کتاب نقد دراماتیکی نمایشنامه‌‏های کودکان و نوجوانان منتشر شد

هم‏زمان با برگزاری بیست‌وچهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، کتاب نقد دراماتیکی نمایشنامه‌‏های کودکان و نوجوانان، شامل نقد بیش از سی نمایشنامه منتشره برای تئاتر کودکان و نوجوانان، به قلم دکتر بهرام جلالی‌پور منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «متأسفانه در زمینه‌ی نمایشنامه‌‏نویسی کودکان و نوجوانان اثر مستقلی وجود ندارد. شاید به همین دلیل، در اغلب نمایشنامه‏‌های این حوزه ضعف‏‌های دراماتیک آشکار و فاحشی دیده می‏‌شود. به همین دلیل، در این مجموعه، در قالبِ نقد دراماتیکیِ بیش از ۳۰نمایشنامۀ‏ چاپ شده، به‌ گونه‌ای کاربردی عناصر درام کودکان و نوجوانان را معرفی ‏و نحوه استفاده از آن‏ را در آثار نمایشنامه‌‏نویسان کودک و نوجوان کشور بررسی می‌‏شود. در انتخاب و نقد آثار ، طیفِ متنوعی از انواع نمایشنامه‏‌ها و نمونه‏‌ای از آثار نمایشنامه‏‌نویسان پیش‏کسوت و جوان‏‌تر این حوزه را پوشش می‏‌دهیم تا درمجموع چشم‌‏انداز نسبتاً کاملی از وضعیت نمایشنامه‏‌نویسی کودکان و نوجوانان به دست آید.»

در این مقدمه، نویسنده در تشریح نقد دراماتیکی می‏‌نویسد: «نقد دراماتیکی روشی معطوف بر مطالعه‌ی ساختارگرایانه‌ی عناصر درام است و طبعاً در مورد آثاری بیش‏ترین کارایی را دارد که در قالب ارسطویی خلق شده باشند. ازآنجاکه نمایشنامه‏‌های مخصوص کودکان و نوجوانان عموماً در قالب ارسطویی نوشته می‏‌شوند، استفاده از روش ساختارگرایانه نیز در تجزیه‏ و تحلیل و نقد آثار این حوزه منطقی است. بااین‌حال، در این اثر، به‌طور هم‏زمان رابطه‌ی دیالکتیکی و ارگانیک درون‌مایه و ساختار موردتوجه قرار می‌‏گیرد.»

کتاب نقد دراماتیکی نمایشنامه‌های کودکان و نوجوانان را انتشارات افراز در شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 59223 ساعت خبر : 11:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=59223
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات