موتورسیکلت برقی در تهران جایگزین انواع بنزینی میشود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه کاهش الودگی هوای تهران در حاشیه دومین نشست کارگروه در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه بر اساس دستور کاری که داشتیم دستگاههای متولی اقدامات کاهش دهنده آلودگی هوا میبایست گزارش اقدامات خود را به کارگروه اعلام میکردند.
به گزارش پایگاه خبری گلونی، کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران و همچنین بر اساس قانون هوای پاک تکالیفی برای دستگاههای اجرایی در نظر گرفته شده است، افزود: در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها و به ویژه تهران حدود ۲۶ دستگاه اجرایی دارای وظایف قانونی هستند که باید اقداماتی در این خصوص انجام دهند.
دبیرکارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ادامه داد: سازمان حفاظت محیطزیست بر اساس قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران نقشی نظارتی دارد و لذا دستگاهها موظفند عملکرد خود را به سازمان محیطزیست و به کارگروه ارائه دهند.
کلانتری با بیان اینکه امروز بر اساس دستور جلسه مقرر شد، که کارگروههایی در فرمانداریها به ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع شهر تشکیل شود، اظهار داشت: شهرهای استان دارای طرح جامع بوده و در آن سرانه فضای سبز پیشبینی شده و برای تحقق سرانه فضای سبز نیازمند همکاری دستگاههای متولی مانند منابع طبیعی، امور آب ،فرمانداریها و شهرداریها می باشد.
کلانتری تصریح کرد: علاوه بر مصوبه هیات دولت، قانون هوای را پاک داریم، که بر اساس آن سرانه فضای سبز شهر باید حداقل ۱۵ متر مربع باشد و این قانون باید ظرف مدت ۱۰ سال اجرایی شود.
وی با بیان اینکه منابع مالی و همچنین تخصیص آب برای توسعه فضای سبز نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت:توسعه فضای سبز یکی از زیرساختهای کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدیدی که توسط ریزگردها از طرف مناطق غربی و جنوب استان داریم اجرای کمربند سبز هم در این مناطق تصویب شد.
کلانتری ادامه داد: دهیاریها نیز باید برای روستاها توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهالهای بومی کمآب بر استفاده شود، بیشتر آب اختصاص یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیهخانههای فاضلاب تامین شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: وضعیت کیفی سوخت توزیع شده در تهران نیز در دستور کار این جلسه قرار داشت و در این جلسه مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی گزارشی از کیفیت سوخت توزیعی در راستای تعهدات وزارت نفت ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه بنزینی که در استان تهران توزیع میگردد بنزین با استاندارد یورو ۴ میباشد، افزود: بر اساس مصوبه هیئت دولت باید از سال ۹۳ به مدت ۳۶ ماه علاوه بر اینکه یورو ۴ توزیع گردد به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ برویم و بر همین اساس کارگروه در خواست ارتقاء بنزین از یورو ۴ به ۵ را طبق مصوبه سال ۹۳ ارائه کرد.
کلانتری به توزیع گازوئیل در استان تهران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه گازوئیل ۵۰ppm گوگرد توزیع میشود، که حرکت بسیار خوبی است، تغییر کیفیت سوخت و ارتقا آن از یورو۲ به یورو۴ در دولت یازدهم و در پی آن در دولت دوازدهم قطعا وضعیت روزهای سالم در استان تهران را افزایش خواهد داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم حدود ۱۹۰ روز هوای ناسالم داشتیم اما سال گذشته به ۸۹ روز هوای ناسالم در تهران رسیدیم، گفت: اما همین تعداد هوای ناسالم نیز زیاد است و با تدابیری که اندیشیده شده است، باید بتوانیم آلودگی هوای ناشی از احتراق و زندگی روزمره شهری را کاهش دهیم.
کلانتری افزود: بخشی از آلاینده ها اجتناب ناپذیر است، آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش نزولات و تولید ریزگردها از کشورهای همسایه و بخشی هم از منابع داخلی ۱۴ الی ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس در تهران داشتیم، که ربطی به آلایندههای شهری و خودروها نداشت و منشا خارجی و طبیعی داشت و اینها را نمیتوان جزو آلایندگیهای روزمره شهر تهران دید.
مدیرکل حفاظت محیطزیست استان تهران با اشاره به اینکه در بخش دیگر این جلسه در خصوص جایگزینی موتور سیکلتهای برقی به جای موتور سیکلتهای بنزینی شامل کاربراتوری و انژکتوری مطرح شد، افزود: این موضوع نیارمند یک برنامه زمانبندی شده میباشد، بر اساس گزارش نیروی انتظامی، از ابتدای امسال شمارهگذاری موتور سیکلتهای کاربراتوری ممنوع است، اما موتور سیکلتهای انژکتوری همچنان پلاکگذاری میشود.
کلانتری بیان داشت: بر اساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۴۰۰ موتور سیکلت برقی تاکنون در کشور شمارهگذاری شده است و تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتورسیکلتهای برقی در جریان است، تا بتوانیم در کلان شهر تهران با ۳ میلیون موتور سیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم و در استان تهران، مقدمات احداث یک واحد تولید موتور سیکلت برقی فراهم میشود.
دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است، گفت: اگر همه دستگاهها به عملکرد خود عمل کنند و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند قطعاً مهار آلودگی در حد قابل قبول امکانپذیر میباشد.
این گزارش میافزاید: محمدحسین مقیمی استاندار تهران و رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به ضرورت اجرای قوانین و آییننامههایی که تکلیف دستگاه ها را در کنترل و مقابله با آلودگی هوا مشخص کرده است، گفت: در طرح جامع تهران توسعه فضای سبز پیشبینی شده و مقیاس دقیق سرانه فضای سبز مشخص شده است و دستگاههای اجرایی با توجه به طرح جامع تهران باید به عدد سرانه فضای سبز که در طرح مشخص شده دست یابند.
وی ادامه داد: هریک از دستگاههای عضو این کارگروه در شهرستانهای استان موظفند اقدامات لازم را برای دستیابی منطقه به سرانه فضای سبز که پیشبینی شده است برسانند و این اقدامات با نظارت استانداری انجام میشود.
استاندار تهران گفت: طی یک ماه آینده برنامه زمانبندی اجرای طرح فضای سبز از طریق کارگروه مشخص شده و ارائه میشود.
استاندار تهران پس از بررسی و تشریح مواد قانونی هوای پاک با اشاره به لزوم توزیع بنزین یورو۴ در همه شهرستانها و مناطق استان گفت: با توجه به فاصله کمی که شهرستانهای استان با تهران دارند اگر بنزین یورو۴ استفاده نشود مشکلات آلایندگی به دنبال دارد.
پایان پیام
منبع: سامات
کد خبر : 57508 ساعت خبر : 3:03 ب.ظ