نخبگانی که فراموش می‌شوند

به گزارش پابگاه خبری گلونی، دکتر رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «آیین‌نامه جذب نخبگان در دانشگاه آزاد اسلامی ظرف هفته آینده نهایی خواهد شد و پس از تصویب در شورای هدایت دانشگاه، برای اجرا به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌شود.»

جذب نخبگان با همان دست‌اندازهای همیشگی گاهی تبدیل به یک پروژه تکراری می‌شود حتی بهانه‌های عدم تخیصیص بودجه به آنها را هم به‌روز نمی‌کنیم. نخبگان در راهروهای اداری در دور باطل کاغذبازی اسیر می‌شوند. واقعیت این‌است که این فراخوان‌ها سال‌هاست که به بیراهه می‌روند و قرار نیست با آنها از دغدغه‌های علمی نخبگان سر در بیاوریم. آنها در میانه راه کاغذبازی به ناامیدی می‌رسند، قید تخیصص بودجه و راه افتادن خط تولید را می‌زنند و حتا بسیاری از آنها مالکیت خود در ثبت اختراع را از دست می‌دهند و آن را به قیمت بسیار کمی با واسطه‌ها می‌فروشند. واسطه‌های علمی اغلب ایده‌ها را در بازارهای جهانی مطرح می‌کنند و نخبگان ایرانی آخرین کسی هستند که شاید از سود فروش این ایده‌ها چیزی عایدشان شود.

واقعیت این‌است که در کشورهای توسعه‌یافته، وکلای حقوقی برای ثبت ایده‌هایتان پا درمیانی می‌کنند و آن را به بالاترین قیمت به‌فروش می‌رسانند. شما از عواید همه حواشی اثر یا ایده‌تان بهره‌مند می‌شوید و برای این کار قراردادهای حقوقی می‌بندید. راهروهای بنیاد نخبگان پر از آدم‌هایی است که می‌دانند تأثیرگذار هستند، آن‌ها روی طرز فکر و فرهنگ یک کشور هم می‌توانند اثر دائمی بگذارند اما به‌سادگی فراموش می‌شوند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه مأمور شده تا با شناسایی صنعت و توانمندی‌های هر استان و نخبگان بومی آن استان در دانشگاه آزاد اسلامی، راه اندازی کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های نوپا را در دستور کار خود قرار دهد.» ایده بکر راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا را باید جدی گرفت، شاید گره کور بیکاری با همین استعدادیابی‌ها در طول سال‌های آتی باز شود. نگذاریم جوانان کشور از درک توانمندی‌هایشان توسط آدم‌های بومی ناامید شوند، اجازه بدهیم همه توانشان را برای رونق اقتصادی کشور خودشان صرف کنند.

پایان پیام

کد خبر : 67576 ساعت خبر : 11:54 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=67576
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات