ایجاد سامانه‌های تجمیع پایش منابع محیطی، منابع نشر و پایش صنایع

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت: ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات از جمله برنامه های آتی دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، شینا انصاری مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در کارگاه آموزشی ساختارها و نحوه بهره گیری از سامانه ملی پایش آلودگی هوا که صبح دیروز با حضور کارشناسان پایش ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها برگزار شد، گفت: یکی از دغدغه های مهم سال های اخیر در موضوع پایش آلودگی هوا، بهره مندی از سامانه یکپارچه برای ایستگاه های پایش کیفی هوا بود.

انصاری افزود: به واسطه تنوع مدل ایستگاه های سنجش کیفیت هوا، دغدغه ایجاد سامانه تجمیع داده ها در سطح ملی و تدوین پروتکلی واحد برای تجمیع این داده ها با جدیت پیگیری شد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به چالش های مالی موجود برای نگهداری و راهبری دستگاه های سنجش آلودگی هوا، اظهار کرد: به رغم تمامی این چالش ها، سامانه ملی پایش آلودگی هوا به عنوان مرجعی مطمئن برای کسب آگاهی مردم و رسانه ها از وضعیت پایش هوا راه اندازی شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت برخورداری داده ها از دقت و صحت لازم به منظور اثرگذاری بر اعتماد مردم، تصریح کرد: استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در استان ها همچون ظرفیت شهرداری ها در قالب تفاهم نامه ها و چارچوب های مشخص و با حفظ جایگاه نظارتی و حاکمیتی سازمان در موضوع پایش کیفی هوا و نگهداری دستگاه ها امری الزامی است و نمونه های خوبی از این همکاری ها نیز در مشهد و ارومیه شکل گرفته است.

انصاری اشاره ای هم به موضوع دریافت عوارض آلایندگی صنایع (یک درصد فروش صنایع آلاینده) توسط شهرداری ها داشت و گفت: با توجه به احتمال دائمی شدن عوارض آلایندگی بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده، تخصیص بخشی از این درآمد به پایش آلاینده ها، افزایش، نگهداری و راهبری ایستگاه های پایش آلایندگی و نمایشگرهای شهری می تواند به یک مطالبه مهم تبدیل شود.

ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات در دستور کار

این مقام مسئول اعلام کرد: ایجاد سامانه های تجمیع پایش منابع محیطی، پایش منابع نشر و پایش صنایع و خدمات از جمله برنامه های آتی دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته در این زمینه، پیگیری ها و اقداماتی نیز صورت گرفته و حتی شیوه نامه و ضوابط پایش آنلاین نیز تدوین و از دو سال قبل طی جلساتی با سازمان ملی استاندارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هم اکنون در شرف تصویب در کمیته برنامه ریزی سازمان ملی استاندارد است.

وی خاطرنشان کرد: شیوه نامه پایش آنلاین پس از تصویب می تواند به عنوان سند بالادستی در حوزه پایش آنلاین صنایع مورد استفاده قرار گیرد و البته صحه گذاری پایش آنلاین از جمله مباحث بسیار مهم است.

به گفته انصاری، بر خلاف ایستگاه های پایش هوا که در اختیار و مالکیت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند، مالکیت پایش آنلاین صنایع با صنعت است و از این رو استناد به خروجی پایش صنایع آلاینده یکی از چالش های مهم این حوزه است.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر اهمیت صحه گذاری و هوشمندسازی اطلاعات به دست آمده از پایش آنلاین صنایع، تصریح کرد: از همین رو راه اندازی سامانه یکپارچه منابع نشر و منابع صنعت در اولویت قرار گرفته است.

بانک اطلاعات آزمایشگاه های معتمد تهیه می شود

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به پیگیری های انجام شده برای تهیه و تدوین بانک اطلاعات آزمایشگاه های معتمد داشت و این اقدام را راهکاری مناسب برای افزایش عملکرد نظارتی و کنترلی سازمان محیط زیست بر آزمایشگاه های معتمد دانست.

وی با یادآوری درج موضوع خوداظهاری در پایش، در قوانین برنامه ای پنج ساله چهارم و پنجم، خاطرنشان کرد: عدم درج این موضوع در قانون پنج ساله ششم به دلیل درک اهمیت ارتقاء مباحث خوداظهاری در پایش و پایش آنلاین از سطح قوانین موقت به قوانین دائمی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: ضرورت پایش در بند پنجم سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست مودر توجه قرار گرفته و این موضوع در ماده ۱۲۳ قانون برنامه ششم توسعه نیز به عنوان حکمی لازم الاجرا آمده است. همچنین تبصره های ۳ و ۴ ماده ۱۱ قانون هوای پاک بر پایش آنلاین واحدهای مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی تاکید کرده و صدور مجوز برای فعالیت واحدهای صنعتی و تجاری منوط به برخورداری از سیستم پایش آنلاین شده است.

انصاری گفت: در ماده ۱۶ قانون هوای پاک نیز وفق قانون مجازات اسلامی جرایمی برای آزمایشگاه های متخلف پیش بینی شده است.

پایان پیام

کد خبر : 64596 ساعت خبر : 5:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64596
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات