زمستان کابوس جنگل‌های بلوط زاگرس

به گزارش پایگاه خبری گلونی، فصل سرد زمستان کابوس جنگل‌های بلوط زاگرس است. با خشک‌شدن درختان، هجوم اره به دستان و تبر به دوشان به سمت درختان بلوط آغاز می‌شود. بریدن درختان با حیله‌ها و روش‌های مختلف و برای اهداف متفاوتی انجام می‌شود. سودجویانی هستند که برای تهیه زغال بلوط که ذغال مرغوبی هم است، به‌صورت گسترده اقدام به قطع درختان می‌کنند. قاچاق چوب و زغال در استان‌های زاگرس‌نشین تجارت پرسودی است و افراد زیادی به آن مشغول هستند.

محلی‌های همسایه با جنگل هم در این تخریب سهیم هستند. اما تفاوتی که با قاچاقچیان این است که احتیاج به تهیه سوخت و هیزم آنها را مجبور به استفاده از چوب‌های جنگلی می‌کند.

سال‌هاست که از تامین سوخت برای روستاییانی که در میان جنگل‌ها زندگی می‌کنند می‌شود، ولی تاکنون حرف‌ها و مصوبات رنگ واقعیت به خود نگرفته‌اند.

بریدن درختان جنگلی، زاگرسِ بیمار را بیشتر به سوی نابودی می‌کشاند و در این میان کمبود نیروی انسانی و محافظت نکردن از جنگل‌ها دست سودجویان را باز گذاشته است.

قطع درختان بلوط کهنسال د رروستای صیدنر بخش سپیددشت لرستان

قاچاقچیان چوب و زغال، کمر به نابودی زاگرس بسته‌اند ولی هیچ تغییری در وضعیت حفاظتی مناطق جنگلی صورت نگرفته است. اگر هم از مسئولان محیط زیست کشوری و استانی در مورد دلیل این سهل‌انگاری‌ها و استخدام نکردن نیروهای بیشتر سوال شود، بهانه تکراری کمبود مالی را پیش می‌کشند. احتمالا این بهانه‌ها و سهل‌انگاری‌ها تا آنجا پیش برود که دیگر نشانی از جنگل‌های زاگرس باقی‌ نماند و مدیران هم دیگر دغدغه جواب دادن به این سوالات را ندارند.

پایان پیام

گزارش: محمد پورخداداد

کد خبر : 73716 ساعت خبر : 10:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73716
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات