کافه تئاتر دارد جای خود را باز می کند

کافه تئاتر دارد جای خود را باز می کند

سیدعلی تدین صدوقی: چندی است که نمایش‌نامه خوانی و یا اجرا خوانی کافه‌ای در تریاها و کافی‌شاپ‌ها به‌صورت جدی دنبال می‌شود و تئاتری‌های جوان برای تجربه‌اندوزی کارهای خود در مکان‌های فوق به اجرا درمی‌آورند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چندی است که نمایش‌نامه خوانی و یا اجرا خوانی کافه‌ای در تریاها و کافی‌شاپ‌ها به‌صورت جدی دنبال می‌شود و تئاتری‌های جوان برای تجربه‌اندوزی کارهای خود در مکان‌های فوق به اجرا درمی‌آورند. در ابتدا علاقه‌مندان به تئاتر به جهت کمبود مکان اجرایی و دردسرهای گرفتن اجرا در تالارهای عمومی دست به اجرا در کافه‌ها زدند اما رفته‌رفته این تبدیل به یک شیوه اجرایی شد که آن را به نام کافه تئاتر می‌شناسیم.

 کافه تئاتر درجاهای دیگر دنیا و بخصوص اروپا سال‌هاست که مرسوم است و اصولاً به‌عنوان نوعی از اجرای تئاتر شناخته‌شده است که سبک و سیاق خود را دارد. تالارهای دولتی روال خود را دارند و گاه نوبت‌های طولانی‌ای برای اجرا می‌دهند چون درخواست‌های زیادی دارند. تماشاخانه‌های خصوص هم آن‌قدر نرخشان بالاست که این قشر از تئاتری‌ها از عهده‌اش بر‌نمی‌آیند پس تنها راه ارائه کارهایشان در همین تریاها و کافه‌هاست. این امر البته باعث شده که تئاتر به‌نوعی همگانی‌تر شود وعلاقمندان بیشتری پیدا کند.

اجرای نمایش‌نامه خوانی و یا اجرا خوانی در تریاها خود موجب شده که تئاتر در بین مردم عادی برود حتی کسانی که مثلاً به تئاتر نمی‌رفتند و یا علاقه چندانی به آن نداشتند با این اجراها به هنر تئاتر علاقه‌مند می‌شوند. این در جای خود بسیار خوب است اما باید از سوی مسئولین و یا مراکز ذی‌ربط، رسانه‌ها و… حمایت‌هایی نیز از این گروه‌ها به عمل آید.

کافه تئاتر دارد جای خود را باز می کند

درواقع آنان توقع حمایت مالی ندارند اما می‌توان حمایت‌های معنوی را به صورتی سیستماتیک به این جوانان علاقه‌مند ارائه داد. مثلاً می‌شود در خصوص تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این زمینه که چه نمایشی در کدام کافه و یا تریا خوانده یا اجرا می‌شود، چند روز ادامه دارد، عواملش چه کسانی هستند و… این خود کمک بزرگی به این گروه‌های جوان است؛ و البته تشویقی برای ادامه کارشان چراکه کافه تئاتر می‌رود تا به‌عنوان یک شیوه تئاتری خود را تثبیت کند.

چراکه این دوستان همه عناصر تئاتر را در کارهایشان دارند. از پوستر و بروشور گرفته تا موسیقی و حرکت و بازی و … مثلاً در همین هفته از دوم دی‌ماه  در کافه آمانج واقع در خیابان انقلاب نرسیده به چهار راه ولی عصر خیابان مظفر جنوبی اجرا خوانی‌ای تحت عنوان پولیکوو به نویسندگی و کارگردانی پوریا اصغر زاده و بازی پوریا اصغر زاده، حمیدرضا معماری و محمدامین سعیدی به مدت پنج روز اجرا می‌شود.

نمایش داستان عاشق شدن و شکست عشقی کسی است که پس‌ازاین شکست به یک شناخت درونی از خود و هستی رسیده و عشق حقیقی را درک می‌کند. این موضوعی است که می‌تواند مسئله هرروز باشد چراکه عشق و عاشقی هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. باید گفت کافه تئاتر یا تئاتر کافه‌ای راه خود را بازکرده وعلاقمندان خود را دارد پس حمایت معنوی از این گروه‌ها و اطلاع‌رسانی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. چون همان‌طور که گفتیم چه بخواهیم و چه نخواهیم کافه تئاتر دارد جای خود را باز می‌کند.

عضو اینستاگرام گلونی شوید و اخبار روز ایران و جهان را دنبال کنید.

پایان پیام

کد خبر : 63757 ساعت خبر : 2:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=63757
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات