افزایش سفر گردشگران ایرانی به ترکیه

بعد از یک دوره نسبتا طولانی که وضعیت گردشگری ترکیه به دلیل تنش‌های سیاسی با معضلات جدی مواجه شده بود و سفر توریست‌های ایرانی به این کشور افت کرده بود، بر اساس آمارها مجددا سفر گردشگران به ترکیه رونق گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یکی از ارزهایی که در چند سال گذشته با افت قابل ملاحظه همراه شده است لیر ترکیه بوده است؛ واحد پولی که برای بازرگانان ایرانی در سالیان اخیر به دلیل حجم نسبتا بالای روابط تجاری ایران و ترکیه از اهمیت برخوردار بوده است.

 واحد پولی لیر در شروع دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰۰ تومان قیمت داشت. اما تنش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در سال‌های گذشته در ترکیه واحد پول این کشور را تضعیف کرد و باعث شد که روز به روز روند نزولی را طی کند هر چند که در حال حاضر کمی ارزش لیر شرایط بهتری پیدا کرده است.

 از سوی دیگر در چند سال گذشته به دلیل بعضی معضلات و درگیری‌های سیاسی و مسائل امنیتی در ترکیه بسیاری از گردشگران در کشورهای مختلف از سفر به این کشور منصرف شدند. از جمله درگیری‌های سال‌های اخیر ترکیه می‌توان به کودتا، درگیری با نیروهای نظامی روسیه، تنش‌های داخلی با برخی گروه‌ها اشاره کرد.

یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که در سال‌های اخیر ترکیه را به عنوان مقصد اصلی گردشگری خود انتخاب کرده‌اند ایران بوده است مقصدی که در یکسال اخیر به دلیل همین تنش‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و سفر گردشگران ایرانی به ترکیه کاهش یافته است.

در حوزه صنعت توریسم که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ترکیه شاهد رقم بالای ۳۲ میلیون نفر توریسم بود، در سال ۲۰۱۶ به دنبال تنش‌های سیاسی و اختلاف با روسیه و دستور پوتین برای جلوگیری از اعزام توریسم روسی به ترکیه شرایط سفر توریسم به ترکیه افت بی‌سابقه‌ای داشت و در بسیاری مناطق ۶۰ تا ۷۰ درصد اتاق‌های هتل‌ها خالی از توریسم بود اما در سال ۲۰۱۷ این صنعت بهبود یافت تا حدی که تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال قبل از آن با رشد ۶.۵ درصدی همراه شد. در این میان رشد و آمار گردشگران ایرانی نسبت به اواخر سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری داشت.

اما بر اساس آخرین آمارها مجددا سفر گردشگران به ترکیه افزایش پیدا کرده است. طبق آخرین آمار منتشر شده، شمار کل گردشگران وارد شده به ترکیه در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۶ با رشد بیش از ۴۶ درصد روبه‌رو بوده و به ۵ میلیون و ۷۶ هزار نفر رسیده است. تعداد گردشگران ورودی ماه ژوئیه ترکیه در سال ۲۰۱۶ حدود ۴۶۸.۳ میلیون و در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۸۰.۵ میلیون نفر بوده است. همچنین در بازه ۷ ماه نخست سال نیز گردشگری ترکیه نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد ۲۲ درصدی را تجربه و بیش از ۱۷ میلیون و ۳۲۵ هزار گردشگر را جذب کرده است.

همچنین میزان گردشگران خارجی وارد شده به ترکیه در بازه هفت ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی تقریبا ۱۴ میلیون و ۲۰۸ هزار نفر و در مدت مشابه سال ۲۰۱۵، ۲۰ میلیون و ۳۷۵ هزار نفر بوده است.

پایان پیام

کد خبر : 80643 ساعت خبر : 5:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80643
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات