توسعه ناپایدار کشاورزی، زهکشی و آلودگی مهمترین تهدیدات تالاب‌ها

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست توسعه ناپایدار کشاورزی، زهکشی و ورود آلاینده ها را از جمله مهم ترین تهدیدات اکوسیستم تالابی ایران برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از وضعیت تالاب های کشور، گفت: ایران دارای یکی از بی نظیرترین اکوسیستم های تالابی جهان است و از ۴۲ نوع تالاب شناخته شده جهان، ۴۱ نوع تالاب در کشور وجود دارد. تنها نوع تندرا که در سیبری واقع است، در ایران وجود ندارد.

باقرزاده کریمی با اشاره به شناسایی۲۵۰ تالاب در ایران، اظهار کرد: ۳۵ تالاب کشور در قالب ۲۴ عنوان در کنوانسیون جهانی تالاب ها (رامسر) به ثبت رسیده که این تالاب ها حدود یک و نیم میلیون هکتار از مساحت کشور را تشکیل می دهند.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با ذکر نمونه های مختلف تالابی در کشور، توسعه ناپایدار کشاورزی، زهکشی و ورود آلاینده ها را از جمله مهم ترین تهدیدات اکوسیستم تالابی ایران برشمرد.

وی افزود: تاکید و نگاه مثبت دولت یازدهم به حفظ و احیاء تالاب ها منجر به آن شد که برای نخستین بار جدول تخصیص حق آبه تالاب های کشور توسط که معادل ۱۱ میلیارد متر مکعب است توسط وزارت نیرو منتشر شود و در ادامه علاوه بر تمام تکالیف دولت در حوزه تالاب ها از جمله ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، آئین نامه اراضی مستحدث و ساحلی مصوب سال ۱۳۸۷، بند ب ماده ۳۸ قانون ششم توسعه، آئین نامه نحوه حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور مصوب ۱۳۹۴؛ تصویب قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ منجر به شفافیت تکالیف دولت در این حوزه شد.

باقرزاده کریمی ادامه داد: بر اساس قانون تالاب ها، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف به تعیین نیاز آبی تالاب ها و وزارت نیرو مکلف به تامین نیاز آبی تالاب ها است.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به سیاست های کلان سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه تالاب ها داشت و اظهار کرد: این سیاست ها مبتنی بر رعایت اصول سازگاری با ظرفیت ها و محدودیت های آبی کشور و مدیریت خردمندانه زیست بوم در سطح ملی و منطقه ای است و بر دو اصل نظارت بر کمیت، کیفیت و توزیع جغرافیایی آب کشور با هدف ایجاد تعادل پایدار و مطمئن بین مصارف مختلف آب از یک طرف و آب مورد نیاز برای حفظ و احیای کارکردهای اکولوژیک اکوسیستم های کشور از طرف دیگر، همچنین اجرایی کردن اصول و اهداف مدیریت زیست بومی در حوضه های تالابی کشور است.

وی، اجرایی کردن رویکرد مدیریت زیست بومی در حوزه های تالابی کشور، اصلاح ساختارهای بخشی تصمیم گیری و تصمیم سازی در سطح کلان و خرد و تحقق ساختارهای فرابخشی سیاست گذاری و اجرایی در جهت تحقق اهداف مدیریت زیست بومی، تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب ها و جریان های زیست محیطی رودخانه های کشور، نظارت بر تامین حقابه محیط زیستی تالاب ها و جریان های زیست محیطی رودخانه های کشور و ایجاد و تکمیل سامانه های پایش کمی و کیفی و روزآمد آب های ورودی به تالاب ها و رودخانه ها را از جمله اهداف راهبردی درون سازمانی برای اکوسیستم های تالابی برشمرد.

باقرزاده کریمی ادامه داد: ارتقاء آگاهی و جلب مشارکت جوامع بهره بردار از منابع آبی برای حفاظت از تالاب ها و رودخانه ها، اجرایی کردن راهکارها و طرح های کسب و کار با استفاده از معیشت های جایگزین با هدف کاهش فشار بر تالاب ها، ایجاد ساز و کارهای اجرایی برای حسابداری زیست محیطی و پرداخت اکوسیستمی در حوزه های تالابی، پیگیری موثر برای تصویب و اجرایی کردن قوانین و مقررات حمایت کننده مدیریت زیست بومی تالاب ها و حفظ حقابه طبیعت و اصلاح ساختار سازمانی و ارتقاء سایر ظرفیت های فنی، کارشناسی، مدیریتی، اجرایی و پشتیبانی سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای استانی در حوضه های مختلف آب و محیط زیست و پیگیری موثر برای تصویب و اجرایی کردن قوانین و مقررات حمایت کننده مدیریت زیست بومی تالاب ها و حفظ حقابه طبیعت از دیگر اهداف راهبردی درون سازمانی برای اکوسیستم های تالابی است.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فرآیند تهیه و اجرای برنامه به صورت مشارکتی و با حضور تمامی ذینفعان تالاب  و لحاظ شدن حوضه آبخیز تالاب علاوه بر محدوده تالاب در برنامه مدیریت زیست بومی دو ویژگی مهم مدیریت زیست بومی است.

پایان پیام

کد خبر : 69951 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69951
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات