سرپرست صندوق احیا از بناهای تاریخی زنجان بازدید کرد

سرپرست صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی از برخی از بناهای تاریخی استان زنجان از جمله حمام سالار، بنای واگذارشده این صندوق، چلبی‌اوغلو، گنبد سلطانیه و موزه باستان‌شناسی این استان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به‌نقل از روابط عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در این بازدید که یحیی رحمتی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان زنجان نیز حضور داشت، سرپرست صندوق احیا از نزدیک مسائل مربوط به بناهای تاریخی مانند حمام سالار مورد بررسی قرار گرفت.

سرپرست صندوق احیا در جریان این بازدید با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد بناهای تاریخی زنجان، ابراز امیدواری کرد که بناهای تاریخی بیشتری در این استان توسط این صندوق در فرآیند احیا، مرمت و بهره‌برداری قرار گیرند.

حمام سالار بنایی تاریخی و زیبا متعلق به دوره قاجاریه است که در جوار گنبد معروف الجایتو در شهر تاریخی سلطانیه زنجان واقع شده است.

این بنا ازجمله بناهای تاریخی استان زنجان است که شبیه به همه حمام‌های ایرانی کاملاً در زیر زمین ساخته شده و شامل تمام عناصر اصلی تشکیل‌دهنده حمام ایرانی از قبیل گرمخانه، میان‌در، سربینه، تون و خزینه است.

بانی حمام سالار شخصی به نام سیف‌علی‌خان کلانتری معروف به سالارخان بود و ساخت این بنا که در اواخر دوره قاجار و در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی انجام شده است، قریب به یک سال طول کشید.

فضاهای اصلی حمام سالار در زمان فعالیت خود شامل ورودی، خزینه و تون بوده است و فضاهای فرعی وابسته به گرمخانه، همچون مبال، گرمخانه و میان‌در فضای چاه آب و حوضچه تقسیم سوخت است.

نحوه پاسخ‌گویی حمام به شرایط اقلیمی و عملکرد داخلی با توجه به میزان پایین بودن دما و شدت سرما در منطقه سلطانیه، وجود دیوارهای قطور و جرزهای سنگی از اتلاف گرما جلوگیری می‌کرد.

پایان پیام

کد خبر : 67626 ساعت خبر : 6:45 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67626
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات