امسال جشنواره فجر، از لحاظ سطح کیفی، بسیار موفق است

امسال جشنواره فجر، از لحاظ سطح کیفی، بسیار موفق است

کامران شهلایی، نویسنده و کارگردان امسال با چهار نمایشنامه، پرکارترین نویسنده سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر محسوب می شود؛ به همین دلیل با او گفتگووی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کامران شهلایی، که امسال پرکارترین نویسنده سی و ششمین جشنواره بین المللی جشنواره تئاتر فجر است؛ در گفتگو با ، این چهار نمایشنامه را معرفی کرد:  یکی از آن ها مژگان خالقی از اصفهان است که نمایشنامه «تو مشغول مردنت بودی» را براساس متد کانتور کار کرده. فکر می کنم اجرای بسیار تجربی و خاصی است. من خودم هنوز کار را نخواسته ام ببینم و ترجیحم این بود که در جشنواره شاهد نمایش باشم. این نمایش در اصفهان ۲۰ روز اجرا رفته و استقبال چشمگیری هم از آن شده. مژگان خالقی بازیگر و کارگردان بسیار خوب و سابقه داری است و بسیار خوشحالم که متن من را برای کار انتخاب کرده. این نمایش در بخش ۱۰ تمرین ۱۰ اجراست که در سالن آفتاب روز شنبه ۳۰ دی ماه به صحنه می رود.

کار دوم «کاش میشد منم بیام» است که محسن اردشیر و غنچه شکوهیان از آمل آن را کارگردانی کرده اند. این دو نفر نیز از تئاتری های با سابقه هستند و من وقتی نمایش را دیدم متوجه شدم که بسیار خاص کار کرده اند و اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالم که این دو نفر متن من را انتخاب کرده اند.

او در ادامه با بیان این که در کشور، افراد زیادی متن های من را کار می کنند ولی واقعا این دو گروه بسیار شاخص هستند و در جشنواره هم پذیرفته شده اند و امیدوارم که دیده شوند، افزود: نمایشنامه «کاش خوابت را ندیده بودم» را هم احمد مطوری کارگردانی کرده که در بخش به علاوه فجر در سالن فانوس به صحنه می رود. این کار را هنوز فرصت نکرده ام ببینم اما بسیار برای این اجرا زحمت کشیده اند.

شهلایی که امسال نمایش «هفت روز از تیر شصت» را با محمد لارتی کارگردانی کرده و در تیرماه در سالن سایه به صحنه بردند؛ درباره حضور این نمایش در فجر توضیح داد: «هفت روز از تیر شصت» به نسبت اجرای عموم تغییری نداشته و امیدواریم که اجرای خوبی برویم و استقبال خوبی از آن بشود؛ مخصوصا تمایل دارم بعضی از عزیزانی که ندیده قضاوت کردند، نمایش را تماشا کنند. این نمایش یک مستند سیاسی است و اولین مستند سیاسی تاریخ تئاتر ایران محسوب می شود. در این نمایش رامین سیار دشتی، فرزین محدث، مژگان خالقی، فرهاد تفرشی، احمد جعفری و هدیه رضایی ایفای نقش می کنند.

وی درباره فضای سه نمایشنامه ای که از او در فجر اجرا می شوند عنوان کرد: به قول دوستان در جشنواره آن سه نمایش جز تئاترهای معیار محسوب می شوند و نمایشنامه های داستان محور هستند و فقط سبک های اجرایی که دوستان انتخاب کردند متفاوت است. هر کدام از نمایشنامه ها دنیای خود را دارند و شبیه به هم نیستند. هیچ کدام از این چهار نمایشنامه ام در گذشته در فجر اجرا نشده اند.

شهلایی ادامه داد: من دست کارگردان ها را برای اجرای نمایشنامه هایم باز می گذارم و معتقدم که کارگردان مولف دوم اثر است و دوستان کاملا روش های اجرایی خود را انتخاب می کنند؛ فقط ماهیت و کلیت متن باید حفظ شود و اینگروه ها بسیار در اجرای کار تجربه محور هستند. من به گروه ها برحسب سابقه ای که داشتند، اعتماد کردم و می دانستم که نمایش های بدی تولید نمی شود.

امسال جشنواره فجر، از لحاظ سطح کیفی، بسیار موفق است

این نویسنده کرمانشاهی درباره سال های گذشته که در فجر حضور داشته بیان کرد: با نمایشنامه هایی مانند «دوران خوش بازنشستگی» که خودم آن را کارگردانی کرده بودم و «امشب باید بروم» که فاضل حائری آن را کارگردانی کرده بود؛ البته من بیشتر در بخش تولید متون فجر برگزیده شده ام و دوبار از آن دفعات نمایشنامه ها چاپ شده اند.

شهلایی درباره فعالیت جدیدش در زمینه تئاتر گفت: در حال حاضر نگارش نمایشنامه ای درباره شهدای بمباران را در دست دارم. من خودم اهل کرمانشاه هستم و از کودکی بمباران را در اطرافم تجربه کرده ام. درباره شهدای بمباران کار زیادی در تئاتر انجام نشده و تعداد محدودی متون وجود دارد و امیدوارم بتوانم درباره این قضیه آگاهی رسانی بیشتری کنم.  این نمایش براساس اتفاقات مستند است ولی ساختار مستند نخواهد داشت. این متن را خودم کارگردانی کرده و تابستان به صحنه می برم.

وی در پایان افزود: امسال جشنواره از لحاظ سطح کیفی آثار، جشنواره بسیار موفقی است و من خودم دوست دارم در جشنواره حتما نمایش ببینم و این اتفاق بسیار خوبی است که در بعضی سال ها اینگونه نبوده.

امسال جشنواره فجر، از لحاظ سطح کیفی، بسیار موفق است

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 72810 ساعت خبر : 2:15 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72810
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات