معمای حل‌نشده تیلاپیلا

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در حالی که برخی از رسانه‌ها از ممنوعیت واردات ماهی تیلاپیا با توجه به مضرات مصرف آن و آسیب واردتش به بازار ماهیان سردآبی خبرداده بودند، رئیس سازمان شیلات پیشنهاد این ممنوعیت را سه ساله و با هدف تقویت بازار قزل آلا عنوان و مضر بودن مصرف تیلاپیا را به کلی تکذیب کرد.

معمای تیلاپیلا همچنان حل‌نشده باقی‌مانده، ظاهراً رئیس شیلات هم به جمع همه آنهایی پیوسته که خطرناک بودن مصرف این ماهی را یک داستان عامه‌پسند می‌دانند.. تیلاپیلا را در رسانه‌ها ماهی فقرا نامیده‌اند چون از جیره غذایی ارزان قیمت استفاده کرده و همه چیز خوار است و قیمت ارزان آن بهانه این نامگذاری بوده‌است اما این روزها بحران پیلاپیلا دامنه وسیع‌تری یافته است. صالحی؛ معاون وزیر کشاورزی گفت: «بر اساس توافقی که با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است، تولید آزمایشی تیلاپیا در ۱۰ مزرعه آزمایشی در بافق یزد در دستور کار قرار گرفته و یکی دیگر از اهداف قطع واردات تیلاپیا، تولید این محصول در داخل است، چرا که تنوع مصرف در همه حوزه‌های محصولات کشاورزی، شیلاتی، دامی و… از اهمیت بالایی برخوردار است.»

اما ظاهراً این‌بار رسانه‌ها پیروز نبرد با تیلاپیلا بوده‌اند. برخی معتقدند مشکل اساسی درباره تیلاپیلا بحران زیست‌محیطی آن است نه مشکلات تغذیه‌ای. ضدو نقیض‌های مصرف تیلاپیلا آنقدر زیاد است که دکتر حمید عبدالله پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گیلان هم خودش را از منقدان سرسخت استفاده از این ماهی در رژیم غذایی می‌داند و می‌گوید: «یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده ارزش غذایی ماهی‌ها، نسبت اسید چرب امگا ۳ به امگا ۶ در آنهاست که هرچقدر این نسبت زیادتر باشد نشان از ارزش بالای غذایی آن ماهی دارد اما در تیلاپیا این نسبت بسیار کم است و در عوض میزان امگا ۶ خیلی بالاتر از امگا ۳ بوده و این امر باعث بیماری آلزایمر، التهابات روده‌ای و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، در حالی که در ماهی‌هایی مانند سالمون، قزل آلا، ساردین، تن ماهیان، ماهی کولی و غذاهای دریایی چون خرچنگ، اسید چرب امگا سه بسیار سرشار است. این اسید چرب باعث جلوگیری ازامراض قلبی و کنترل دیابت می‌شود و بالعکس آن امگا ۶ ممکن است موجب اختلالات مغزی، آلزایمر و تشدید التهابات شود.» برخی هم دست تولیدکنندگان انواع دیگر ماهی‌ها را در معمای حل نشده تیلاپیلا در کار می‌بینند. باید دید شایعات، مطالعات آزمایشگاهی یا صرفه‌اقتصادی کدامیک برنده بازی تیلاپیلا خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 74906 ساعت خبر : 2:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=74906
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات