تخم‌مرغ در زمان کوروش کبیر هم گران بود

تخم‌مرغ در زمان کوروش کبیر هم گران بود

به گزارش پایگاه خبری گلونی اگر جایی بودید و دیدید اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان دارند از دستاوردهای خود می‌گویند و پز می‌دهند و خواستید توجه آنان را به خود جلب کنید بلند بگویید تخم‌مرغ. آنها با شنیدن تخم‌مرغ سکوت خواهند کرد چون دستاوردی در زمینه تخم‌مرغ نداشته‌اند.

تخم‌مرغ از دیرباز توانسته است گروه‌ها و احزاب سیاسی و دولت‌ها را به زانو دربیاورد. یعنی بلایی که گرانی تخم‌مرغ در برهه‌های حساس بر سر دولت‌ها آورده گرانی دلار و مسکن نیاورده است.
البته هم مرغ و هم تخم‌مرغ همیشه برای دولت‌ها دردسر ایجاد کرده‌اند اما دردسر مرغ باز قابل تحمل است تا دردسری که تخم‌مرغ درست می‌کند. مثلا فکر کن مثل آقای احمدی‌نژاد مشغول سخنرانی درباره مدیریت جهان باشی بعد در گوشت بگویند استاد جهان را بی‌خیال شو، تخم‌مرغ گران شد! یا مثل آقای روحانی در حال سخنرانی درباره خروج از رکود باشی که در گوشت بگویند استاد زیاد روی خروج از رکود مانور نده، تخم‌مرغ گران شد!

تخم‌مرغ در زمان کوروش کبیر هم گران بود

یعنی اگر روزی احمدی‌نژاد جهان را هم مدیریت می‌کرد باز هم در حل مشکل تخم‌مرغ می‌ماند، چرا که خود مرغ که تولیدکننده تخم‌مرغ است درمی‌ماند که چگونه قیمت چیزی که خودش تولید می‌کند از خودش گران‌تر می‌شود؟

گرانی تخم‌مرغ از جمله چیزهایی است که یک متولد دهه هشتاد با یک متولد دهه ده را به هم پیوند می‌زند. یعنی رد گرانی تخم‌مرغ را اگر دنبال کنی دقیقا به کوروش کبیر می‌رسی و متوجه می‌شوی که کوروش کبیر کشورگشا هم در تخم‌مرغ مملکت خویش مانده بود. اصلا چرا تا کوروش برویم، همین گلستان جناب سعدی را باز کنیم می‌بینیم در آن زمان هم مشکل تخم‌مرغ داشته‌اند:
«آورده‌اند که نوشین روان عادل را در شکارگاهی صید کباب کردند و نمک نبود. غلامی به روستا رفت تا نمک آرد. نوشیروان گفت نمک به قیمت بستان تا رسمی نشود و ده خراب نگردد. گفتند از این قدر چه خلل آید. گفت بنیاد ظلم در جهان اوّل اندکی بوده است، هر که آمد برو مزیدی کرده تا بدین غایت رسیده.

اگر ز باغ رعیت مَلَک خورد سیبی
برآورند غلامان او درخت از بیخ
به پنج بیضه که سلطان ستم روا دارد
زنند لشکریانش هزار مرغ بر سیخ

باقی بقای‌تان

پایان پیام

رضا ساکی – خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

کد خبر : 64345 ساعت خبر : 4:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64345
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات