آنچه از «پیرمرد و دریا» و «لیلا» می‌دانیم

مستندهای «پیرمرد و دریا» و «لیلا» به کارگردانی ناهید رضائی در گروه «هنر و تجربه» به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، مستند «پیرمرد و دریا» فیلمی درباره ترجمه در ایران است و «لیلا» پرتره لیلا حکیم الهی است که بیست سال پیش‌تر از آنکه چهره شناخته شده‌ای در موسیقی کودکان باشد، ساخته شد.

«پیرمرد و دریا» طبق آنچه گفته می‌شود؛ «گذری است بر داستان ترجمه در ایران از روزگاران قدیم تا به حال به روایت تنی چند از مترجمان نامدار ایرانی.

فراز و فرودهای ترجمه،اهمیت و تاثیر ترجمه‌ها بر رویداهای فرهنگی،سیاسی،اجتماعی در دوران مختلف و گفت‌وگوهای نظری پیرامون مفاهیم ترجمه در دوران معاصر از جمله دیدگاه‌های مطرح شده در این فیلم است.

کارگردان با مرور خاطرات شخصی و اثر ترجمه‌ها بر زندگی خود از کودکی تا به حال، راهی برای ورود به موضوع باز میکند.»

آذرتاش آذر نوش، منوچهر انور،صفدر تقی زاده،عبدالرحیم جعفری،محمد رضا جعفری،نجف دریا بندری،مژده دقیقی،پیروز سیار،محمد شریفی،علی صلح جو،فرزانه طاهری،کامران فانی،مراد فرهادپور،مدیا کاشیگر،محمد علی کشاورز،صالح نجفی و فاطمه ولیانی روایت‌گران این مستند ۶۳ دقیقه‌ای هستند.

فیلم «لیلا» به تهیه‌کنندگی ناهید رضایی و شرکت «دید» درباره‌ی آن نوشته شده است که «لیلا حکیم الهی ساز می‌زند،معلم موسیقی و مادر دو فرزند است. مسئولیت‌های خانوادگی و کودکان خردسالش  نمیتوانند او را از عشق کودکی‌اش جدا کنند.»

 مراسم افتتاحیه مستند «پیرمرد و دریا» و «لیلا» در گروه سینمایی هنر و تجربه، شنبه ۲۸ بهمن  ساعت ۲۰ در موزه سینما. (خیابان ولی عصر .نرسیده به تجریش.باغ فردوس) برپا می‌شود.

ناهید رضایی متولد ۱۳۴۱ است.فارغ التحصیل رشته سینماتوگرافی از پاریس است. اولین فیلم مستند خود به نام «دست‌های کوچک ربابه» را در سال ۱۳۷۴ پس از تجربه‌هایی در سینمای داستانی ساخت و از آن پس تا امروز فیلم مستند می‌سازد.

همکاری با انجمن مستند سازان سینمای ایران از آغاز تشکیل آن و عضویت در چند دوره هیات مدیره و ریاست انجمن مستندسازان در سال ۱۳۸۳ از دیگر فعالیت‌های اوست.

«حرفه مستند ساز » کار گروهی ۱۳۹۲،«آنسوی بزرگراه» ۱۳۸۷،«کلک زرین» ۱۳۸۵،«خواب ابریشم» ۱۳۸۲،«آب و عاطفه» ۱۳۸۰
«کودک من باقی بمان» ۱۳۷۸،«لیلا» ۱۳۷۷،«نازک کاری» ۱۳۷۶،«سفال» ۱۳۷۶،«دستهای کوچک ربابه»  ۱۳۷۴،«مادر و منیژه» ۱۳۷۱ از دیگر فیلم‌های ناهید رضایی هستند.

پایان پیام

کد خبر : 81420 ساعت خبر : 12:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81420
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات