بهداشت مقدم بر درمان است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زهره حسینی ضمن اشاره به اقداماتی که در شورای سلامت دانشگاه، کمیسیون پزشکی و مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی انجام می‌شود در مورد وظایف کارشناسان مرکز بهداشت و درمان گفت: کارشناسان این مرکز بر مکان‌های عمومی دانشگاه، رستوران‌ها، سم‌پاشی خوابگاه‌های دانشجویی نظارت می‌کنند و نکات لازم جهت سلامت محیط کار را به کارمندان دانشگاه آموزش می‌دهند.

زهره حسینی، رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه معتقدم بهداشت مقدم بر درمان است، گفت: باید در مکان‌های عمومی به‌خصوص خوابگاه‌های دانشجویی یک‌سری موارد بهداشتی را رعایت کنیم تا از بیماری‌های مختلف جلوگیری شود.

وی افزود: کارشناسان مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی وظیفه نظارت بر مکان‌های عمومی دانشگاه همچون رستوران‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی را بر عهده دارند.

حسینی با بیان اینکه نظارت مرکز بهداشت و درمان دانشگاه به‌خصوص حضور کارشناسان آن هنگام سم‌پاشی خوابگاه‌های دانشجویی بسیار مهم است، تصریح کرد: بعد از بخش بهداشت، واحد ایمنی را در مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی فعال کردیم و از مهمترین کارهای ما نیز توجه به ارگونومی کارکنان دانشگاه بود.

وی در همین رابطه تصریح کرد: ارگونومی (Ergonomics) عبارت است از دانش به‌کار بردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان (و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی) در طراحی محیط کار است، ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فرآورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد.

رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی(Human Factors) به طور مترادف بهره گرفته می‌شود، هر دو اصطلاح رابطه دو سویه کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند و آشکارترین اثر مثبت طراحی درست و مناسب مشاغل، تجهیزات و محیط کار، بالا رفتن سطح ایمنی، بهداشت، تطبیق کار با کارگر بر اساس ابعاد بدنی فرد و در نهایت رضایت شغلی و بهبود بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح کارشناسان مرکز بهداشت از اتاق‌های کارکنان بازدید و توصیه‌های لازم را به آنها بیان می‌کردند، گفت: یکی از مهمترین موارد در این زمینه نحوه استفاده از صندلی و میز، رایانه و تناسب بین آنها بر استاندارد لازم توسط کارمندان و همچنین تناسب میزان نور اتاق است.

حسینی با اشاره به اینکه در شورای سلامت دانشگاه تلاش می‌کنیم قوانینی را به تصویب برسانیم که موارد ارگونومی در آن رعایت شده باشد، بیان کرد: کلیه مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی دانشگاه در آن شورا بررسی می‌شود و سعی می‌کنیم که موارد ایمنی برای سلامت کارکنان، استادان و دانشجویان دانشگاه را تصویب کنیم.

وی افزود: همچنین در کمیسیون پزشکی دانشگاه که هر ماه یک‌بار تشکیل می‌شود نیز حضور داریم که در آن به تمامی درخواست‌های دانشجویان همچون بازگشت به تحصیل، حذف ترم، اخذ سنوات، حذف درس در امتحانات و مورادی از این قبیل می‌پردازیم.

رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به راه‌اندازی درمانگاه دانشگاه اشاره کرد و گفت: اواخر سال ۹۳ با حضور بازرسانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نظارت، ساخت درمانگاه آغاز شد که بعد از مدتی توانستیم موافقت اصولی برای آن را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه ساختمان درمانگاه در آذرماه امسال با حضور وزیر علوم افتتاح شد، بیان کرد: در این درمانگاه خدماتی چون دندانپزشکی، بینایی‌سنجی و خدمات عمومی را به دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ارائه می‌دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه فروشگاه عینک، نیز در درمانگاه راه‌اندزای شده است، گفت: متخصص داخلی و همچنین متخصص زنان و زایمان و کارشناس مامایی نیز آماده ارائه خدمات به بانوان است.

وی اضافه کرد: پزشک معتمد نیز همه روز در درمانگاه حضور دارد و برای دانشجویان و کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی گواهی رسیدگی در موارد مختلف را صادر می‌کند.

حسینی با بیان اینکه در این مرکز بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر آقایان و خانم‌ها را به صورت جداگانه داریم، گفت: اتاق تزریقات ما نیز مجزا بوده و در تلاش هستیم برای آینده نزدیک نیز پزشکانی با تخصص‌های دیگر همچون ارتوپد و قلب را در درمانگاه مستقر کنیم.

رئیس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در درمانگاه فعلاً نمی‌توانیم به بیرون از دانشگاه خدمات ارائه کنیم و برای این‌ کار نیاز به مجوزهای لازم و تصمیم‌گیری نهایی از سوی دانشگاه داریم.

وی با بیان اینکه با توجه به میزان استقبال کارکنان و دانشجویان دانشگاه می‌توانیم زمینه توسعه و گسترش فعالیت‌های درمانگاه را فراهم کنیم، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به‌خصوص پردیس مرکزی به درمانگاه بسیار نیاز داشت چون به دلیل توسعه و گسترس دانشگاه در پردیس مرکزی چنین درمانگاهی یکی از نیازهای اساسی دانشجویان، کاکنان و اعضای هیئت علمی بود.

زهره حسینی ضمن تشکر از رضامراد صحرایی، معاون سابق دانشجویی، محمّدرضا ویژه، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی برای تلاش جهت راه‌اندازی درمانگاه، خاطرنشان کرد: درمانگاه همه روز از ساعت ۸ صبح تا ۱۵ و ۳۰ دقیقه به صورت تمام وقت حتی در ساعات نهار و نماز نیز آماده ارائه خدمات است.

پایان پیام

کد خبر : 72538 ساعت خبر : 6:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72538
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات