردندان است حقیقت را به ما نمی‌گویند. ایشان در ادامه برای این که دلیل محکمی برای این ادعا بیاورند می‌گویند مگر حیوانات که مسواک نمی‌زنند دندان خراب دارند؟ انگار که باید از زندگی حیوانات تقلید کنیم و لابد از این به بعد دست‌‌هایمان را نشوریم و صابون هم نزنیم و به جای دست دادن و روبوسی کردن لقد پرتاپ کنیم؟

باقی بقای‌تان

پایان پیام

کد خبر : 56374 ساعت خبر : 8:23 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56374
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات