پیگیری قانونی سازمان میراث‌‎فرهنگی برای حفاظت از مسجد تاریخی در مشهد

پیگیری قانونی سازمان میراث‌‎فرهنگی برای حفاظت از مسجد تاریخی در مشهد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: «پیگیری‌های قانونی سازمان میراث‌فرهنگی برای حفاظت از باقی مانده مسجد تاریخی در مشهد در حال انجام است.»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، به‌نقل از ایرنا، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیرکل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی امروز شنبه ۳۰ دی با اعلام این خبر افزود: «بخش عمده‌ای از این مسجد تاریخی چند روز پیش توسط شهرداری مشهد در کمال ناباوری تخریب شد. خوشبختانه پیگیری‌های انجام شده موجب توقف روند تخریب و سالم ماندن آب انبار تاریخی درون مسجد شده است.»

او ادامه داد: «شناسایی و ثبت ملی یک اثر تاریخی توسط کار‌شناسان خبره و متخصص در حوزه می‌رث‌فرهنگی انجام می‌شود سپس پرونده ثبت در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی با حضور کار‌شناسان و صاحب‌نظران با بررسی مجدد مورد ثبت در فهرست آثار ملی قرار می‌گیرد. بنابراین خروج یک اثر تاریخی از فهرست آثار ملی باید با نظر کار‌شناسان خبره در عرصه میراث‌فرهنگی انجام شود.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: «مسجد تاریخی صاحب‌الزمان (عج) سال ۱۳۹۴ در پی تلاش‌های کار‌شناسان میراث‌فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد و طبق روال طبیعی ثبت هر اثر در این فهرست با ابلاغ به دستگاه‌های هفده‌گانه همراه است.»

پیگیری قانونی سازمان میراث‌‎فرهنگی برای حفاظت از مسجد تاریخی در مشهد

او افزود: «هر اثر تاریخی ملی جزو آثار تاریخی تحت حفاظت سازمان میراث‌فرهنگی محسوب می‌شود و با توجه به اینکه میراث‌فرهنگی متعلق به همه مردم است سرمایه ملی محسوب می‌شود.»

مکرمی‌فر در خصوص ادعای شهرداری منطقه ثامن مشهد مبنی بر وجود تفاهمنامه و اعلام رسمی آثار تاریخی این منطقه شهرداری گفت: «اعلام شمار آثار تاریخی در این منطقه به هیچ‌وجه به معنای عدم تداوم شناسایی و ثبت آثار، اشیا و ابنیه تاریخی نیست بلکه کاوش‌ها و شناسایی آثار تاریخی اساسا دارای روالی تدریجی است و در گذر زمان محقق می‌شود.»

مسجد تاریخی حوض معجردار در خیابان نواب صفوی مشهد قدمت ۱۸۰ سال داشت و به شماره ۳۱۴۳۵ اسفند ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود. این اثر تاریخی دارای دو بخش انبار متعلق به دوران صفوی و مسجدی متعلق به‌‌ همان دوران بود که در طول سال‌ها بازسازی و نوسازی دچار تغییراتی شد. آب‌انبار این اثر دارای کتیبه‌ای است مستند به خط رضا عباسی که بر قدمت تاریخی و ویژگیهای معماری آن صحه می‌گذارد. این کتیبه هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. رضا عباسی هنرمندی است که کتیبه دور طاق حرم مطهر امام رضا (ع) نیز به خط او کتابت شده است.

پایان پیام

کد خبر : 73370 ساعت خبر : 3:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=73370
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات