فیلم شعله‌ ور سوختن آدم در باد است

پایگاه خبری گلونی، محبوبه محمدی: شاید به‌جرات بتوان حمید نعمت‌الله و هادی‌مقدم‌دوست را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و بهترین زوج‌های هنری حال‌ حاضر سینما دانست. کار گروهی و همگنی زوج‌های هنری تقریبا در تمام دنیا و عموما در ایران با شکست‌های بزرگ و کوچک مواجه بوده است. شکست‌هایی که گاه به از هم‌‌پاشدگی همکاری هنری و خلاقیت یک گروه انجامیده و هنرمندان معمولا ترجیح داده‌اند که به تنهایی دست به تولید و خلق اثرشان بزنند. اما حمید نعمت‌الله و هادی مقدم‌دوست، با سابقه دوستی دیرینه و نزدیکی علایق و سلایق، فیلم‌نامه‌های کارگردانی شده نعمت‌الله را نوشته‌اند و  تاکنون درگیر حواشی نشده‌اند٬ آن‌ها با کمترین حرف و حدیث‌ها به ساختن فیلم‌هایی دست زده‌اند که قریب به اتفاق‌شان مورد تحسین مخاطبین و منتقدین قرار گرفته‌ است٬ امسال فیلم شعله‌ ور به کارگردانی حمید نعمت‌‌الله و نویسندگی هادی‌مقدم‌دوست مهمان جشنواره سی وششم ‌فیلم‌فجر بود که با وجود کاندید شدن در شش رشته از جمله فیلم‌نامه فقط توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد به هنرمندی امین حیایی، را به‌دست بیاورد.

داستان فیلم شعله‌ ور درباره زندگی شخصی و دنیای ذهنی مردی میانسال است که با وجود سال‌های سپری شده از عمر٬ خود را پوچ، تنها و بدون موفقیت احساس می‌کند، برای کار به منطقه سیستان و زابل می‌رود و تصمیم می‌گیرد زندگی تازه‌ای را آغاز کند٬ اما تمام ناکامی‌ها حسرت‌ها و ضعف‌هایی که داشته و دارد مثل طنابی به دور او می‌پیچد و آن کورسوی امید را به خاکستری خاموش و سرد تبدیل می‌کند. هادی‌مقدم‌دوست با تنها اثر سینمایی‌اش یعنی «سر به مهر» نشان داده که به دنیای ذهنی و مسائل روحی روانشناختی با رویکرد مذهبی و اخلاقی در شخصیت‌های خلق شده‌اش علاقه‌ دارد و آن را بیشتر از فراز وفرودهای دراماتیک، سازنده حوادث و ماجراهای قصه می‌داند. در شعله‌ ور نیز همه آن‌چه درام را سر و شکل می‌دهد دنیای ذهنی٬ چالش‌ها و عقده‌های شخصیت اصلی است. همین موضوع، نقد و در واقع اشکال سربه مهر را نیز برای فیلم شعله‌ ور درپی دارد. ریتم کند و ویژگی‌های درون‌مایه‌ای از فضای ذهنی که مخاطبین و علاقه‌مندان خاص خودش را می‌طلبد بر این اثر کاملا حاکم است و درواقع دنیای درونی شخصیت ایستاده بر داستان و فراز و فرودهای آن محسوب می‌شود.

شعله‌ ور کارگردانی خوب و قابل توجهی دارد. حمید نعمت‌الله مثل آثار دیگرش در دکوپاژ طراحی صحنه، انتخاب نماها و قاب‌ها شاعرانگی فیلسوف‌مآبانه‌ای برگزیده که طبیعت بکر و بافت خاص و کمتر دیده شده اجتماعی شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه و زابل بر جذابیت آن افزوده و سکانس‌ها را به مجموعه‌ای دیدنی تبدیل کرده است.

پایان پیام

کد خبر : 80945 ساعت خبر : 0:22 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات