آمادگی میراث‌فرهنگی ایلام برای ارائه خدمات به ۳ اثر تاریخی‌ ایرانی در عراق

آمادگی میراث‌فرهنگی ایلام برای ارائه خدمات به ۳ اثر تاریخی‌ ایرانی در عراق

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی ایلام از آمادگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان برای ارائه خدمات فنی، حفاظتی، مرمتی به سه اثر سلیمان‌تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر که بر اثر تغییرات مرزها پیش از انقلاب اسلامی به خاک عراق منتقل شده است خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عبدالمالک شنبه‌زاده مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام امروز شنبه ۱۶ دی ۹۶ با بیان اینکه سه اثر نخست شامل سلیمان‌تپه، تل بکسایه و سبعات خزیر در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی و در حدود ۸۶ سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، گفت: «این آثار سال‌های پیش از انقلاب از استان ایلام جدا شده و هم اکنون جزو محدوده خاک کشور عراق قرار گرفته‌اند.»

او با بیان اینکه از سرنوشت این آثار اطلاع دقیقی در دست نیست، افزود: «این آثار در محدوده نوار مرزی و در استان واسط عراق قرار دارند و برای اطلاع از وضعیت آن‌ها با استاندار و مسئولان استان واسط رایزنی‌هایی شده است.»

آمادگی میراث‌فرهنگی ایلام برای ارائه خدمات به ۳ اثر تاریخی‌ ایرانی در عراق

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام تصریح کرد: «موضوع این سه اثر تاریخی در کمیته مشترک فنی ایران و عراق که در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار می‌شود مطرح و در صورت تمایل عراقی‌ها به همکاری در این زمینه آمادگی لازم برای ارائه خدمات فنی، حفاظتی، مرمتی و دیگر خدمات از‌سوی کار‌شناسان میراث‌فرهنگی ایلام وجود دارد.»

 او افزود: «شش اثر نخست ثبت ملی شده استان ایلام شامل سلیمان‌تپه، تل بکسایه، سبعات خزیر، تل شیروان، تل لالار و شهر تاریخی سیمره است که به‌ترتیب به شماره‌های یک تا شش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.»

استان ایلام ۱۵۰۰ جاذبه گردشگری دارد که تا‌کنون ۷۴۵ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ایلام شهر ایلام مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۹۴٬۰۳۰نفر بوده‌است. شهر ایلام در حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی واقع شده و آب و هوایی معتدل کوهستانی و بهاری دارد. دانشگاه علوم پزشکی ایلام و دانشگاه ایلام دو دانشگاه مهم این شهر هستند. ایلام دارای منابع خوب گاز و نفت است.[نیازمند منبع] درضمن قرار گرفتن بر سر زائرین کربلا این استان را از این حیث حائز اهمیت کرده‌است.

پایان پیام

کد خبر : 68294 ساعت خبر : 2:17 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68294
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات