بندر بریس تکه‌ای از ماه بر روی زمین+فیلم

در بندر بریس تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادیِ برگشته از دریا در کنار اسکله منحصر به فرد آن، صدای مهربان امواج و آوای دل‌انگیز مرغان دریایی نقش بسیاری در جذب مسافران فرهنگ و طبیعت دارد.

پایگاه خبری گلونی، سمیه باقری حسن‌کیاده: تمام خاک زمین یک طرف، آن قسمتش که انگار تکه‌ای از ماه را کنده‌اند و چسبانده‌اند رویش یک طرف دیگر. از چابهار که ۶۰ کیلو‌متر به سمت شرق بروید، در پس تپه‌های مخروطی و کوه‌های مینیاتوری، به بندری زیبا در امتداد دریای عمان، رو به اقیانوس هند و در دهانه خلیجی کوچک می‌رسید، که همان تکه کنده شده از ماه است که خداوند با هنر بی‌کرانش به زمین چسبانده است.

بِریس روستایی کوچک در دهستان نگور از بخش دشتیاری چابهار، با بافتی سنگی، آفتابی درخشان، غروب‌هایی دلربا و طلوع‌هایی دل‌انگیز است که چنان شیفته‌تان می‌کند که قدم زدن‌های عصرگاهی در ساحل طلایی‌اش را با هیچ‌ چیز دیگری در دنیا عوض نخواهید کرد.

بندر همیشه بهار بریس، عمدتا روی تشکیلات لایه‌های ماسه سنگیِ متراکم و نیمه‌متراکم صدفدارِ دوران سوم زمین‌شناسی قرار گرفته است که بیرون‌زدگی‌هایش در محدوده سطوح صخره‌ایِ مشرف به ساحل جنوب، زیبایی و کهنگی زمین را به رخ‌تان می‌کشد.

در اسکله زیبای بریس، همیشه صیادی حرف اول و آخر مردمان با‌همت و شکرگزارش بوده و هست. مردمان بریس عشقشان دریاست. روزیشان هم از دریاست. دریا برایشان ماهی شیر، شوریده، حلوا و سنگسر تحفه می‌آورد و آن‌ها در ازایش‌ ناز دریا را به جان می‌خرند و از نیمه‌های خرداد تا آخرهای مرداد که توفان‌های استوایی آغاز می‌شود، شناور‌ها را یا به دریا نمی‌اندازند و یا مسیرشان‌ را به سمت جاسک و تنگه هرمز کج می‌کنند. اینجا، صیادان با امواج کوچک و بزرگ و آفتاب سوزان جنوب دوستی دیرینه دارند. علاوه بر صید ماهی، ۱۳ هزار هکتار اراضی مستعد ساحل بریس جهت پرورش لابستر یا شاه‌میگو، مردمان این ناحیه را به جمع صادرکنندگان‌ جهانی خوراک ایرانی اضافه کرده است.

در بریس باران موهبتی کمیاب است که اگر ببارد، در محدوده جاده بِریس و کوه‌ها و تپه‌های مخروطی آن، تالاب پهناور لیپار از نو متولد می‌شود تا هم شتران تشنه را سیراب کند، هم مامنی باشد برای فلامینگوها و سایر پرندگان مهاجر و هم دل ببرد از گردشگرانی که بِریس را مقصد سفر انتخاب کرده‌اند.

در بندر بریس تماشای قایق‌ها و لنج‌های صیادیِ برگشته از دریا در کنار اسکله منحصر به فرد آن، صدای مهربان امواج و آوای دل‌انگیز مرغان دریایی نقش بسیاری در جذب مسافران فرهنگ و طبیعت دارد. شب‌های اینجا ترس ندارد، چرا که تکه‌ای از ماه زیر پایتان است و ما‌بقی‌اش که در آسمان جا‌مانده به همراه لشگر عظیم ستارگان، آسمان و زمین را برایتان روشن نگه می‌دارند و مراقب آرامش روحتان هستند.

چند دقیقه ویدئو درباره بریس

پایان پیام

کد خبر : 81126 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=81126
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات