سلامت مردم پشت در بسته

قروه- تکلیف زباله های قروه باتعیین مکان مناسب درحالی پشت درهای بسته نوشته شد که سکوت مسئولان پابرجا بوده و نگرانی مردم ازاین بی تدبیری و خطرهایی که درآینده پیش رو خواهدبود افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی،  با انتشار گزارش های پی در پی در ماه جاری در خصوص وضعیت نامناسب جایگاه دپوی زباله های قروه و واکنش ها و بازخوردهایی که از گزارش ها گرفته شد، بالأخره پس از فشار فعالان زیست محیطی و سازمان های مردم نهاد و انعکاس گزارش های ، مسئولان به جنب و جوش افتاده و کارشناسان سازمان بازیافت کردستان برای مطالعه مکان مناسب زباله به قروه آمدند.

با آمدن این مسئولان به شهرستان قروه انتظار می رفت برنامه ها آن طور که باید براساس استانداردهای لازم برای شفاف سازی افکار عمومی، اطلاع رسانی و رسانه ای شود اما گویا این تیم هم بدون هیچ گونه برنامه خاصی وارد کار شده و تنها برای دلخوش کردن مردم و به نوعی پر رونق کردن بازار وعده ها به قروه آمدند.

از یک طرف شهرداری قروه با پس و پیش کردن زمان آمدن این تیم کارشناسی، خبرنگاران را منتظر گذاشت و از طرفی دیگر فرماندار قروه هم اجازه حضور خبرنگاران به نشست را که در آن شورای شهر قروه هم حضور داشتند، نداد.

در همین زمینه سخنگوی شورای شهر قروه بنا به پیگیری های خبرنگار مهر تنها به این نکته اشاره کرد که در نشست مذکور در خصوص بررسی مکان در نظر گرفته شده اعمال نظر شد و شاید تا دو ماه دیگر تأیید نهایی به طول بینجامد. به گفته «محمد هادی مرادیانی» در آینده ای نزدیک نتیجه قطعی اعلام و اقدامات نهایی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی شورا در حالی به آینده ای نزدیک اشاره دارد که مسئول خدمات شهری قروه این آینده نزدیک را به دلیل شرایط نامساعد جوی دورتر می بیند.

«خسرو عزتی» در گفت و گو با خبرنگار مهر نشست کارشناسان سازمان بازیافت با مسئولان قروه را مربوط به کلید خوردن فاز اول مطالعات و ارزیابی اثرات زیست محیطی محل دفن پسماند عنوان کرد و گفت: با تعیین مکانی مناسب برای زباله های قروه نتیجه مشخص شده اما باتوجه به حساسیت موضوع نیازمند بررسی های بیشتری است و فعلاً به دلیل نامساعد بودن هوا چنین مسئله ای امکان پذیر نیست.

بنابه گفته های وی قرار است مکان بعدی برای انباشت زباله های قروه زمین های اطراف شهر دزج باشد و در واقع گویا همچنان انباشت زباله صورت می گیرد و هیچگونه برنامه ای برای دفن بهداشتی و یا راه اندازی کارخانه بیوکمپوست وجود ندارد.

البته آن طور که «محمد هادی مرادیانی» می گوید فاز نخست این برنامه مرتبط به تعیین و ارزیابی مکان مناسب است و فاز بعدی به پذیرش سرمایه گذار برای بیوکمپوست می رسد. در این میان بازه زمانی برای اجرای این فازها بسیار حساسیت برانگیز است.

نشست پیگیری وضعیت زباله های قروه در حالی با حضور فرماندار، شهردار و شورای شهر قروه و رئیس محیط زیست و مسئولان سازمان بازیافت کردستان برگزار شد که هیچ کدام از فعالان زیست محیطی، شورای شهر سریش آباد و سازمان های مردم نهاد دعوت نشده بودند و همین امر باعث ایجاد نگرانی هایی شده است.

زخم بزرگ

فعالان زیست محیطی قروه نگرانی خود را در خصوص وضعیت آب های آلوده می دانند و ادامه این روند را خطر جدی تلقی می کنند. در همین زمینه در نشستی که سازمان های مردم نهاد داشتند بیان شد که امکان دارد چاه های منطقه دشت جنیان قروه آلوده شده باشد به گونه ای که قابل مصرف برای انسان و حیوان نخواهد بود.

این احتمال در حالی طرح می شود که کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت قروه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در این خصوص به نوعی نسبت به آلودگی در آینده ای نزدیک هشدار داد.

به گفته «صادق طالبی» فعلاً هیچ گونه آلودگی ای تأیید نشده است اما اگر شیرابه به چاه ها برسد به دلیل اینکه در بالادست قرار دارد آلودگی در آینده ای نزدیک حتمی خواهد بود.

هرچند پیگیریهای خبرنگار مهر برای پاسخ بیشتری در این مورد توسط شورای شهر سریش آباد به نتیجه نرسید اما گویا اعضای شورای شهرستان و مسئولان مرتبط خطر بزرگی را حس کرده اند که محتاطانه و محافظه کارانه پیش می روند.

در اینجا یک نوع کلاف سردرگم پیچیده شده به هم وجود دارد. کلافی که یک سر آن به مردم و سازمان های مردم نهاد می رسد و سر دیگر به مسئولانی که یا برای حفظ سمت خود معضل آلودگی آبها را رد می کنند و یا همچنان خطر آلودگی به چاه آبی نرسیده است.

در همین رابطه آن طور که «ابراهیم کیوان»؛ مدیر عامل سازمان نواندیشان توسعه پایدار قروه می گوید اگر شیرابه زباله در آب بریزد، آب را آلوده می کند و اگر روی زمین بریزد آب های زیرزمینی را آلوده خواهد کرد، می توان به این مسئله پرداخت که شاید چاه های منطقه امروز آلوده نشده باشند اما این هشدار که در آینده ای نزدیک آلوده شدن آن ها حتمی است وجود دارد و این زخم بزرگی خواهد بود که گریبان شهروندان قروه ای را می گیرد.

خاموشی محض

مردم در فضاهای مجازی و عمومی بسیار در خصوص وضعیت نامناسب زباله های قروه در دشت جنیان سخن می گویند و به گونه ای که با فیلمبرداری از ناحیه آلوده و انتشار آن در رسانه های مختلف اعتراض خود را بیان کرده اند.

همچنین تعدادی از خانواده هایی که معتادان خود را به کمپ ترک اعتیاد درست در حوالی جایگاه زباله در دشت جنیان فرستاده اند در تماس های مکرر با خبرنگار مهر نسبت به وضعیت غیربهداشتی مکان و بوی متعفنی که تولید می شود معترض بوده و از مسئولان خواستار رسیدگی به این معضل شدند.

یکی از همین خانواده ها معتقد بود که این وضعیت می تواند عاملی برای تشدید بیماری معتادان باشد و به جای درمان در واقع وضعیت آنان را بدتر کند.

«سعدیا کرمی» با انتقاد از سکوت مسئولان نسبت به وضعیت سلامت مردم، بیان کرد: اگر مسئولان خطرهای این معضل را جدی نگیرند، بدانند همین معتادها نه تنها به دنبال بهبودی نخواهند بود بلکه به آسیب های بدتری دچار خواهند شد.

به گفته او نباید در برابر مسئله ای که سلامت همه جانبه شهرستان را به خطر می اندازد سکوت کرده و خاموش ماند.

مردم در انتظار پاسخ

پیگیریهای میدانی خبرنگار مهر نشان می دهد که شهروندان قروه ای همچنان در انتظار پاسخی از جانب شهرداری و فرمانداری هستند.

به گفته «شیرزاد محمدی» این سکوت برای تصمیم گیری در خصوص سلامتی مردم غیرقابل قبول می باشد و پشت گوش انداختن معضلی به این مهمی نوعی بی احترامی به شهروندان است.

این شهروند قروه ای معتقد است شهرداری باید با یک برنامه دقیق از سال ها پیش برای زباله اقدام می کرد و حال که اوضاع وخیم شده این سکوت و پاسخ گو نبودن مقداری عجیب است.

تعداد دیگری از شهروندان در روستاهایی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند در گفت و گو با خبرنگار مهر از بی توجهی فرمانداری و شهرداری نسبت به مشکلات زباله گفتند.

«عبدالله احمدی» که ساکن روستای احمدآباد است از کمبود آب می گوید و نگرانی اش از این است که این وضعیت بحران آب منطقه را هم تشدید کند. به گفته او اگر آب روستا آلوده شود دیگر ادامه زندگی در روستا امکان پذیر نیست.

در همین زمینه تعداد دیگری از اهالی روستاهای مظفر آباد، قصلان، امین آباد، آجی چای، زرین آباد، الهیاری و … در گفت و گو با خبرنگار مهر هم بیشترین نگرانی خود را از آلودگی چاه های آب منطقه می دانستند. آلودگی ای که در لیست سیاه مسئولان است و گویا حاضر به قبول این معضل که یک شهرستان را نگران کرده است نیستند. در واقع از یک طرف اهالی روستا و از طرفی دیگر سازمان های مردم نهاد هشدار در خصوص وضعیت نامناسب دپوی زباله های قروه و خطر شیرابه ها داده اند و تکرار این اعتراض ها و هشدارها انگار به گوش کسی خوش نمی آید.

پایان پیام

کد خبر : 60241 ساعت خبر : 8:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=60241
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات