خطرهایی که فلک‌الافلاک با آن مواجه است+فیلم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، برای این که بدانیم آیا واقعا خطر یا خطرهایی قلعه فلک‌الافلاک را تهدید می‌کند یا خیر می‌توانیم یک جست‌وجوی ساده انجام بدهیم. مثلا به برخی گزارش‌ها در خبرگزاری رسمی مهر نگاهی بیاندازیم و ببینیم کارشناسان و مدیران در چند سال گذشته درباره فلک‌الافلاک چه گفته‌اند.

احمد نصراللهی مدیر سابق پایگاه قلعه فلک‌الافلاک لرستان در مرداد ۱۳۹۵ به خبرگزاری مهر گفته است: «در دوره‌های گذشته هرجایی از پشت‌بام چایخانه دچار نم‌زدگی شده اقدام به ایجاد لایه‌ای روی آن کرده‌اند.» احمد نصراللهی همچنین در مورد نم‌زدگی دیواره‌های قلعه فلک‌الافلاک نیز به مهر گفت: «یک بخشی از نم‌زدگی مربوط به پشت قلعه است که این موضوع به وجود سرویس بهداشتی تعبیه شده در فضای قلعه برمی‌گردد که در این راستا اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که این سرویس بهداشتی را جابجا می‌کنیم.»

حقیقت درباره نم‌زدگی قلعه فلک‌الافلاک کاملا روشن است و اصلا نیاز به تخصص ندارد. پشت‌بام قلعه در سال‌های گذشته به‌ویژه در سال‌های پایانی دهه هشتاد ایزوگام، سیمان و آجرفرش شده است و اصولا نم و رطوبت راهی برای فرار از این بنا ندارد. اصولا مرمت‌های غیراصولی همان سال‌ها باعث به وجود آمدن ترک‌ها در قلعه شده است. مهاجری‌نژاد مدیر سابق میراث فرهنگی لرستان با اشاره به آخرین مرمت‌های صورت گرفته قلعه فلک‌الافلاک در دی ماه ۱۳۹۳ به مهر گفت: «آخرین مرمت‌ها مربوط به سال ۸۹ بوده است که به نحو مطلوبی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: دو تا سه ماه بعد از این مرمت‌ها ایجاد ترک‌ها در قسمت‌های مختلف قلعه شروع شده است.»

نم البته فقط به دلیل باران‌های فصلی نیست. جلیل گلشن قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در جریان سفر به لرستان در به مهر گفته بود: «از ظاهر برج‌ها مشخص است که یک حالت رانش پیدا کرده و دیوارهای اطراف نیز حالت رانش دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات حفاظتی و مرمتی در آنها انجام شود تا کاملا تثبیت شود. نم‌زدگی‌های دیواره قلعه نیز مربوط به آبی است که از پایین به بالا می‌رود و باید مطالعه شود و بنا به حالت خشک دربیاید.»

پس برخلاف نظر نظر مسئولان فعلی که می‌گویند: «هیچ خطری قلعه فلک‌الافلاک لرستان را تهدید نمی‌کند» اتفاقا می‌بینیم که تهدیدها جدی است و از آن سال‌ها تا به حال کار مرمتی درستی برای خلاصی قلعه از این وضعیت انجام نشده است. یعنی نه پشت‌بام  سبک‌سازی شده است و نه دقیقا پی بنا مورد مطالعه قرار گرفته است.

در همان سال‌ها اسدی معاون وقت میراث فرهنگی لرستان اظهار کرده است: «قلعه فلک‌الافلاک در بستری قرارگرفته که بخشی از آن خاکی و بخشی دیگر سنگی است و به دلیل این اختلاف جنس زمین در زیر بستر این قلعه یک سری نشست‌های غیریکنواخت، ترک‌ها و رانش‌هایی در بدنه‌ها و کف این بنای تاریخی ایجاد شده است.» یعنی هنوز این بستر وجود دارد و هنوز این خطرها بیخ گوش قلعه هستند.

فیلمی و عکس‌هایی که «روح… امامی» در مورخ پنجم آذرماه از قلعه گرفته است وجود نم بسیار را نشان می‌دهد. نمی که همه کارشناسان عقیده دارند بسیار خطرناک است.

پایان پیام

کد خبر : 58591 ساعت خبر : 0:42 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=58591
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات