گاهی اصل چندصدایی در تلویزیون فراموش می‌شود

رعایت اصل چندصدایی در رسانه‌ها انتظار بی‌موردی نیست که البته این امر از رسانه‌ای که بار سنگین «ملی» را به دوش می‌کشد، بیشتر انتظار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، چندصدایی یکی از مهمترین شعارهای عزت‌الله ضرغامی در دوران ۱۰ ساله مدیریت سازمان صداوسیما بود؛ شعاری که به نظر می‌رسد بستر تحقق آن بیش از هر چیز دیگری برنامه‌های گفت‌وگومحور و مناظره‌ای تلویزیون است.

بر همین اساس، تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگومحور «زاویه» که از شبکه چهار سیما راهی آنتن می‌شود، لزوم رعایت چند صدایی در برنامه‌های صداوسیما را اصلی مهم برشمرد و خاطرنشان کرد که متأسفانه این اصل گاهی در برنامه‌های تلویزیونی رعایت نمی‌شود، اما تلاش ما این است که در برنامه مناظره‌ای «زاویه» این اصل را رعایت کنیم.

او ادامه داد: اصل چندصدایی فارغ از اینکه نیاز امروز جامعه ماست نیاز همه رسانه‌هاست؛ چرا که وجود چندصدایی در رسانه‌ها باعث جلب اعتماد مخاطبان می‌شود و طبیعتا اگر مردم ببینند که صدای آنها در رسانه و به ویژه در تلویزیون شنیده می‌شود راحت‌تر به آن رسانه اعتماد خواهند کرد. پاسخ این پرسش که آیا صداوسیمای ما اصل چندصدایی را رعایت می‌کند یا خیر، طبیعتا از سوی مدیران مثبت خواهد بود، اما باید این سوال را از مخاطبان پرسید و دید که آیا صدای اقشار مختلف جامعه با هر نوع تفکری در صداوسیما شنیده می‌شود یا خیر.

این تهیه‌کننده با اشاره به اهداف تولید برنامه مناظره‌ای «زاویه» در شبکه چهار سیما، با بیان اینکه «تلاش می‌کنیم تا در این برنامه صداهای مختلف روبه‌روی هم قرار بگیرند»، اظهار کرد: با توجه به اهدافی که برای برنامه «زاویه» در نظر گرفته شده است، تلاش می‌شود تا از دیدگاه‌های مختلف برای حضور در برنامه دعوت شود؛ چرا که اگر غیر از این باشد دیگر برنامه «زاویه» و مناظره معنایی ندارد. اگر هم در این مدت برخی از قسمت‌های برنامه چالشی نبوده است بیشتر به خاطر موضوع آن بوده تا اینکه مهمانان برنامه از یک نگاه و جناح مقابل هم قرار گرفته باشند؛ البته درگیری‌های سیاسی چندان اهمیتی در برنامه «زاویه» ندارد و اصلا برای ما مهم نیست که مهمانان برنامه به چه جناح سیاسی گرایش دارند، اما در عین حال تلاش می‌کنیم تا نسبت به موضوع انتخابی هر قسمت از برنامه دیدگاه‌های مختلفی را دعوت کنیم.

مروی با اشاره به برنامه‌های مناظره‌ای تلویزیون‌های خارجی و همچنین سایر شبکه‌های صداوسیما، یادآور شد: برنامه‌های گفت‌وگومحور خارجی را اغلب مشاهده می‌کنم و فکر می‌کنم برخلاف تصور عام آنها نیز ملاحظاتی را در برنامه‌ها دارند و با خط قرمزهایی مواجهند. در میان شبکه‌های داخلی هم برنامه‌های مناظره‌ای شبکه افق و چهار را می‌بینم. نمی‌توان به صورت مطلق گفت که آیا در این برنامه‌ها اصل چند صدایی رعایت می‌شود یا نه. به هر حال خط قرمزها و محدودیت‌ها موجود غیرقابل انکارند و امیدواریم در آینده فضای بازتری در صداوسیما ایجاد شود تا اصل چند صدایی به صورت واقعی‌ و عینی‌تر دیده شود.

تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگومحور «زاویه» همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون برای حضور برخی مهمان در برنامه از سوی سازمان صداوسیما با محدودیت‌هایی مواجه بوده‌اید، گفت: تاکنون برای دعوت مهمانی از سوی شبکه با محدودیتی مواجه نشدیم، اما پیش آمده که از مهمانانی برای حضور در برنامه دعوت کنیم ولی آنها علاقه‌ای به حضور در برنامه‌های تلویزیونی را نداشته باشند و به همین خاطر هم قبول نکردند.

پایان پیام

کد خبر : 69868 ساعت خبر : 11:44 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=69868
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات