هم‌نشینی پل کلهرت و رود کشکان به روایت تصویر

هم‌نشینی پل کلهرت و رود کشکان به روایت تصویر

پل تاریخی کلهرت، در بخش معمولان، از توابع شهرستان پلدختر بر روی رودخانه کشکان ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، تاریخ ساخت این پل که در ادوار مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، به زمان بدر بن حسنویه نسبت می‎دهند. این پل بر روی رودخانه کشکان و در بستری تنگ و صخره‎ای احداث شده است. پل کلهرت به روایتی هم در زمان هخامنشیان به‌عنوان راه شاهی در مسیر هگمتانه به شوش بنا شده و در دوران ساسانیان مرمت شده است.

دره لهور با کوه‎های صعب‎العبور دو سوی پل را در بر گرفته و ابهتی دیگر به آن بخشیده است. طول این پل با احتساب دنباله‎های غربی آن که به مسیر صخره‎ای و کتیبه آن منتهی می‎شود در حدود ۱۵۰ متر است.

پایه‌های این پل تاریخی به‌صورت بیضی است. از ویژگی‌های برجسته پل کلهرتپل ، به وجود سکویی در داخل دو پایه اصلی پل اشاره کرد که این سکو از ۱۲ پله ساخته شده و کاربرد آن دقیقاً روشن نیست، ولی احتمالاً به عنوان پشت‌بند از آنها استفاده می‌شده است.

 کتیبه‌ای در قسمت غربی پل، بر سینه کوه بالاتر از مسیر گذر روی پل به طرف شمال غربی آن به دستور بدر بن حسنویه نوشته شده و قرینه آن، در قسمت جنوب بر سینه کوه وجود داشته که متأسفانه به علت عملیات راهسازی تخریب شده است.

بر روی کتیبه که به خط کوفی برگ‎دار نگاشته شده چنین آمده است: «به نام خداوند بخشنده مهربان، این چیزی است که امیر بزرگ ابو‎النجم بدر پسر حسین، که خداوند عمرش را زیاد کند برای ثواب خداوند عزوجل دستور به ساخت آن داد. به سال ۳۷۴، باشد که خداوند پاداش را به او بدهد».

هم‌نشینی پل کلهرت و رود کشکان به روایت تصویر

این بنا به شماره ۲۵۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

تصاویر ولی‌الله میراسماعیلی از این پل تاریخی و جاذبه‌های حاشیه آن را ببینید:

کد خبر : 59320 ساعت خبر : 8:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59320
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات