مطالبه‌گری، تاریخ و دیگر هیچ

مطالبه‌گری، تاریخ و دیگر هیچ

بگویید ردپای اتفاقات و رخدادهای اجتماعی را در دل کتاب‌ها پیدا کنند و قبل از مشت کردن دستهایشان، چندخطی کتاب تاریخ بخوانند. مطالبه‌گری از سرِ دانش با مطالبه‌گری از سرِ خشم، زمین تا آسمان توفیر می‌کند.

پایگاه خبری گلونی، انوشه میرمجلسی:

یک: اظهارنظر درباره پدیده‌های اجتماعی نیاز به درک همه جانبه آن پدیده اجتماعی دارد. نمی‌شود صرف دیدن و شنیدن چند عکس و چند ویدئو، حکم صادر کرد و ماجرا را ختم شده قلمداد نمود. اما تا بوده همین بوده است. در اوج رخدادهای اجتماعی، همواره شاهد اظهارنظرهای عجولانه و سطحی مسئولان هستیم. اظهارنظرهایی که به روند طبیعی یک پدیده اجتماعی یا یک مطالبه مشخص، رنگ و بوی تنش می‌دهد و مسیر را آنچنان کج می‌کند که خبر کردن مردمی که دور شده‌اند، مدتها زمان می‌برد و خسارت به بار می‌آورد. نمونه‌اش را می‌توانید این روزها در اظهارنظرهای برخی از سیاستمداران ببینید.

دو: وقتی از «رسانه‌ها» حرف می‌زنیم، دقیقا چه چیزی مدنظر ماست؟ قطعا نباید انتظار بی‌طرفی مطلق داشته باشیم. قطعا خط و مشی‌ای مشخص در هر رسانه‌ وجود دارد که گاهی همسو با منافع ماست و گاهی در تضاد است. اما درک این موضوع که در مواقع بحران به کدام رسانه پناه ببریم، دقیقا به سطح «شعور» و «آگاهی» ما بستگی دارد. این روزها ممکن است پای همه شبکه‌های تلویزیونی داخلی و خارجی و چندین کانال خبری تلگرامی بنشینیم؛ اما اینکه بدانیم از دل این خبررسانی‌ها چه پیامی مخابره می‌شود، به سطح «دانش» و «تفکر»مان بستگی دارد. حلقه مفقوده این دوران، همان «شعور» و «آگاهی» است.

مطالبه‌گری، تاریخ و دیگر هیچ

سه: وقتی از کتاب خواندن حرف می‌زنیم، متهم می‌شویم به «شکم سیری». وقتی نگران مردمی هستیم که تمام دانسته‌هایشان از دل کانال‌های تلگرامی بیرون می‌آید، متهم می‌شویم به «سرخوشی». وقتی در پویش روزنامه وقایع تهرانیه در مترو، به مردم روزنامه‌مان را تقدیم می‌کردیم، برخی پوزخند می‌زدند که «همین تلگرام رو بخونم کافیه!» حالا و تا وقتی اوضاع مطالعه تاریخی ایرانیان همینگونه باشد، وضع همینقدر عجیب و توخالی است. عجیب از جهت آداب مطالبه‌گری و توخالی از باب سطح مطالبات و جهت شعارها.

چهار: متاسفانه مردمی که از آنها حرف می‌زنیم، هرگز گذرشان به مطالب تحلیلی و عمیق فضای مجازی نمی‌افتد. آنها همه چیز را به سبک خودشان می بینند و تحلیل می کنند. اما اگر فرصت داشتید، کمی آرامشان کنید و بگویید هر چیزی آدابی دارد، حتی مطالبه‌گری. بگویید ردپای اتفاقات و رخدادهای اجتماعی را در دل کتاب‌ها و تاریخ پیدا کنند و قبل از

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

برای تبلیغ در گلونی کلیک کنید.

 

پایان پیام

کد خبر : 66926 ساعت خبر : 6:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=66926
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات