جوابیه میراث فرهنگی لرستان درباره فلک‌الافلاک

جوابیه میراث فرهنگی لرستان درباره فلک‌الافلاک

به گزارش پایگاه خبری گلونی اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان در پی پویش گلونی جوابیه‌ای به این شرح صادر کرده است:

برای تخریب مسئولان ، قلعه را تخریب نکنیم

قلعه زیبای فلک‌الافلاک خرم‌آباد شاه‌بیت بناهای تاریخی لرستان این روزها به وسیله‌ای برای تخریب مسئولان استان تبدیل شده است.

در چند روز اخیر شاهد انتشار خبری بی‌پایه و اساس در خصوص تخریب قلعه زیبای فلک‌الافلاک خرم‌آباد هستیم که موجب نگرانی مردم، تشویش اذهان عمومی و جریحه‌دار کردن احساسات آنان شده و حتی برخی در فضاهای مجازی آن را به یک پویش در حفاظت از این بنای تاریخی تبدیل کرده‌اند که در وهله اول باعث دلگرمی مسئولان میراث فرهنگی استان است که مردم را هم در کنار خود برای حفاظت از همه بناهای تاریخی این دیار بخصوص دژ شاپورخواست می‌بینند اما در وهله دوم جوسازی‌هایی است که این روزها برخی از آن برای تخریب مسئولان لرستان استفاده می‌کنند.

در خبری که مبنی بر تخریب قلعه فلک الافلاک خرم آباد توسط یکی از پایگاههای خبری استان ( از قبل سابقه جوسازی بر علیه میراث فرهنگی لرستان را داشته ) برای نخستین بار منتشر شد ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد : نکته نخست اینکه نگارنده خبر اشاره دارد که قلعه فلک‌الافلاک در حال فرو ریختن است، عمق ترک‌ها بیشتر شده و نم و رطوبت این بنا را احاطه کرده است که در این خصوص به مردم استان اطمینان می‌دهیم چنین خبری کذب محض است و هیچ خطری قلعه را تهدید نمی‌کند و این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند.

جوابیه میراث فرهنگی لرستان درباره فلک‌الافلاک

نکته دوم اینکه قلعه فلک‌الافلاک، همچون دیگر بنای تاریخی این سرزمین کهن نیاز به مرمت و آزادسازی که دارد که در این خصوص در سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و در حال انجام است.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان در این خصوص می‌گوید: ما در سال‌های اخیر بخشی از کار مرمت قلعه را انجام داده‌ایم و برای مرمت کامل آن نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم که در این خصوص مذاکرات خوبی با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور صورت گرفته و بزودی با تامین اعتبار، ادامه مرمت این بنای تاریخی را پیگیری خواهیم کرد.

دکتر غلامرضا سلیمانی اضافه کرد : متاسفانه برخی با بزرگ نمایی مشکلات قلعه فلک‌الافلاک و سو استفاده از این بنای ارزشمند، با ارسال گزارشی کذب از تخریب قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد به شبکه‌های معاند و انتشار آن در فضاهای مجازی، قصد برهم زدن آرامش مردم و تخریب مسئولان را دارند که در این خصوص قطعاً از طریق مراجع قضایی با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

جوابیه میراث فرهنگی لرستان درباره فلک‌الافلاک

وی افزود: شخصی که برای نخستین‌بار اقدام به انتشار این خبر کذب کرده و همچنان در حال انتشار آن است در گذشته هم اقداماتی از این دست (در راستای بر هم زدن آرامش مردم و تضعیف مسئولان) انجام داده به همین خاطر به زودی به مراجع قضایی معرفی و با وی برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان تاکید کرد: همه مسئولان لرستان بخصوص همکاران اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نسبت به حفظ، مرمت و معرفی بناهای تاریخی این دیار با حساسیت و جدیت زیادی در حال فعالیت هستند و حتی بلافاصله پس از زلزله اخیر کرمانشاه، از قلعه بازید و نسبت به عدم خسارت به این بنای تاریخی به مردم اطمینان دادند.

دکتر سلیمانی اظهار داشت: با توجه به وجود کارشناسان مجرب در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، جای سوال دارد که چطور شخصی نظر غیر کارشناسی خود را نسبت به فرو ریختن قلعه به یک خبر تبدیل می‌کند و آن را به سرعت در فضاهای خبری داخلی و حتی شبکه‌های معاند منتشر می‌کند، مگر اینکه قصد تخریب مسئولان را داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد: در اجرای قانون ساماندهی قلعه فلک‌الافلاک با تلاش و مساعدت مسئولین استانی، در ادوار مختلف اقدامات موثری از جمله تملک ۴۲ باب مغازه تجاری، تملک املاک دانشگاه، زندان و … صورت گرفته و در سال جاری نیز با پیگیری مجدانه استاندار سابق و فعلی جناب آقای دکتر خادمی و البته استقبال فرماندهی محترم سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان و فرماندهی محترم لشکر ۸۴ پیاده لرستان، توافقات بسیار سازنده و خوبی صورت گرفت به طوریکه املاک لشکر ۸۴ پیاده لرستان تا پایان سال جاری و املاک در اختیار سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان نیز طی یک پروسه ۲ ساله تخلیه و تحویل خواهند گردید که جای تقدیر و تشکر دارد.

پاسخ گلونی: بدیهی است که تهمت ارسال گزارش به شبکه‌های معاند قابل پیگرد است. پایگاه خبری گلونی یک رسانه مجوزدار است و در فضای خبری طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند و نشر اخبار آن در رسانه‌های دیگر، ربطی به گلونی ندارد. آن چه که گلونی طرح کرده است قبلا ایسنا، تسنیم، واحد مرکزی خبر، قانون،‌ مهر، فارس و… بسیاری رسانه‌های دیگر به دفعات به آن اشاره کرده‌اند. آیا نمی‌شود بدون اتهام زدن به رسانه‌های رسمی و خبرنگاران به آنها پاسخ داد؟ دلیل عصبانیت مدیرکل میراث فرهنگی لرستان چیست؟

پایان پیام

کد خبر : 58387 ساعت خبر : 5:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58387
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات