خرم‌آباد با درختانش خرم‌آباد است

یکی از مشکلاتی که درشهر خرم‌آباد داریم نگه‌ داشتن همین فضای سبز و درختان است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، موسسه متارخ به مناسبت نکوداشت روز جهانی درخت، نشتی با حضور فعالان زیست محیطی، تنی چند از اهالی فرهنگی و چند نفر از اعضای شورای شهر برگزار کرد.

به گزارش گلونی، زهرا نظری عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه در دنیا معمولا روزهایی به‌صورت جهانی یا ملی نامگذاری می‌شود و روز درختکاری هم یکی از این روزها است اظهار داشت: این نامگذاری‌ها فرصتی است برای اینکه جامعه را روی موضوعاتی مثل درخت حساس کنیم زیرا درخت ریشه زندگی همه ما است.

وی ادامه داد: در گذشته اگر بحثی از محیط زیست به میان می‌آمد، همه احساس می‌کردند یک بحث فانتزی است، در حال حاضر هفت ماه است که در خرم‌آباد باران نباریده است، وقتی به دلایل فکر کنید متوجه می‌شوید که دلایل اقلیمی همه به خاطر دستکاری‌های انسان در طبیعت بوده است.

نظری تاکید کرد: متاسفانه امروز عواملی چون رشد زیاد جمعیت و رشد بیش از حد آن، عدم توجه به طبیعت، از بین بردن طبیعت و جنگل‌ها، تبدیل شدن طبیت به ساختمان‌ها و مراکز صنعتی باعث شده زندگی را برای خودمان و زمین را نا امن کنیم و دیگر جایی برای نفس‌کشیدن هم نداشته باشیم.

مشکلات خرم‌آباد از محیط زیست است

نظری یادآور شد: در حال حاضر فصل بهار مثل زمستان و زمستان مثل بهار شده است، برای مثال ۲۰ فروردین یا ۲۰ اردیبهشت هوا منفی سه درجه را در خرم‌آباد داشتیم و در حال حاضر هفت ماه در سال بارندگی نداریم، در اصل بیش از نیمی از سال ما در خشکسالی هستیم و وقتی به دلایل آن نگاه می‌کنیم همه مربوط به محیط زیست است.

وی افزود: در حوزه شهری وضعیت خیلی بدتر است، نقشه طرح تفصیلی شهر را که نگاه کنید در قسمت‌های پایین شهر اصلا فضای سبزی پیش‌بینی نشده است و ما هر کاری کردیم که در آن‌جا یک فضای سبز عمومی برای خانم‌ها باشد دیده نشد، اگر هم در نظر گرفته شده است من نمی‌دانیم آنها را چه کرده‌اند، حالا یا فروخته‌اند یا بنا به دلایل مختلفی اصلا وجود ندارد و این جای تاسف دارد.

نظری ابراز داشت: به هر حال طبیعت ما زنده و پویا است در صورتی که ما به آن نظم و احترام بگذاریم، در بعضی مناطق درختان راقطع کرده‌اند و کسانی که درختان را قطع می‌کنند احساس می‌کنم کسانی هستند که ریشه ندارند و انسان‌های بی‌ریشه‌ای‌ هستند، زیرا درخت ریشه انسان است، ریه زمین وشش‌های تنفسی زمین درختان هستند.

نظری خاطرنشان کرد: درخت با اولین فتوسنتز، اکسیژن را می‌گیرد و Co2 را می‌گیرند. Co2 حاصل فعالیت‌های انسان است، حاصل سوخت‌های فسیلی است که در بنزین و در گازوئیل آن چیزهایی که دارد مصرف می‌شود و به دلیل افزایش تعداد اتومبیل‌ها، کارخانجات صنعتی و  فعالیت‌های انسان در کل Co2 تولید می‌کند، هر سال میلیاردها تن Co2 تولید می‌شود و همین افزایش Co2 بر روی کره‌زمین باعث آسیب به لایه اوزون ‌شده و همین تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی ایجاد شده که واقعا زندگی را برای ماسخت کرده؛ طوفان،گرد و غبار است و بارندگی‌های نامناسب است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که من احساس کردم باید کاندیدای شورای‌شهر می‌شدم همین موضوعات بود، امروز کار خیلی خیلی سخت است، خیلی بد است که یک خانوم به دلیل بارندگی وسط شهر ما غرق شود، وسط شهری که اسم آن را خرم‌آباد گذاشته‌ایم.

برای خرم‌آباد برنامه نداریم

این عضو شواری شهر خرم‌آباد با بیان اینکه در شاخص‌های محیط زیست شهری، ما اصلا احصایی وجود ندارد، تصریح کرد: اصلا برنامه معنی ندارد و واقعیت این است که در شهرداری‌ها ما متاسفانه برنامه معنی ندارد، البته در خیلی از مناطق به این شکل نیست اما واقعیت این است که هیچ برنامه‌ای نداشته‌ایم، یکی از مشکلاتی که درشهر خرم‌آباد داریم نگه‌ داشتن همین فضای سبز و درختان است.

نظری ادامه داد: آقای مهندس اسداللهی تلاش‌های زیادی در این سال‌ها برای توسعه فضای سبز شهری کردند، ایشان ارتباط خیلی خوبی را خوشبختانه با NGOها دارند، ولی من همیشه یک گلایه از ایشان دارم و آن این است که نگه‌داشتن این فضای سبز، علمی نیست، این همه ما فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی درسطح شهر داریم.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که ما باید به سمت علم‌گرایی برویم، دیگر روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد، به هر حال ما در شورای شهر به ‌عنوان خدمتگزاران شما وظیفه داریم در واقع مشارکت مردم راجلب کنیم و باعث جلب مشارکت مردم درطرح‌های توسعه‌ای‌ شویم.

ایشان با بیان اینکه یکی از شاخص‌های توسعه پایدار همین محیط زیست پایدار است، اظهار کرد: ما در شورای شهر تلاش‌مان بر این است که مردم را پای کار بیاوریم، شما در این زلزله پای کار آمدن مردم را واقعا دیدید، واقعا  در خیلی موارد هرجایی مردم آمدند، واقعا دولت هیچ مشکلی نداشته است، ما هم باید همین‌طو باشیم.

نظری بیان کرد: متاسفانه درحوزه شهری ما واقعا شرایط شاخص‌های زیستی بلوک شهری بررسی نشده است، امروز ما در بحث آلودگی هوا، بحث حمل و نقل و بحث پسماند مشکل داریم، بحث آلودگی‌های بصری است، بحث عدالت اجتماعی و بحث امنیت شهری نیز جزء دیگر مشکلات ما است، متاسفانه شب‌ها در بعضی از پارک‌ها نمی‌توان حضور پیدا کرد.

وی در پایان گفت: همه ما بایدتلاش کنیم دست به ست هم دهیم تا اشکالات همدیگر رارفع کنیم، من احساس می‌کنم بهترین نتیجه این جلسه طرح کاشت درخت بود که طرح بسیار خوبی است، ماهم مطمئنا به عنوان اعضاء شورای‌شهر از این طرح حمایت می‌کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 68300 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=68300
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات