اطلاعی از میزان فرسایش خاک در لرستان نداریم

اطلاعی از میزان فرسایش خاک در لرستان نداریم

خرم‌آباد- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در مناطق میانکوه لرستان، گفت: اطلاعی از میزان فرسایش خاک در لرستان نداریم.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مراد سپهوند ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی خاک با اشاره به اینکه دو مفهوم خاک و اراضی را باید از هم تفکیک کنیم؛ اظهار داشت: خاک همان قشر پوسته زمین است که گیاه در آن رشد می کند، هر خاکی را می توانیم جزو اراضی به حساب آوریم اما همه اراضی را نمی توانیم جزو خاک به حساب آوریم.

وی با بیان اینکه بین منابع خاک و اراضی ارتباط وجود دارد، تصریح کرد: ۷۶ درصد استان کوه و تپه است، یعنی لرستان استان منابع طبیعی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تاکید بر اینکه ۲۴ درصد وسعت استان شامل اراضی قابل کشت می شود، افزود: این میزان شامل ۶۷۰ هزار هکتار اراضی می شود، این در حالی است که ۸۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی در استان وجود دارد.

اطلاعی از میزان فرسایش خاک در لرستان نداریم

سپهوند با بیان اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار اراضی بین کوه ها و تپه ها، اراضی زراعی داریم، تصریح کرد: این موضوع مشکل زیادی برای ما در حوزه حفاظت از خاک و منابع ملی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه این ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار ممکن است جزو منابع ملی بوده و تخریب شده باشند، افزود: ۷۶ درصد اراضی استان درگیر فرسایش آبی متوسط تا زیاد است و فقط در سطح ۱۰ درصد مساحت استان می شود گفت فرسایش جزیی تا کم داریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با تاکید بر اینکه باید وضعیت منابع خاکی استان یک بار به دقت باید احصاء شود، افزود: نقشه فرسایش استان سالیان سال است که تهیه نشده و اطلاعی از میزان فرسایش در استان نداریم، شوری و قلیایی بودن خاک را نمی دانیم، منابع استان از دست می رود و ما درگیر کارهای سیاسی هستیم.

سپهوند با اشاره به اینکه همه اطلاعات ما در دشت سیلاخور مربوط به دهه ۶۰ است، اظهار داشت: زنگ خطر در مورد خاک های استان به صدا درآمده است، یک پروژه اساسی باید تدوین شود و پیرامون منابع خاک و روند فرسایش آنها کار شود.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 59413 ساعت خبر : 2:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59413
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات