برای حل مشکل آب نیاز به گفتمان و گذشت ملی داریم

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان ملی بین ذینفعان و گذشت ملی داریم

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، حمید ظهرابی سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیریت منابع آب کشور شباهت زیادی به یک بنگاه اقتصادی ورشکسته دارد، گفت: در مرحله ورشکستی مدیریت منابع آب هستیم، مصارف تعریف شده برای حوضه های آبخیز با منابع آب قابل تامین، متناسب نیست.

وی افزود: مدیریت حوضه های آبخیز بدهکار و ورشکسته اند، اقداماتی نظیر انتقال آب بین حوضه ای، حفر چاه و فشار بیشتر به منابع آب زیرزمینی شباهت زیادی به آخرین تلاش های یک بنگاه اقتصادی و یا شخص ورشکسته دارد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: شخص ورشکسته در آخرین روزهای تلاش برای گریز از مخمصه پول قرض  می گیرد، وام می گیرد تا اقساط عقب افتاده سایر وام ها را پرداخت کند، اقدامات این چنینی نمی تواند نجات بخش منابع آب باشد این اقدامات فقط بدهکاری ها را بیشتر می کند.

ظهرابی با طرح این پرسش که در این شرایط چه  می توان کرد، اظهار کرد: راهکار ساده است، همان کاری که با یک ورشکسته می کنیم، ذینفعان و مطالبه گران بایستی بنشینند، منابع موجود بدهکار ورشکسته را بررسی کنند، متناسب با موجودی بدهکار هر کدام بخشی از سهم خود را بگیرند، بقیه را ببخشند مقداری هم برای بقا و ادامه زندگی بدهکار کنار بگذارند.

برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان و گذشت ملی داریم

این مقام مسئول ضمن تاکید بر این موضوع که برای حل مشکل آب کشور نیاز به گفتمان ملی بین ذینفعان و گذشت ملی داریم، بایستی بخشی نگری را فراموش کنیم باید هدف را احیای رودخانه ها، تالاب ها و آبخوان قرار دهیم و تعاملات را بر اساس این هدف تعیین کنیم، تصریح کرد: بایستی طرح تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی را با قوت اجرائی کنیم بایستی حقابه تالاب ها تامین شوند.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حقابه تالاب ها و رودخانه ها بعد از آب شرب، اولویت است. اما در حال حاضر بعد از شرب وزارت نیرو به کشاورزی و صنعت می پردازد، این خلاف قوانین و مقررات است. قانون شکنی است که در پوشش حمایت از مردم صورت می گیرد. اما در درازمدت ضربه به همین بخش هاست. ضربه به سلامت محیط زیست و سلامت مردم است.

وی اشاره ای هم به به وضعیت تالاب های کشور داشت و افزود: به طور نمونه در استان فارس، تالاب پریشان کاملاً خشکیده، تالاب کافتر که روزی برداشت ماهی از آن یکی از اصلی ترین منابع تامین معاش جوامع بومی بوده امروزه کاملا نابود شده است.

تالاب بختگان در وضعیتی بحرانی است

ظهرابی با اعلام اینکه تالاب بختگان در وضعیتی بحرانی است، اظهار کرد: اراضی اطراف دریاچه شور شده، کشاورزی در اطراف دریاچه نابود شده، تنوع زیستی آسیب جدی دیده است چرا که ما مدیریت منابع آب را بلد نبوده ایم.

به گفته این مقام مسئول، در حوضه آبخیز بختگان در بالا دست سد ساختیم،کشاورزی را توسعه داده ایم، پایین دست را به فلاکت کشیده ایم.

ظهرابی اشاره ای هم به وضعیت تالاب های گرمسیری استان فارس داشت و افزود: این تالاب ها می توانند به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی سلامت مردم را به خاطره بندازند و بایستی برای احیای آن کاری کرد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه الان زمان تصمیمات سخت است، اگر چاره اندیشی نکنیم تمدن دوهزار و پانصد ساله فارس را برباد خواهیم داد، تصریح کرد: برای نجات این بیمار محتضر حتی اگر لازم است باید پای بیمار را قطع کنیم، زمان تصمیمات سخت فرارسیده است.

با ادامه روند کنونی مصرف آب بقای انسان ها تهدید می شود

وی گفت: بایستی از برخی از رشدهای نامتناسب صورت گرفته عقب نشینی کنیم، باید کشاورزی را محدود کنیم، بایستی مصرف آب را کاهش دهیم، در غیر این صورت با روند کنونی بقای انسان ها تهدید می شود.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت هوای شیراز، اظهار کرد: خدا را شاکریم که در این ایامی که بسیاری از کلان شهرهای کشور از نظر آلودگی هوا وضعیت اسفناکی داشتند هوای شهر شیراز در شرایط بهتری قرار داشت.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حفاظت از کیفیت هوای این شهر و جلوگیری از آلوده شدن هوای شهر بایستی اولویت حفاظت محیط زیست استان باشد و از این رو توسعه زیر ساخت های حمل و نقل عمومی و جلوگیری از استقرار صنایع آلاینده در اطراف این شهر بایستی در اولویت قرار گیرد.

ظهرابی گفت: تدوین و اجرای برنامه آمایش سرزمین در استان بایستی به جد توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی و محیط زیست استان پیگیری و اجرائی شود.

پایان پیام

کد خبر : 64585 ساعت خبر : 6:04 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64585
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات