شناخت رسانه‌های چاپی

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فردی که می‌خواهد در زمینه سوادرسانه‌ای فعالیت کند باید شناخت درستی نسبت به رسانه‌ها و انواع و کارکردهایشان داشته باشد.

در یک تقسیم کلی رسانه‌ها به دو دسته چاپی و دیجیتالی تقسیم می‌شوند. در این قسمت به بررسی رسانه‌های چاپی می‌پردازیم.

کتاب ماندگارترین رسانه‌ای است که در طول تاریخ بشر توانسته پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مطالب را در قالب نوشتار انتقال دهد.

افزایش سواد عمومی، اثرگذاری عمیق و انتقال دانش و فرهنگ و تمدن بشری در طول قرن‌ها کتاب را به مهم‌ترین رسانه تبدیل کرده است.

مطبوعات از دیگر رسانه‌های چاپی مهم است. ظهور مطبوعات در زندگی بشر به حدود قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی بازمی‌گردد.

امروزه شاید اولین و مهم‌ترین مصداقی که از واژه مطبوعات به ذهن متبادر می‌شود روزنامه باشد ولی انواع مجلات نیز داخل در مطبوعات هستند.

سه ویژگی مهم رسانه‌های چاپی عبارتند از:

  1. وسعت خبر
    فرستنده های رادیویی و تلویزیونی هر بار که پیام یا خبری را منتقل می کنند حداکثر بیست تا سی خبر کوتاه را که کمیت آن‌ها به نیم صفحه روزنامه هم نمی‌رسد، پخش می‌کنند.
    از طرف دیگر برای انتشار هر خبر به طریق شفاهی و یا همراه تصاویر، فاصله زمانی بسیار کوتاهی اختصاص می‌دهند. در صورتی که رسانه‌های چاپی در هر صفحه خود می‌توانند صدها خبر درج کنند.
  2. دوام اخبار
    رسانه‌های چاپی به طور مداوم قابل بهره برداری هستند و افراد در هر ساعت از شبانه روز و هر مکانی که بخواهند می‌توانندآن‌ها را مطالعه یا مرور کنند.
    علاوه بر این این پیام‌ها و اخبار را می‌توان نگه داشت و از آن به عنوان سند استفاده کرد.
  3. تنوع اخبار
    در این رسانه‌ها به سبب شرایط و امکانات وسیع‌تری که برای تهیه و انتخاب و درج مطالب دارند، تنوع اخبار بیشتر است.

پایان پیام

منبع: مجتمع آموزشی آوینی

 

کد خبر : 59243 ساعت خبر : 1:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59243
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات