برگزاری کارگاه سینمای مستند حیات وحش در جشنواره سینماحقیقت

برگزاری کارگاه سینمای مستند حیات وحش در جشنواره سینماحقیقت

ونسان دامارت گفت: هیچ‌گاه شما نمی‌توانید کار بی‌نقصی داشته باشید بدون اینکه در آن حوزه، پژوهش کرده باشید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کارگاه «سینمای مستند حیات وحش» با حضور ونسان دامارت تهیه کننده مستند و مانی میرصادقی مستندساز در هفتمین روز جشنواره سینماحقیقت برگزار شد.

دامارت درباره ساخت مستند حیات وحش گفت: نکته ای که درباره‌ی ساخت مستند حیات وحش اهمیت دارد، این است که بدانید به عنوان یک فیلمساز قرار است، چکار کنید. کارگردان باید پیش از این که ایده‌اش را در اختیار سرمایه‌گذار بگذارد، تصور واضحی درباره‌ی آن داشته باشد.

او افزود: باید پیش از آغاز کار تحقیقات مفصل انجام شود و عجولانه کارتان را انجام ندهید. با یک نویسنده حرف بزنید تا مطمئن شوید که قصه‌ی شما قصه‌ی خوبی است. فیلم شما باید توان مسحور کردن صاحب‌نظران را داشته باشد. فیلم یک کار گروهی است و موفقیت در سینما در صورتی است که شما متقاعد‌کننده باشید. در ضمن باید یک تدوین‌گر خوب پیدا کنید و بدانید چه چیز را می‌خواهید به مخاطب منتقل کنید.

او با اشاره به فیلم «روزی روزگاری در جنگل های موسمی» گفت: طبیعت هیچ‌گاه چیزهایی را که در لحظه به دنبال آن هستید، به شما نمی‌دهد. هیچ‌گاه شما نمی‌توانید کار بی‌نقصی داشته باشید بدون اینکه در آن حوزه، پژوهش کرده باشید. تحقیق و پژوهش باید قبل از انتخاب عوامل انجام شود چون با تحقیق می‌فهمید که چقدر بودجه نیاز دارید؛تا آن را برای مواردمورد نیاز مثل دوربین و تجهیزات فنی هزینه کنید.حتی اگر شما به راه‌حل‌های مختلفی برسید، باز هم مرحله‌ی تحقیق و پژوهش برای همه مستندها یکسان است. در فیلم «روزی روزگاری جنگل» ما هشت ماه را پیش از نوشتن سناریو صرف پژوهش و تحقیق کردیم. یکی از سوالاتی که با آن روبه‌رو بودیم، این بود که چطور می‌توانیم یک جنگل مرتفع و عمودی را در پرده‌ای افقی و محدود جا دهیم.

برگزاری کارگاه سینمای مستند حیات وحش در جشنواره سینماحقیقت

او افزود: سوال دوم گروه این بود که چگونه سرعت کند حرکت اکوسیستم جنگل را به تصویر بکشیم؛ این که چطور می‌توان حرکت کند پوشش گیاهی را در یک فیلم یک ساعت و نیمه نمایش داد. بعد از هشت ماه تحقیق و صحبت با دانشمندان تصمیم گرفتیم که از دو تکنیک مختلف استفاده کنیم. ما برای این که بتوانیم گذر زمان را در سینما نشان دهیم، باید از انیمیشن و تکنیک های سه بعدی کمک می‌گرفتیم و برای این که مشکل تبدیل تصویر عمودی به افقی را حل کنیم باید ابزار جدیدی اختراع می‌کردیم. بعد از حل این مشکلات توانستیم سناریو را بنویسیم. از همین طریق فهمیدیم چه اندازه پول نیاز داریم. مثلا فهمیدیم به کسانی برای فیلم‌برداری نیاز داریم که متخصص بالا رفتن از درخت باید باشند.

دامارت تاکید کرد: پژوهش و نوشتار مهم تر از هر چیزی است حتی بیشتر از پیش تولید. برای اینکه چیزی شما را غافلگیر نکند باید حتما مرحله پژوهش را با دقت انجام دهید.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 61877 ساعت خبر : 6:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=61877
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات