قلعه فلک‌الافلاک را دریابید

قلعه فلک‌الافلاک را دریابید

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مهندس سیروس ابراهیمی (مشاور میراث فرهنگی استاندار لرستان) در ستون سرمقاله روزنامه استانی «تمدن» لرستان نوشت: قلعه فلک‌الافلاک یکی از نفایس تاریخی کشور به شمار رفته که در فهرست موقت ثبت آثار تاریخی در سازمان جهانی بوده و در نوبت ثبت دائم قرار دارد.

در مورد اهمیت یک اثر تاریخی همچون قلعه فلک‌الافلاک که ارزش ثبت جهانی پیدا می‌کند، سخن گفتن بیهوده بوده و این موضوع برای همه کارشناسان و مردم نیز واضح و مبرهن است. در سال ۸۳ موضوع مطالعه لرزه‌نگاری قلعه فلک‌الافلاک مطرح شد و با پیگیری‌های صورت گرفته در همان سال شرکت بین‌المللی خاک پایه عملیات مطالعات قلعه را بر عهده گرفت. بالاخره مطالعه در همان سالی آغاز شد و در یک کمیته علمی کشوری طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک بررسی و با اصلاحاتی به تصویب رسید و در سال ۸۶ توانستیم به عنوان مدیرکل سابق میراث فرهنگی لرستان عملیات اجرایی کار را اغاز کنیم. این مطالعه تحت عنوان مطالعه استحکام‌بخشی قلعه فلک الافلاک در مقابل لرزه های بالا و در حدود ۸ تا ۸/۵ ریشتر بود.

قلعه فلک‌الافلاک را دریابید

به هر حال با وجود دشواری‌های موجود طرح استحکام‌بخشی این بنای تاریخی آغاز شد، در ابتدا حفاری و ایجاد سازه در داخل قلعه و بیرون ان بسیار دشوار و اقدامی با ریسک بالا بود، چرا که هر لحظه احتمالی ریزشی وجود داشت.

در این مطالعه مشخص شد ضلع شمالی قلعه فلک‌الافلاک بر روی تیغه سنگی حفاری شده قرار گرفته و از استحکام لازم برخوردار است. با این وجود ضلع جنوبی این بنای تاریخی بر روی تلی از خاک به ارتفاع ۲۵ متر قرار داشته که هیچ استحکامی ندارد و آنچه که قلعه را نگهداری کرده قفل و بندهای آجرهایی است که با معماری خاصی و منحصر به فرد در طاقی قلعه به کار رفته‌اند. محتوای طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلک به گونه‌ای بود که یک رینگ در داخلی حیاط اول و دوم ایجاد و یک رینگ پیرامون قلعه احداث و رینگ‌های بیرونی با دستک‌های بتونی به چاهک‌های به طول ۴۰ متر از جنسی بتن مسلح وصل شوند. پس از آن نیز رینگ داخلی و رینگ بیرون به وسیله رشته های fip به هم متصل شده و این رشته ها از داخلی بنا به بالای آن به هم قفل شوند. عملیات احداث رینگ داخلی حیات دوم و بخشی از رینگ حیاط اول و برخی از چاهک‌ها را در همان زمان انجام دادیم و تقریبا از آن پس آهنگ اجرای طرح استحکام‌بخشی این بنای قلعه بسیار کند و اکنون این طرح متوقف شده است.

یکی از مشکلات کنونی قلعه فلک‌الافلاک اجرای ناقص طرح استحکام‌بخشی این بنا بوده چرا که به دلیل کامل نشدن این طرح اکنون تعادلی این بنا به هم خورده و هر لحظه احتمال بروز آسیب‌های جدی وجود دارد، در نتیجه در شرایط کنونی ضرورت کامل شدن طرح استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود. باید برای حفظ این بنای ارزشمند و منحصر به فرد، این پروژه برای بار دیگر اجرایی و به اتمام برسد، به نظر می‌رسد برای تکمیل این طرح به اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان نیاز است. برخی از آثار همچون قلعه فلک‌الافلاک اعتبار و پول در مقابل عظمت و اهمیت آنها معنای خود را از دست داده و هیچ مفهومی ندارد، چرا که دژ شاپورخواست یکی از نمادهای تمدنی این سرزمین بوده، بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های ذیربط اعتبارات مورد نیاز طرح را هر چه سریعتر تامین کنند. با توجه به وقوع بلایای طبیعی در کشور باید طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک در یک پروسه دو ساله به اتمام برسد، در نظر بگیرید اگر زلزله ۷٫۳ ریشتری که در کرمانشاه آمد در مرکز شهر خرم‌آباد به وقوع می‌پیوست آیا قلعه فلک‌الافلاک تاب و توان ایستادن در مقابل این لرزه را داشت؟

قلعه فلک‌الافلاک را دریابید

باید بپذیریم درصورت هرگونه بروز حادثه و آسیب‌ رسیدن به قلعه فلک‌الافلاک این خسارت جبران ناپذیر خواهد بود و مطمئنا این دژ به یادگار مانده از اعصار گذشته نمی‌تواند ارزشی والای خود را حفظ کند. به همین دلیل از سازمان میراث فرهنگی کشور انتظار می رود طرح استحکام‌بخشی قلعه فلک‌الافلاک را به اتمام رسانده چرا که اجرای ناقص این طرح ممکن است موجب خسران‌های غیرقابل جبرانی شود. بدانیم که تنها یک قلعه فلک‌الافلاک در ایران وجود این بنای تاریخی تکمیل شود تا بتوان شرایط را برای حفظ و ماندگاری آن در مقابل هر گونه حادثه احتمالی مهیا کنیم.

پایان پیام

 

کد خبر : 59198 ساعت خبر : 1:07 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59198
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات