مدیریت رسانه در شرایط بحران

پایگاه خبری گلونی، اکبر نصراللهی (استاد ارتباطات): همه کشورها در معرض انواع بحران‌ها قرار دارند؛ هرجا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیاز است. اگر چه رسانه‌ها در بروز برخی بحران‌های طبیعی مثل زلزله نقش ندارند اما در ایجاد، کنترل و فراز و فرود بسیاری از بحران‌ها نقش اساسی دارند. با وجودی اینکه کشور ما ظرفیت بحران‌های متعدد را دارد لیکن به آموزش و آمادگی های لازم برای مقابله و مواجهه با آن توجه کافی نمی‌شود. جای امیدواری است در این شرایط برخی سازمان‌ها و ادارات فقط به برگزاری مانور تشریفاتی بسنده نمی‌کنند و به آموزش توجه دارند.

متأسفانه در برخی مقاطع برای این که آمارهای متعارض داده نشود، راحت‌ترین گزینه را یعنی حذف آمار در روند اطلاع‌رسانی انتخاب می‌کنند و به همین دلیل چون برای مردم دانستن میزان تلفات مهم است و پیگیر آن هستند به منابع غیررسمی و شایعات روی می‌آورند.

نباید در این زمینه افراط و تفریط کرد؛ یعنی نه آمار متناقض داده شود و نه این که دادن آمار در روند اطلاع‌رسانی بحران حذف و مردم از اطلاعات محروم شوند.

بدیهی است در مدیریت بحران در بحران‌های با موضوعات متفاوت و در زمان‌های مختلف اقدامات رسانه‌ای متفاوتی به اقتضای شرایط باید انجام داد. به عقیده من در ساعت‌ها و حتی چند روز اولیه وقوع بحران، رسانه‌ها نباید به دنبال بحث‌های انتقادی و بهره‌برداری سیاسی باشند و مشکلات و نارسایی‌ها را بزرگ‌نمایی کنند و متمرکز شوند، بلکه باید سعی کنند به مدیریت هیجان و احساسات بپردازند، امید را در مردم زنده نگه دارند و به افرادی که در صحنه بحران هستند، قوت قلب بدهند.

متأسفانه بعضی از مسئولان هم به دنبال بهره‌برداری سیاسی هستند و رسانه‌ها هم متناسب با گرایش‌های سیاسی و ملی خود به این ماجرای ملی و انسانی می‌پردازند. به عقیده من باید دو طرف ماجرا هم رسانه‌ها و هم مسئولان اجازه بهره‌برداری سیاسی در بحران‌های ملی و انسانی را ندهند و تمام تلاش خود را برای نجات افراد و مدیریت بحران صرف کنند.

انتظار می‌رود به نگرانی‌ها، احساسات و امنیت روحی و روانی مردم توجه شود و اطلاع‌رسانی در این مقطع بیشتر توصیف وضع موجود باشد. با این تذکر که توصیف وضع موجود به گونه‌ای باشد تا اگر بحرانی وجوه مختلفی دارد، بیشتر وجوه مثبت برجسته شود. چون خود بحران و حوادث اتفاق افتاده منفی است، به عنوان مثال بیشتر نوع‌دوستی و ابراز همدردی مردم، اعلام آمادگی برای کمک و سایر اقدامات نوع‌دوستانه برجسته شوند.
وقت و زمان برای انتقاد و پیگیری مشکلات زیاد است. رسانه‌ها چند روز بعد از ماجرا می‌توانند به صورت مستدل، منطقی، مصداقی، منصفانه و مبتنی بر حق و عدالت ماجرا را کالبدشکافی کنند و ببینند چه بخش‌هایی ایراد داشته است و به این مسئله بپردازند که چرا این اتفاق افتاد؟ و کدام قسمت و سازمان در این ماجرا سهل‌انگاری کرد؟

پایان پیام

آن چه خواندید گزیده‌ای بود از مطالب ایشان از کانال تگلرامی‌شان

 

کد خبر : 65692 ساعت خبر : 8:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=65692
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات