اینجا نمایشگاه فیلم نیست

غلامرضا موسوی با تاکید بر اینکه “جشنواره فجر قرار نیست که نمایشگاه باشد و مانند ویترین سال آینده سینما عمل کند” بیان کرد: در یک جشنواره تعداد محدودی فیلم انتخاب می‌شوند و شاید اگر افرادی که این فیلم‌ها را برگزیدند، متفاوت بودند ۵۰ درصد فیلم‌ها جابه‌جا می‌شد بنابراین جشنواره را نباید با نمایشگاه فیلم اشتباه گرفت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این تهیه‌کننده سینما در ارزیابی جشنواره ی  فیلم فجر بیان کرد: هر جشنواره‌ای معمولا از نظر حرفه‌ای از تعدادی فیلم خوب و متوسط تشکیل شده است و از نظر برخورد تماشاچی با فیلم‌ها نیز تعدادی از فیلم‌ها پرمخاطب و بیشتر به بدنه سینما نزدیک‌ هستند و بعضی دیگر در سیستم مخاطبان خاص و ویژه قرار دارند اما نمایش فیلم‌های جشنواره به معنای ویترین سینمای ایران در سال آینده نیست.

موسوی با تأکید دوباره بر اینکه “جشنواره قرار نیست که نمایشگاه باشد و مانند ویترین عمل کند” بیان کرد: فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درآمدند، به انتخاب یک هیات انتخاب است که براساس دیدگاه جمعی خودشان آن‌ها را برگزیده‌اند و ما امسال مانند سال‌های گذشته ۵۰ فیلم در جشنواره نداریم که بتوانیم بگوییم بخش اعظمی از فیلم‌های سینمایی سال نمایش داده شدند بنابراین دقیق نمی‌توان پیش‌بینی کرد که سال آینده اکران فیلم‌ها چه ویژگی‌هایی خواهند داشت. در مجموع با توجه به اخباری که از تولید فیلم‌های جدید وجود دارد و فارغ از جشنواره، سال آینده سال سینمایی خوبی خواهد بود به خصوص که امسال تعدادی سالن سینما نیز به ناوگان سینمایی کشور اضافه شدند.

مردم سینما را به عنوان یک تفریح می‌شناسند

عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان اضافه کرد: ممکن است در یک جشنواره فیلم‌هایی را که هیأت انتخاب دوست داشتند، تماشاگر معمولی نپسندد به خصوص که مردم ایران سینما را بیشتر به عنوان یک تفریح می‌شناسند و وقتی می‌خواهند فیلمی را انتخاب کنند ترجیح می‌دهند داستانی سرگرم کننده داشته باشد و نه اینکه آن‌ها را به یاد مشکلاتشان بیاندازد.

این تهیه‌کننده سینمایی با اشاره به اینکه “امکاناتی که سینما به مخاطبش می‌دهد می‌تواند مردم را به سمت آن جذب کند” گفت: مدتی بود که سالن‌های سینمایی ما به مکان‌هایی کهنه و ۵۰ ساله تبدیل شده بودند مخاطبانمان را از دست می‌دادیم و حتی اگر فیلم خوبی اکران می‌شد، هم مردم رغبت نمی‌کردند به سینما بیایند اما امسال ۹۰ سالن سینمایی به تعداد سالن‌های ما اضافه می‌شود و این می‌تواند قدم مثبتی باشد.

عدم امنیت حرفه‌ای، مشکل امروز سینما است!

موسوی درباره مشکلات و معضلاتی که فیلمسازان از ابتدای تولید یک فیلم تا زمان اکران آن در سینماها با آن مواجه هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی سینمای امروز ما عدم امنیت حرفه‌ای است. به عنوان یک تهیه‌کننده فیلم می‌توانم بگویم که از بدو تولید با معضلاتی که بعضی موسسات برای تولید و تهیه فیلم ایجاد می‌کنند، مواجه هستیم و در عین حال عدم احترام برخی موسسات به پروانه فیلمسازی که از طریق وزارت ارشاد صادر می‌شود ما را دچار مشکل کرده است. باید همه به قانون احترام بگذارند و به دنبال اینکه خودشان هم بخواهند فیلمنامه‌ای را ممیزی کنند، نباشند.

وی با اشاره به صحبت‌های معاونت سینمایی که گفته بود تمام فیلم‌هایی که به جشنواره فجر راه پیدا کردند، پروانه نمایش خواهند گرفت، گفت: گاهی پیش می‌آید که با وجود آنکه پروانه نمایش به فیلم داده می‌شود، امکان اکران فیلم به وجود نمی‌آید و جماعتی که فکر می‌کنند عقل کل‌اند می‌آیند و جلوی فیلم را می‌گیرند و جوسازی‌هایی می‌کنند که با نمونه‌های آن در سینما آشنا هستیم. در این مورد هم قطعا خود آقای حیدریان این فیلم‌ها را دیده‌اند و کسانی که در کمیته انتخاب فجر بودند از دوستانی هستند که در شورای بازبینی نمایش هم حضور دارند.

سینمای مستقل از ابتدای انقلاب وجود داشت

این تهیه‌کننده درباره حضور بخش دولتی در کنار سینمای مستقل و خصوصی بیان کرد: سینمای مستقل وجود دارد و از ابتدای انقلاب تاکنون کار خودش را انجام می‌دهد و همچنین شرایطی بوجود آمد که سینمای مستقل امکانات بیشتری هم داشته باشد اما من ترجیح می‌دهم دولتی‌ها با آدم‌های حرفه‌ای فیلم تولید کنند تا اینکه مثل بعضی سازمان‌ها بنشینند و تهیه‌کنندگان و فیلم‌ها را آزار دهند. این یعنی خودشان بلد نیستند کاری بکنند و فقط ایراد می‌گیرند.

موسوی ادامه داد: بخش خصوصی از پس هزینه بعضی فیلم‌ها برنمی‌آید و به لحاظ اقتصادی بعید است که برگشت مالی مناسبی داشته باشد بنابراین وجود بخش دولتی لازم است، اما باید سعی شود که مثل بخش خصوصی امکان اکران و ساخت آن‌ها با بخش خصوصی برابر باشد. اگر از شرایط برابر استفاده کنند نه تنها بد نیست بلکه می‌تواند برای سینمای ما مفید هم باشد.

باید از موسسات شبه دولتی بترسیم

این تهیه‌کننده درباره فیلم‌های پرهزینه‌ای که امسال در جشنواره فجر حضور داشتند، اظهار کرد:‌ چند فیلمی که امسال در جشواره داریم و بیش از ۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده قطعا بخش خصوصی از پس تهیه آن برنمی‌آمد، ضمن اینکه بعضی فیلم‌ها به درخواست سازمان‌هایی که به دلایل متعدد علاقه‌مند به تولید آن‌ها هستند ساخته می‌شوند. نکته اینجاست که فقط باید شرایط مساوی در زمان اکران با بخش خصوصی داشته باشند. در واقع ما باید از موسسات شبه دولتی بترسیم که کار نمی‌کنند و فقط در بخش خصوصی دخالت می‌کنند.

عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان درباره فیلم‌های «سرو زیر آب»، «تنگه ابوقریب» و «به وقت شام»‌که توسط موسسات دولتی ساخته شدند، گفت: این نوع فیلم‌ها، فیلم‌هایی نیستند که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری برای آن باشد زیرا پنج میلیارد تومان هزینه ساخت یعنی ۱۵ میلیارد تومان فروش که امکان این میزان فروش بسیار کم است. ما نباید سینمای دولتی داشته باشیم اما وجود موسساتی که از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند تا فیلم‌های پر هزینه‌ای که بخش خصوصی از پس تهیه آن برنمی‌آید، تولید کنند، خوب هستند.

موسوی با اشاره به ارزیابی اش از روند اخذ اینترنتی آرای مردمی در این دوره جشنواره گفت: با توجه به تعاریفی که من شنیده‌ام سعی شده بود که در روش اینترنتی، تمام مشکلاتی که تاکنون در اخذ آرا مردمی پیش می‌آمد رفع شود اما قطعا باید از بعد از اتمام جشنواره یعنی از ۲۳ بهمن‌ماه، دوستانی حرفه‌ای جمع شوند و نقاط قوت و ضعف این روش را پیدا کنند چون بار اولی است که این شیوه اجرا می‌شود امکان دارد اشکالاتی داشته باشد و این بعید نیست اما باید به آن رسیدگی کرد تا برای سال آینده اصلاح شود.

او در پایان درباره اکران فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها هم بیان کرد: بیشتر شهرستان‌ها ۵۰ درصد فیلم‌های جشنواره را در سینماهای خود اکران کردند اما در دو شهر شیراز و مشهد تقریبا بیشتر فیلم‌ها امکان نمایش پیدا کردند.

پایان پیام

کد خبر : 80207 ساعت خبر : 2:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80207
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات