دولت خود را مالک محیط زیست می‌داند و پاسخگوی مردم نیست

یک وکیل دادگستری گفت: مشکلات محیط زیست از آنجا آغاز می‌شود که دولت، خود را مالک محیط زیست می داند و تمام رفتارش از دید اعمال حق مالکیت خودش است و نسبت به مالک اصلی که مردم هستند پاسخگو نیست.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به گزارش پایگاه خبری گلونی، شهرام مهاجر وکیل دادگستری در نششست خبری کشتار پرندگان مهاجر گفت: درباره یک بدن رنجور رو به موت صحبت می کنیم. یک اشکال کلی نگرشی در دولت و سازمان محیط زیست و شورای عالی محیط زیست داریم که عمده مشکلات از آن شروع می‌شود و آن این است که دولت، خود را مالک محیط زیست می داند و تمام رفتارش از دید اعمال حق مالکیت خودش است و تمام وضعیتی که می بینیم در حوزه آب، حیات وحش و … همه ناشی از این قضیه است.

مهاجر تصریح کرد: حکومت امانتدار است و مالک محیط زیست مردم هستند به تساوی حقی که من و شما از محیط زیست داریم یکی است. از این موضوع به سادگی صرف نظر شده و دولت به همین راحتی برای خود تصمیم سازی می کند چون خود را امانتدار نمی داند و به مردم که مالک اصلی هستند پاسخگو نیست و برای خوداولویت بندی می کند که مثلا برای من آب مهم است و یوزپلنگ دیگر چیست؟

وی ادامه داد: مدیران برای انجام وظیفه امانتداری خود در اداره آن چیزی که متعلق به مردم است ابزاری به نام قانون دارند. برای اینکه ببینیم حساسیت مدیران روی چه چیزی بیشتر است باید دید چه اندازه برای آن قانون داریم. اینجاست که می توان دید چه فاجعه ای در محیط زیست داریم.

این وکیل دادگستری تشریح کرد: ما دو قانون اصلی مرتبط با محیط زیست داریم. قانون شکار و صید و قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست.   زمان تصویب آن سال ۱۳۵۳ بوده و آخرین اصلاح آنها یکی سال ۷۱ و دیگری سال ۷۵ بوده است یعنی ۲۱ سال است که این موضوع اصلا مهم نبوده و در این قانون با جریمه هایی مواجه می شویم که خنده دار است و اصلا بازدارندگی ندارد. چطور است مثلا جریمه های رانندگی روزآمد می‌شود اما آخرین اصلاح قانون شکار و صید ۷۵.۹.۲۵ بوده است.

مهاجر تاکید کرد: کنوانسیون رامسر که به ۴۷ سال پیش مربوط می‌شود واقعا نقطه عطفی در قوانین محیط زیست ما بوده است اما متولیان احیای دریاچه ارومیه حتی این قانون را نخوانده اند. اصل احتیاط در کنوانسیون رامسر که می گوید اگر نمی دانیم در صورت انجام یک طرح با چه ریسک هایی مواجه می شویم نباید آن را انجام دهیم خیلی مهم است اما کجا رعایت شده است؟

وی گلایه کرد: اکنون شاهد زلزله محیط زیستی هستیم اما اینجا هم دولت می گوید نمی تواند کاری بکند و خود مردم باید وارد شوند. دیدگاه دولت هم یک دیدگاه کاملا مالکانه است و به هیچ کس پاسخگو نیست. رئیس جمهوری که در آغاز دولت یازدهم گفت ما محیط زیستی هستیم و قسط سبز خوردیم با انتخاب آقای کلانتری، کوچکترین کور سوی امید را هم از میان برد. دیروز، روز جهانی حقوق حیوانات بود اما بزرگداشت این روز فقط در فضای مجازی و در میان خود فعالان حقوق حیوانات مطرح شد.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: من به عنوان یک ایرانی بر اساس تساوی حقوق نسبت به انفال از همه محیط زیست ایران سهم دارم و سهم من به اندازه کسی است که در فریدونکنار زندگی می کند اما وقتی به کشتار میلیونی پرندگان در فریدونکنار اعتراض می کنم به من می گویند شما برای اینها شغل فراهم کن!

مهاجر در پایان گفت: هر جا که قانون اجرا نشود و چرخش مالی وجود داشته باشد، فساد رخ می دهد. قانون باید اجرا شود اما آنجا متاسفانه اجرای قانون تابع شرایط محلی است. تا متولی مرکزی اعمال قانون نکند و محکم نایستد با این مسئله برخورد موفقی نخواهد شد. با این حال عمل سازمان محیط زیست نشان می دهد که به کلام خدا که بزرگ بر ساختمان آن نوشته شده «یسبح لله ما فی السماوات والارض» مطلقا اعتقاد ندارد.

پایان پیام

کد خبر : 60622 ساعت خبر : 10:12 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=60622
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات