چالش فروچاله‌ها در راه است

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ۱۳ فروچاله مربوط به دشت کبودرآهنگ و روستاهای کِردآباد، نوآباد، بابان، آق‌تپه و خان‌آباد بوده و ۱۱ فروچاله دیگر در دشت رزن- قهاوند و روستاهای این منطقه ایجاد شده است که در مجموع ۲۴ فروچاله در همدان ایجاد شده. بیشترین عمق فروچاله را مربوط به نوآباد شهرستان کبودرآهنگ با ۶۰ متر است.

از این پس نام فروچاله‌ها را بیشتر خواهیم شنید و گستردگی آنها را روی نقشه جغرافیای شهری و روستایی کشور بیش از پیش می‌بینیم. فروچاله‌ها مشکل محیط زیتسی عصر نوین هستند. خشک‌شدن زمین و برداشت بیش از اندازه از آب‌های زیر زمینی و تغییرات اقلیمی زمین را شکننده‌تر از پیش می‌کنند و این شکاف‌ها عمیق می‌توانند زندگی انسان‌ها را به‌طور جدی تهدید کنند. قرار نیست مشکل بی‌آبی را جدی بگیریم.

ظاهراً اینجا هم قرار است تا دقیقه نود آن را شایعه بخوانیم و فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب را به متن زندگی‌مان نیاوریم. روش‌های برداشت قدیمی و استفاده از الگوهای چند صد ساله کاشت باعث می‌شود که روند خشک‌شدن فلات ایران با سرعت بیشتری انجام بگیرد و در کنار این‌ها خطاهای انسانی در مصرف صنعتی و خانگی را هم باید در آمار وارد کنیم. خشکسالی بیشتر از تصورتان به ما نزدیک است حتا زمان کافی برای مدیریت بحران آب را در اختیار نداریم.

جیره‌بندی آب و تغییر یکباره در الگوی مصرف کشور را با خطرات غیرقابل پیش بینی روبرو می‌کند. فروچاله‌ها آینه رفتار ما با محیط‌زیست هستند، رفتار ما در مقابل زمین ایرادات زیادی دارد و به‌نظر می‌رسد برای از بین‌بردن آن همه عزم خود را جزم کرده‌ایم. افت لایه‌های بالایی خاک باعث ایجاد فروچاله‌ها می‌شوند. فروچاله‌ها خوراک خبرهای جعلی هستند از ردپای فضایی‌ها بر زمین تا سقوط سفینه‌هایشان. واقعیت این است که مقصر بروز فروچاله‌ها خود ما هستیم. مسئولیت‌پذیری در قبال منابع زیست محیطی می‌تواند خطر بحران‌هایی مانند فروچاله‌ها را به تعویق بیندازد. بحران جدید شهری در راه‌است و ظاهراً زندگی در شهرها قرار است با چالش‌های ترسناک‌تری روبرو شود.

پایان پیام

کد خبر : 72184 ساعت خبر : 10:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=72184
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات