تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌ها نیست

حمید پورآذری مدیر بخش خارج از صحنه جشنواره تئاتر فجر گفت: مهم‌ترین ویژگی آثار خارج از صحنه امسال این است همگان متوجه خواهند شد که تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌ها نیست و می‌توان کار آرتیستیک انجام داد و در سالن‌های تئاتر هم نبود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بخش خارج از صحنه (Out of stage) جشنواره امسال با تمام حاشیه‌هایی که پیش از شروع جشنواره پیرامون آن وجود داشت اما به دلیل وجود آثار متنوع و همچنین گونه‌های مختلف نمایش‌های محیطی به یکی از بخش‌های جذاب سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تبدیل شده و به همین خاطر بسیاری از دوستداران تئاتر به ویژه اهالی فعال در عرصه نمایش‌های خیابانی چشم انتظار اجرای آثار با کیفیت و جذابی در این بخش هستند.

حمید پورآذری مدیر بخش نمایش‌های خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه؛ ما امسال اساسا بخش خارج از صحنه یا (آف‌استیج) را با این باور که شهر به مثابه صحنه است و این اعتقاد که خیابان‌های شهر ما حق دارند که تئاتر خوب ببینند، طراحی کردیم و با این رویکرد کارمان را تا امروز پیش بردیم، به گفت: امسال ما در بخش خارج از صحنه تقریبا ۴۱ اثر در جدول چیده‌ایم که از این تعداد شش کار در بخش بین‌الملل است و برای اولین بار امسال در این بخش مسابقه بین‌الملل داریم.

پورآذری در ادامه با اشاره به یکی از آثار مهم حاضر در این بخش با عنوان «شهرهای نامرئی» از کشور ایتالیا، افزود: یکی از کارهایی که امسال در بخش خارج از صحنه اجرا می‌شود و در واقع یکی از بزرگترین کارهای بخش آف‌استیج از نظر پروداکشن به حساب می‌آید، نمایش «شهرهای نامرئی» از کشور ایتالیا است که بر اساس برنامه در باغ موزه زندان قصر اجرا خواهد شد.

مدیر بخش آف‌استیج جشنواره تئاتر فجر درباره این نمایش توضیح داد: این نمایش جزو نمایش‌های بزرگی است که برای مراحل آماده‌سازی آن گروهی از ایتالیا از یک هفته قبل برای آماده‌سازی به تهران آمدند. درباره لوکیشن اجرا نیز ما حدود سه هفته قبل باغ موزه زندان قصر را پیشنهاد کردیم که خوشبختانه وقتی کارگردان این اثر لوکیشن پیشنهادی ما را دید خیلی پسندید و تصمیم گرفتند که کارشان را در این مکان اجرا کنند.

پورآذری با بیان اینکه این نمایش بر اساس کتایی به همین نام اجرا می‌شود، اضافه کرد: اتفاقی که در این کار می‌افتد این است که از بخشی از باغ موزه زندان قصر هویت‌زدایی می‌شود و بعد یک هویت جدید به آن داده می‌شود، به این شکل که چیزهایی که شاید در آنجا دیده نشده دیده می‌شود. در واقع تونل‌هایی به وسیله پارچه در این کار به وجود آمده و به وسیله نور و ویدئو پروجکشن به آنها یک هویت بصری دیگری می‌دهد که یادمان بیاید اینجا فقط آنجایی نیست که ما فکر می‌کنیم. ضمن اینکه در اساس این کار، به جز بحث بازیگری، سه عنصر پارچه، نور و ویدئو پروجکشن بسیار مهم هستند. البته حدود ۳۰ بازیگر ایرانی نیز در این مدت به گروه ایتالیایی اضافه می‌شوند که با هم جمعیت این شهر را بسازند.

او با تاکید بر اینکه اجرای این نمایش یک اتفاق مهم در زمینه نمایش‌های محیطی و خارج از صحنه محسوب می‌شود، ادامه داد: حجم بزرگ و باشکوهی که این نمایش دارد علاوه بر اینکه نشان می‌دهد که هر جایی می‌تواند صحنه تئاتر باشد، خودش یک پیشنهادی به تئاتر ما است. بعبارتی دیگر اساسا تمام کارهای حاضر در بخش خارج از صحنه امسال در جشنواره، صرفه‌نظر از اینکه ایرانی هستند یا خارجی، سرشار از ایده‌های جدید برای تئاتر ما هستند و مهم‌ترین آنها اینست که تئاتر تنها معطوف به اجرا در سالن‌های تئاتر نیست و می‌توان کار آرتیستیک انجام داد و در سالن‌های تئاتر هم نبود. همچنین اینکه نشان می‌دهد که می‌‌شود جنگید و سخت کار کرد تا اینکه بتوان با حداقل امکانات، بیشترین بهره‌برداری را کرد. به همین خاطر تماشای نمایش «شهرهای نامرئی» را که در باغ موزه زندان قصر اجرا می‌شود را به همه علاقه‌مندان تئاتر پیشنهاد می‌کنم.

مدیر بخش نمایش‌های خارج از صحنه سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همچنین با بیان اینکه در بخش خارج از صحنه با این ذهنیت کار کردیم که اگر بتوانیم تنها چیزی حدود ۳۰ درصد تغییر و تحول ایجاد کنیم خیلی کار بزرگی کردیم، گفت: اولین قدمی که برای دستیابی به این هدف برداشتیم این بود که، منهای آثاری که بعنوان نمایش‌های برگزیده از دیگر جشنواره‌های کشوری به جشنواره تئاتر فجر آمده بودند، انتخاب بقیه آثار را به خود هنرمندان واگذار کردیم و به نظر من در حال حاضر از ۳۰ درصدی که مدنظر ما بود تقریبا ۱۵ درصد آن محقق شده است.

پورآذری با تاکید بر اینکه در بخش نمایش‌های خارج از صحنه به کارها دولتی نگاه نکردیم، اظهار کرد: اساسا داوری و قضاوت در مورد کارها و نفرات در این بخش را باید به خود اهالی تئاتر خیابانی سپرد و این کار کردیم. چراکه مهم این است که خودمان باید در مورد کفییت کارها تصمیم بگیریم، خودمان باید تصمیم بگیریم که این گونه از تئاترمان را ارتقاء بدهیم. از همه مهم‌تر اینکه به نظر من تئاتر ما باید به سمتی برود که بتواند بدون حُب و بغض خودش برای خودش تصمیم بگیرد و امیدوارم که بچه‌های فعال در عرصه تئاتر خیابانی در این دوره با دقت کارها ببینند و با هم سعی کنیم که کیفیت کارهایمان را بالا ببریم.

پورآذری در پایان گفت: شاید یک زمانی نگاه به تئاتر خیابانی این شکلی بود که مثلا یک فضای خالی را با آن پر می‌کردند و یا مثلا اگر بخشی کم فروغ بود با تئاتر خیابانی آن را شلوغ می‌کردند اما در حال حاضر بعنوان یک هنر شهری باید به آن نگاه کرد.

پایان پیام

کد خبر : 73096 ساعت خبر : 3:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73096
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات