آثار تاریخی ۸ هزار ساله در رزن+طنز شنیداری

پایگاه خبری گلونی، معین بادپا: در خبرها آمده است که آثار تاریخی مربوط به هزاره ششم پیش از میلاد در رزن همدان کشف شد. یعنی آثار تاریخی داریم از هشت هزار سال پیش. من نمی‌دونم چه جوری می‌شه یک وسیله‌ای درست کرد که بتونه هشت هزار سال دوام بیاره. حالا هشت هزار سال هم نشد، نشد! ما همون به صد سالش هم راضی هستیم. البته نه اینکه فکر کنید آدم‌های پرتوقعی باشیم و اصرار داشته باشیم اون وسیله در بدترین شرایط محیطی و آب و هوایی، سالم بمونه، نخیر! حتی در بهترین شرایط و چه بسا محیط آزمایشگاهی هم سالم بمونه، از شادی به عمرمون اضافه می‌شه.

رویکرد ما نسبت به ساخت وسایل وطنی دو رویکرد کاملاً متفاوت هست. اولین رویکرد اینه که کالایی که در ساخت اون هیچ‌گونه مهارتی نداریم و کیفیتش در حد یکبار مصرف بودنه، به همه می‌گیم ایرانیه. اما در رویکرد دوم، هیچ‌گونه علاقه‌ای برای اعلام ایرانی بودن کالای با کیفیت بالا نداریم و حتماً اون رو به اسم یک کشور دیگه معرفی می‌کنیم. به نظرم اگه تا الان جای این دو تا رویکرد رو عوض می‌کردیم، الان اینجا نبودیم، اونجا بودیم. یعنی خیلی پیشرفت کرده بودیم. کالای کیفیت پایین رو می‌گفتیم برای فلان کشور هست، و کالای با کیفیت بالا رو می‌گفتیم کار کشور خودمونه!

الان این آثار تاریخی در زمین یک کشاورز زحمتکش در شهرستان رزن پیدا شده و ایشون اون رو به میراث فرهنگی تقدیم کرده. بله… ما چنین زمین‌های پرباری داریم. یعنی شما عمراً یک گوشه از این کشور رو بتونی پیدا کنی که توش آثار تاریخی نباشه. به نظرم یکی از مهم‌ترین دلایلش هم اینه که ما چون قدر همه این آثار رو می‌دونیم، زمین هم بهمون حال می‌ده و مدام آثار تاریخی رو میاره دم دستمون. یعنی زمین می‌گه اینها خیلی قدر آثار تاریخی‌شون رو می‌دونند، این اثر رو می‌گذارم توی زمین کشاورزی این‌ها تا راحت پیداش کنن. حتی ما اونقدر برای این آثار اهمیت قائل هستیم که احتمال داره چند وقت دیگه آثار روم باستان رو هم در زمین‌های ما پیدا کنن. پس یادتون باشه اگه یه خونه تاریخی، یک وقت یک گوشه‌ای خراب شد خیلی نگران نباشید، زمین هوامون رو داره…

این روایت را با صدای معین بادپا بشنوید:

پخش از رادیو جوان
برنامه پی‌نوشت

پایان پیام

کد خبر : 79950 ساعت خبر : 0:43 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79950
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات