منابع خاکی ایران روبه نابودی است

منابع خاکی ایران روبه نابودی است

عضو هیات علمی علوم و مهندسی خاک دانشگاه فردوسی مشهد گفت: منابع خاک‌های ایران روز به روز از بین می‌روند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، دکتر حجت امامی صبح امروز در ششمین همایش ملی روز جهانی خاک که در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اگر روزی به نام خاک نامگذاری شده نشانه از اهمیت ویژه آن است، اما متاسفانه ما زمانی ارزش داشته‌هایمان را متوجه می‌شویم که آن را از دست می‌دهیم.

وی گفت: بیش از ۹۵ درصد از نیاز غذایی ما از خاک تأمین می‌شود. منابع خاک های ما روز به روز از بین رفته و کیفیت خود را از دست می دهند. متاسفانه ما قشر بی توجهی هستیم و این موضوع را هرساله در روز جهانی خاک باید به خودمان یادآوری کنیم.

منابع خاکی ایران روبه نابودی است

مدیرگروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ما در حال  از دست دادن عرضه خاک، این ماده ارزشمند هستیم، پس باید تدابیری اندیشیده شود تا این منبع ارزشمند را از دست ندهیم. نابودی و تخریب خاک‌ها روز به روز وسعت بیشتری می یابد. عواملی مانند فرسایش خاک، شوری خاک و ریزگردها با خاک در ارتباط هستند.

امامی با بیان اینکه خاک قاچاق می‌شود، عنوان کرد: برخلاف آن تصوری که وجود دارد منابع خاکی بسیار محدود است و هدف ما از برگزاری این همایش یادآوری کردن موضوع و اهمیت خاک به جوامع است.

در ادامه این همایش کشاورز، دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، گفت: متاسفانه روندی که در گذشته وجود داشته تخریب کننده بود و ظرفیت خاک در حال کاهش است که به خاطر رفتار و نگرش تک بعدی ما نسبت به خاک است.

وی افزود: همچنین در گذشته نوع کشاورزی بیشتر بر پایه استفاده از طیور دامی و ترافیک ماشین آلات کشاورزی در خاک ها کم بود لذا انرژی کمتری برای شخم استفاده می‌شد، در حالی‌که در کشاورزی صنعتی کاملا عکس این موضوعات را عمل کرده ایم.

دانشیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: میزان کربن عالی در خاک حاصل تعامل ورودی و خروجی از عواملی نظیر نوع خاک و روش بهره برداری از خاک است. در اکوسیستم های کشاورزی همیشه ورودی از خروجی کمتر است و باعث کاهش کیفیت خاک ها شده است.

کشاورز با اشاره به اینکه اگر قرار است مسئله ای حل شود، باید تغییر نگرش به تغییر رفتار منجر شود، خاطرنشان کرد: ابتدا باید درک درستی از راه هایی که باعث اتلاف کربن آلی خاک می‌شود، داشته باشیم.

پایان یپام

کد خبر : 59457 ساعت خبر : 9:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59457
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات