عدم تقارن در تحصیل ایرانی‌ها

پایگاه خبری گلونی، مهدیسا صفری‌خواه: علی باقرزاده؛ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: «میانگین سال‌های تحصیل شهروندان ایرانی ۸٫۴ سال است در حالی که در برخی کشورها این نرخ بالای ۱۲ سال است.»

موانع سر راه تحصیل در مناطق محروم را نمی‌توان نادیده‌گرفت، هنوز ضعف‌های فرهنگی زیادی در این حوزه وجود دارد. مجاب کردن خانواده‌ها گاهی آنقدر سخت است که برای سوادآموزی باید بال‌هایت را باز کنی به خودت اجازه بلندپروازی بدهی و عقب نکشی. باورش در عصر اطلاعات سخت است. ۱۳ درصد بی‌سواد مطلق وجود دارد، حتی وعده‌های مالی به سوادآموزان و بسته‌های آموزشی هم نمی‌تواند در عده‌ای از مردم عامل انگیزشی باشد. آن‌ها گرفتار روزمرگی هستند، فرصت زندگی کردن با آرزوهای جدید را از دست داده‌اند، حتی برای خیلی‌هایشان سوادآموزی در این سن عار است؛ روی این عبارت تأکید می‌کنند و این بیشتر از هر مانع دیگر ساختارذهنی‌شان را درگیر می‌کند و جلوی آموزش را می‌گیرد.

سوادآموزی به طرزچشمگیری روی آمار جرم و جنایت تأثیر می‌گذارد و همچنین جلوی مرگ‌ومیر کودکان و مادران باردار را در مناطق محروم می‌گیرد و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۴٫۲ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال زنان شهری و ۱۳ درصد جمعیت زنان روستایی بیسواد مطلق‌اند عنوان کرد: ۶۳ درصد بیسوادان از جمعیت زنان‌اند که ۴۴ درصد روستایی و ۵۴ درصد شهری هستند. همچنین ۱۹۰هزار بیسواد سرشماری شده در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال داریم.

موانع و زیرساخت‌های شهری، دوری از مراکز آموزشی، مدارس کپری و عدم پراکندگی منصفانه تسهیلات آموزشی و بحران اقتصادی خانواده‌های کم‌درآمد تا حد زیادی از موانع پیش‌روی سوادآموزی هستند، به این موانع، باید رفتارهای غلط طایفه‌ای و مشکلات حضور زنان و دختران در جامعه را هم اضافه کرد. طرح سوادآموزی با وجود همه موانع هنوز هم در مناطق محروم انجام می‌شود اما برای بومی کردن و همگانی کردن و دسترسی اقشار نیازمند جامعه باید ارگان‌ها و نهادهای بیشتری به کار گرفته‌شوند. راه‌ها و جاده‌های جدید ساخته شوند و کودکان محروم از تحصیل با جدیت شناسایی شوند و بسته‌های فرهنگی و اقتصادی بیشتری توزیع شوند تا در راستای احقاق حقوق شهروندی یک گام روی به جلوی بزرگ برداریم.

پایان پیام

کد خبر : 64746 ساعت خبر : 10:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=64746
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات