شوخی با زلزله تهران درست است

شوخی با زلزله تهران درست است

پایگاه خبری گلونی، رضا ساکی: برخی ایراد می‌گیرند که چرا با زلزله دیشب تهران شوخی شد. اتفاقا جای شوخی همین جاست و کارکرد کمدی همین است. با زلزله‌ای که خسارت زیادی نزده است می‌شود شوخی در همان ساعات ابتدایی بحران کرد. البته مرگ حتی یک نفر از هم‌وطنان نیز غم‌انگیز است اما زلزله دیشب ملارد از لحاظ آماری فاجعه بزرگی نبود و مردم ناخودآگاه برای آرامش با این وضع شوخی کردند.

یعنی کمدی و طنز همیشه هم بد نیست و گاهی می‌تواند باعث آرامش شود. یعنی با شوخی کردن با حادثه می‌توانیم به آن نزدیک شویم و درباره‌اش حرف بزنیم. دیشب مردم تهران و کرج بعد از زلزله در شوک بودند و هیچ چیز مثل شوخی نمی‌توانست آنها را آرام کند. یقین دارم در صورت تعداد فوتی‌های بالا و تعداد خرابی‌های زیاد، فضای شوخی این طور گسترده شکل نمی‌گرفت.

مقایسه کردن شوخی با پیام‌های جدی و هشداردهنده هم غلط است چون هر کدام کارکرد خود را دارند. مثلا «انقدر که زلزله اومد این سه ماه بارون نیومد» یا «‏‏مردم بدبخت تهران نه از ترس زلزله میتونن برن تو خونشون بخوابن نه از ترس آلودگی میتونن بیرون بخوابن» شوخی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که اتفاقا حاوی هشدار نیز هستند و غم‌آلودند و بیچارگی و درماندگی مردم را به بهترین نحو بیان می‌کنند.

شوخی با زلزله تهران درست است

وقتی که ارتباط تلفنی قطع است، خیابان‌ها قفل است و هیچ کس به استحکام خانه‌اش اطمینان ندارد و همه در خیابان هستند تنها راه چیزی که برای فرار از شوک می‌ماند شوخی است. برخی ایراد می‌گیرند که چرا مردم در خیابان قلیان کشیده‌اند. خب قلیان نکشند چه کنند؟ وقتی ساعت‌ها در سرما منتظر زلزله بعدی می‌مانی حوصله‌ات سر می‌رود و باید یک طوری سرت را گرم کنی.

به نظرم مشکل تهران و دیگر شهرهای بزرگ ما شوخی با زلزله نیست بلکه سرنوشت محتومی است که عاقبت گریبان ما را خواهد گرفت. مردم چون می‌دانند این سرنوشت حتمی است و یقین دارند که تا زلزله بعدی گره‌ای از مشکلات تهران باز نمی‌شود و اگر کسی بعد از زلزله بزرگ تهران زنده بماند از سرما و بی‌آبی و بی‌بنزینی و بی‌نفتی خواهد مرد با مشکلات شوخی می‌کنند بلکه آرام بشوند.

یعنی شما باور می‌کنید که زلزله بزرگ در تهران مدیریت خواهد شد؟ همین زلزله پنج ریشتری مدیریت شد؟ به نظرم بهترین و دقیق‌ترین توصیف را رئیس سازمان مدیریت بحران کرده است. آقای نجار گفته است: «زلزله تهران امنیت ملی ایران را به خطر می‌اندازد. سطح آمادگی ناچیز است» پس بگذارید این دم آخر لااقل با قلیان‌مان خوش باشیم و کمی شوخی کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 63325 ساعت خبر : 2:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63325
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات