کدام مطبوعات، کدام کتاب؟

کدام مطبوعات، کدام کتاب؟

پایگاه خبری گلونی، امیر پروسنان: نمایشگاه کتاب و مطبوعات برای اهالی فرهنگ و رسانه، دو اتفاق مهم محسوب می‌شود. دو اتفاقی که تقریبا از کارکرد اصلی خود خارج شده است.

نمایشگاه کتاب طی سال‌های اخیر تبدیل به فستیوال ساندویچ‌های آماده و انواع و اقسام بستنی‌ها در حاشیه نمایشگاه و شو آف برخی مسئولین و البته نویسنده‌ها تبدیل شده که در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و با کوچ به شهر آفتاب، تقریبا می‌توان گفت که مشترک مورد نظر از دسترس خارج است! نمایشگاه مطبوعات نیز حال خوشی ندارد. فی‌الواقع رسانه اصلا حال خوشی ندارد. شق دوگانه اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بین رسانه‌ها اعم از مکتوب و غیرمکتوب، شق دارا و ندار است. چطور می‌توان تفاوتی بین این دو نگاه قائل نبود، وقتی نگاهی به جیب خبرنگارهای دو طرف می‌اندازیم؟ این‌که یک دسته بدون قرارداد و بیمه در فلان روزنامه یا رسانه کار می‌کنند و گرفتن و نگرفتن حقوق‌شان در هاله‌ای از ابهام است و این‌که دسته دیگر هر چه دل‌شان می‌خواهد می‌نویسند و نگران دریافت حقوق و بیمه‌شان هم نیستند، چه نیازی به برگزاری نمایشگاه دارد.

اصلا برگزاری این فستیوال چه دردی از رسانه‌ها دوا می‌کند، وقتی فلان رسانه حقوق خبرنگارانش را نمی‌تواند بدهد و بعد فلان قدر میلیون تومان برای غرفه‌اش هزینه می‌کند. حضور پایگاه‌های خبری که با یکی دو خبرنگار اداره می‌شوند و پر از اشکال هستند، در این نمایشگاه چه لزومی دارد؟ حضور روزنامه‌هایی که به گاه‌نامه تبدیل شده‌اند چون نمی‌تواند خرج خودشان را در بیاورند و حقوق خبرنگاران را پرداخت کنند، در این فستیوال سالانه چه اهمیتی دارد؟ منطق می‌گوید وقتی رسانه‌ای توانایی تهیه تجهیزات لازم برای خبرنگارانش را ندارد، اصلا نباید خاصه خرجی‌هایی از قبیل حضور در نمایشگاه با وام فلان قدر میلیونی و احیانا پرداخت قسط هم داشته باشد.

کدام مطبوعات، کدام کتاب؟

منطق می‌گوید وقتی رسانه‌ای در تربیت و آموزش خبرنگاران خود وامانده است، نباید در چنین دورهمی عظیمی حضور داشته باشد. منطق می‌گوید وقتی رسانه‌ای نمی‌تواند حق خبرنگار را به موقع بدهد، نباید به واسطه علایق شخصی مدیرمسئولش در چنین نمایش عجیبی روی صحنه برود و پُز عالی با جیب خالی بدهد. حکایت نمایشگاه مطبوعات با نمایشگاه کتاب قدری متفاوت است. در اولی ماجرا یک دورهمی پُر دک و پُز است و در دومی فروشگاهی با عظمت که درصد زیادی از خریداران فقط می‌خرند و نمی‌خوانند. تنها نقطه اشتراک این دو نمایشگاه در شو آف است. مخاطبی که کتاب را به خاطر عطفش می‌خرد تا در کتاب‌خانه‌اش زیباتر باشد و مدیرمسئولی که حضورش در چنین دورهمی بزرگی را غنیمتی برای نشان دادن خود می‌شمارد. اصلا بگذریم از پایگاه‌های خبری و رسانه‌های کوچکی که دارند دست و پا می‌زنند برای دیده شدن، بدون هیچ نوآوری و متفاوت بودنی در میان غول‌های رسانه‌ای که جیب‌شان پُر است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 56568 ساعت خبر : 9:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=56568
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات