انجام مرمت اصولی در کاروانسرای دودهک دلیجان

بخش عمده‌ای از مرمت کاروانسرای دودهک دلیجان به‌دست اداره‌کل میراث‌فرهنگی مرکزی به انجام رسیده و پس از واگذاری این بنا به بخش خصوصی، الباقی تعمیرات با هماهنگی و نظارت این اداره‌کل ازسوی بهره‌بردار بنا در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرکزی، سیدمحمد حسینی مدیر‌کل میراث‌فرهنگی این استان امروز شنبه ۱۰ دی ۹۶ در بازدید از مجموعه تاریخی دودهک دلیجان با اعلام این خبر گفت: «در سال گذشته و امسال اداره‌کل میراث‌فرهنگی این استان با صرف مجموع اعتبار بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال اقدام به مرمت بخش‌هایی از کاروانسرای دو دهک دلیجان کرد. در این عملیات کف‌سازی محوطه خارجی بنا، استحکام‌بخشی دیوار‌ها، پی‌بندی دیوار‌های اصلی و محوطه‌سازی ضلع شمالی کاروانسرا در دستور کار قرار گرفت و به انجام رسید.»

او ادامه داد: «با واگذاری مجموعه تاریخی دودهک به بهره‌بردار بخش خصوصی ادامه مرمت و احیا بنا به بهره‌بردار سپرده شد. در حال حاضر تعمیر اساسی بام بنا شامل سبک‌سازی، تعمیرات و کاهگل کردن آن در حال انجام است. همچنین مرمت نمای بیرونی این بنای مهم تاریخی در حال اتمام است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مرکزی در ادامه با اشاره به مزیت‌های واگذاری چنین مجموعه‌هایی به بهره‌بردار خصوصی، گفت: «به‌دلیل محدودیت‌های بودجه دولتی و همچنین ازدیاد ابنیه محتاج به مرمت، واگذاری بخشی از این بنا‌ها طبق ضوابط و بندهای قانونی، به بخش خصوصی و محول کردن مرمت آن‌ها با نظارت میراث‌فرهنگی می‌تواند در تسریع روند مرمت و همچنین احیا و باز شناسایی این بخش از میراث معماری و تاریخی کشور به هم‌میهنان و گردشگران نقش بسزایی ایفا کند، زیرا اعتقاد داریم ریشه توسعه گردشگری در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی است.»

او تصریح کرد: «قدمت کاروانسرای دودهک دلیجان را به دوره صفوی نسبت داده‌اند، اما معماری آن، از شیوه معماری سلجوقیان پیروی می‌کند که همین امر، تخمین قدمت بنا را مشکل می‌کند. حضور بارقه‌های چند شیوه معماری مرتبط با ادوار مختلف تاریخی در کنار وجود سه برج دیده‌بانی در این بنا که نشانگر کاربرد نظامی این بنا در کنار کاربرد اصلی آن است، اهمیت پرداختن به این کاروانسرای تاریخی را دو چندان می‌کند.»

پایان پیام

کد خبر : 66677 ساعت خبر : 1:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=66677
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات