سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان

سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان
متاسفانه اکنون بسیاری از شهرهای لرستان همچون سایر مناطق کشور با خشکسالی مواجه بوده و در صورتی که اقدامات عملی برای مدیریت منایع آب در دستور کار قرار نگیرد در ماه‌های آینده با چالش اساسی روبرو خواهیم شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی متاسفانه در سال‌های گذشته شاهد کاهش بسیار شدید نزولات جوی در کشورمان هستیم، به نحوی که میانگین بارش‌ها نسبت به بلندمدت با کاهش قابل‌توجهی روبرو شده است.

آمارها نشان می‌دهند که میزان بارندگی‌ها در سراسر کشور به شدت در سال آبی کنونی کاهش یافته و باید سال ۹۷ را سال خشکسالی کشور و کاهش شدید منابع آبی دانست.

لرستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شاهد کاهش قابل توجه میزان بارندگی‌های این دیار نسبت به مدت مشابه پارسال و بلندمدت هستیم.

 به بیان دیگر درصد بارندگی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۷ درصد و بلندمدت ۶۴ درصد کاهش را نشان می‌دهند، این در حالی است که در ماه‌های پیش‌رو بارندگی‌های احتمالی نیز نمی‌تواند کسری‌های گذشته را جبران کند.

 به همین دلیل است که اکنون کارشناسان بر این عقیده‌اند که تابستان سال ۹۷ در کل کشور و همچنین لرستان با تنش آبی شدیدی مواجه خواهیم شد.

سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان

اکنون سدهای لرستان نیز وضعیت ذخیره خوبی ندارند و حدود ۵۵ درصد از حجم آنها خالی است.

 به هر حال روند کم بارشی همچنان در لرستان ادامه داشته، اما می‌توان با اجرای برنامه‌های مختلف و اصولی شرایط را برای کاهش مخاطرات این حوزه مهیا کنیم.

 مقابله با کم آبی اقدامی فرادستگاهی و مردمی بوده و همه جامعه باید نقش خود را در شرایط کنونی ایفا کنند.

البته مسئولان استان نیز اعلام کرده‌اند برای مقابله با تنش‌های احتمالی برنامه‌های مختلفی در دستور کار قرار داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تهیه سند جامع خشکسالی لرستان و مشخص شدن وظیفه هر دستگاه و الزام آنها به انجام این امورات اشاره کرد.

بازهم تاکید می‌شود نقش مردم در بحران کم‌آبی کنونی بسیار زیاد بوده و مطمئنا می‌توان با مدیریت مصرف منابع ناچیز کنونی شرایط را برای جلوگیری از هرگونه بحران احتمالی مهیا کرد.

سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان

در همین راستا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: متاسفانه روند کم بارشی در سال زراعی کنونی باعث شده که اکنون از ۴۳۶ میلیون مترمکعب حجم سدهای استان تنها ۱۹۶ میلیون متر مکعب آب پشت آنها وجود داشته باشد.

میرزایی ادامه داد: به بیان دیگر ۵۵ درصد از مخازن سدهای موجود در استان خالی بوده و همین موضوع باعث نگرانی برای ماه‌های پیشرو مخصوصا در فصل تابستان شده است.

سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان

کاهش ۶۷ درصدی بارندگی‌ها

وی عنوان کرد: بر اساس آمارها از ابتدای سال آبی تاکنون معادل ۸۲ میلی‌متر بارش در استان داشته‌ایم که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۶۷ درصدی و بلندمدت کاهش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

میرزایی اظهار داشت: همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی در ماه‌های باقی‌مانده از سال آبی میزان بارش‌ها نسبت به وضعیت نرمال کمتر خواهد بود.

وی گفت: با توجه به موارد اشاره شده باید گفت که لرستان در سال آبی کنونی همچون بسیاری از استان‌های کشور با خشکسالی مواجه شده است.

سایه سنگین خشکسالی بر سر شهرهای لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: مطمئنا در ماه‌های آینده به خصوص تابستان ۹۷  شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، نورآباد و پلدختر برای تامین آب شرب با مشکل مواجه خواهند شد.

کشکان بحرانی‌ترین حوزه آبریز استان

میرزایی در ادامه با اشاره به اینکه حوزه آبریز کشکان به عنوان بحرانی‌ترین منطقه از نظر کم‌‌آبی به شمار می‌رود، افزود: پیش‌بینی می‌شود در میان حوزه‌های آبریز لرستان کشکان به عنوان بحرانی‌ترین حوزه باشد.

وی در ادامه با اشاره به راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران کم‌آبی کنونی، اظهار داشت: برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن باید تمامی آحاد جامعه وارد عمل شده و وظیفه خود را انجام دهند.

این مسئول عنوان کرد: جلوگیری از کشت محصولات آب دوست و اصلاح الگوی کشت، عدم کشت محصول دوم در اراضی کشاورزی لرستان، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، صنعتی و شرب به منظور جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی و پرکردن چاه‌های غیر مجاز از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران خشکسالی است.

راهکارهای مقابله با بحران خشکسالی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: همچنین باید اقدام به استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری به جای روش‌های سنتی در بخش کشاورزی، اصلاح شبکه آب شرب و جلوگیری از پرتی آب، انجام طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به منظور تغذیه مصنوعی دشت‌ها و اجاره چاه‌های کشاورزی به عنوان چاه کمکی تامین آب شرب کنیم.

میرزایی بیان کرد: از سوی دیگر اکنون اجرای طرح تعادل‌بخشی دشت‌های استان در دستور کار این شرکت قرار دارد.

تنش آبی در لرستان

در همین زمینه مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان نیز در گفت‌وگو با فارس، بیان کرد: در پاییز امسال متوسط بارندگی در لرستان ۶۷ میلیمتر بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۸ درصد کاهش یافته است.

رضا آریایی ادامه داد: از سوی دیگر متاسفانه در سال آبی کنونی پراکنش بارندگی‌ها مناسب نبوده و قطعا در تابستان ۹۷ کشور و به تبع آن لرستان با تنش آبی مواجه خواهد بود.

وی عنوان کرد: البته در ماه‌های آینده بارندگی‌ها نسبت به پاییز بهتر خواهند بود، اما تاثیری بر بهبود وضعیت منابع آب نخواهند داشت چرا که زمان ارزشمند بارش‌ها را از دست داده و بارندگی‌های آینده اغلب به صورت باران رگباری خواهند بود.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه از دو سال گذشته تاکنون لرستان درگیر خشکسالی است، افزود: متاسفانه از دوسال گذشته تاکنون لرستان همچون سایر استان‌های کشور درگیر خشکسالی بوده و شاهد کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در این استان هستیم.

تهیه سند جامع خشکسالی لرستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان بیان کرد:  به همین دلیل در دو سال گذشته با استفاده از خدمات دانشگاهی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی لرستان سند خشکسالی این استان در حال تهیه بوده است.

آریایی اظهار داشت: این سند جامع آمده ارائه شدن بوده و در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد.

وی در ادامه با تشریح سند جامع خشکسالی لرستان، افزود: در این سند جامع وظایف تمامی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها مشخص شده و به صورت دستورالعمل از طریق استانداری برای اجرا به آنها اعلام خواهد شد.

این مسئول عنوان کرد: مطمئنا این سند به عنوان یک برنامه پایدار بلندمدت برای لرستان بوده که حتی با تغییر مدیریت‌ها شاهد تغییر سیاست‌های اجرایی نباشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان بیان کرد: خشکسالی موضوع بسیار جدی بوده که متاسفانه در یک دهه گذشته گریبانگیر کشورمان شده و مطمئنا در تابستان ان این وضعیت تشدید خواهد شد.

آریایی بیان کرد: لرستان به عنوان اولین استانی است که اقدام به تهیه سند جامع خشکسالی کرده و مطمئنا شاهد تاثیر بسیار مناسب این برنامه در راستای مقابله با خشکسالی خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در مقابله با کم‌آبی و خشکگسالی، گفت: مطمئنا بدون مشارکت مردم نمی‌توان آنگونه که باید و شاید در راستای منقابله با بحران خشکسالی کنونی اقدام کرد به همین دلیل انتظار می‌رود که مردم نیز در این راستا به وظایف ذاتی خود عمل کنند.

این مسئول افزود: تابستان ۹۷ به عنوان سختترین روزهای آبی کشور و لرستان خواهد بود و امیدواریم که با اجرای سند جامع خشکسالی بتوان شرایط را برای مدیریت بحران کنونی مهیا کرد.

زمستان سال ۹۶ گرمترین زمستان ۷۰ سال گذشته لرستان

مدیر عامل شرکت آبفا لرستان نیز در همین راستا بیان کرد: زمستان سال ۹۶ گرمترین زمستان ۷۰ سال گذشته لرستان بوده و زنگ خطر بی‌آبی در این استان به صدا درآمده است.

حمیدرضا  کرم‌وند ادامه داد: تاکنون اگر بحران آب با اعتبارات خشکسالی قابل جبران بود اکنون دیگر بودجه و اعتبار هم جواب نخواهد داد.

فرهنگ بهینه‌سازی مصرف از مهمترین راهکارهای مقابله با خشکسالی

وی عنوان کرد: فرهنگ بهینه‌سازی مصرف از مهمترین راهکارهای مقابله با خشکسالی حتمی استان در تابستان پیش رو بوده است.

 این مسئول در ادامه اظهار داشت: همه رسانه‌ها باید در راستای فرهنگ‌سازی گام‌های بلندی بردارند.

کرموند در ادامه با اشاره به اینکه قطعا با این وضعیت برای تامین آب شرب مردم نیز با بحران‌ مواجه می‌شویم، افزود: باید اقدامات لازم برای مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گیرد.

به هر حال به هیچ عنوان وضعیت منابع آبی لرستان مناسب نیست و باید بتوان شرایط را برای مدیریت شرایط کنونی و جلوگیری از هر گونه هدررفت آنها با انجام اقدامات عملی در دستور کار قرار گیرد.

پایان پیام

گزارش از علی عبداله‌زاده – خبرگزاری فارس

کد خبر : 71919 ساعت خبر : 12:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=71919
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات