آیا دورهمی مافیا دارد؟

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: «آیا سینمای ایران مافیا دارد؟» این سوالی است که بارها و بارها از زبان مهران مدیری، مجری برنامه محبوب دورهمی، شنیده‌ایم که از مهمانان فعال در عرصه سینما پرسیده است که یا پاسخ آری بوده است و یا خیر. اما همگی خوب حس کرده‌ایم که در پس هر جواب خیر نیز کمی اعتقاد به آری وجود داشته است. حالا همین پرسش را می‌شود به شکل دیگری از خود آقای مدیری پرسید؛ که آیا مافیا به برنامه او نیز رخنه کرده است؟

جواب این سوال را می‌شود خیلی راحت از زبان مانی رهنما شنید. او که در عرصه موسیقی سابقه‌ طولانی و کارهای زیبا و قابل دفاعی دارد، چندی قبل مهمان برنامه دورهمی بوده است. این حضور با این سابقه و هنر کاملا عادی است اما بخش غیر‌عادی این دعوت جای دیگری است. آنجا که در نشست خبری کنسرتش گفت: وقتی به برنامه‌ «دورهمی» رفتیم امید زیادی برای برگزاری کنسرت چهارم اسفند نداشتیم؛ چرا که این اتفاق نزدیک به ایام فاطمیه بود. از تریبون برنامه «دورهمی» برای معرفی آلبوم جدیدم استفاده کردم. قبول دارم که علی اوجی تهیه کننده آلبوم من و هماهنگ کننده مهمانان برنامه دورهمی است و به قطع روابط آقای اوجی در حضور ما در دورهمی تاثیرگذار بود.

از حرف‌های مانی رهنما این‌گونه برمی‌آید که علی اوجی پشت پرده‌ دعوت‌های دورهمی است. او که خودش و همسرش را نیز مهمان دورهمی کرده است، گویی تصمیم گرفته که برای هر خواننده‌ای که خود تهیه‌کننده آلبومش بوده است، آستینی بالا بزند و برای هر آلبوم هم یک قسمت از برنامه دورهمی را کنار گذاشته است.

نکته جالب این است که بیشتر این خوانندگان جوانِ تازه از گَرد راه رسیده، به شکلی اتفاقی در ابتدا، همه آواز سنتی کار می‌کرده‌اند و از شیفتگان موسیقی سنتی ایرانی بوده‌اند، اما همگی به ناگهان دچار تحولی عظیم گشته‌ و سر از دنیای موسیقی پاپ در‌آورده‌اند.

از متن شعر‌های بی‌مفهوم و بی‌هویت و گاهی سرقتی بعضی‌هایشان که بگذریم و نخواهیم که بپرسیم این شعرهای مبتذلِ دمِ‌دستی و بی‌محتوا چگونه مجوز انتشار گرفته‌اند، تازه می‌رسیم به اجراهای زنده‌ پُر از اشتباه این صورت‌های خیس از عرق که حتی منی که چیزی از دنیای آواز نمی‌دانم هم می‌فهمم که یک جای کار بدجور می‌لنگد.

به گمانم آقای مدیری که همیشه به خاطر زبان طناز و منتقد، و بیان صریحش از اعتبار و محبوبیتی ارزشمند برخوردار است، کافی‌ است که برای یافتن مافیا و جلوگیری از غرق شدن در گردابش، تنها به چند برنامه گذشته دورهمی نگاهی بیندازد تا بداند مافیا فقط در سیسیل و سینمای ایران نیست که خدایی می‌کند؛ بلکه دورهمی را نیز تصرف کرده است.

ادامه این روند هم به حرف‌های در‌گوشی و حاشیه‌های پیرامون دورهمی دامن می‌زند، هم سطح سلیقه فرهنگی مخاطب را پایین می‌آورد و هم موجب سر‌خوردگی هنرمندان واقعی این سرزمین می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 82140 ساعت خبر : 12:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=82140
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات