به امید هم‌کلامی سینما و تلویزیون در اختتامیه فیلم فجر

به امید هم‌کلامی سینما و تلویزیون در اختتامیه فیلم فجر

تعدد برنامه‌های سینمایی که همزمان با جشنواره فیلم فجر به اوج خود رسید، نشان از نگاه ویژه تلویزیون به این رویداد فرهنگی دارد و البته پخش زنده اختتامیه جشنواره فیلم فجر قرار است این نگاه را تکمیل کند.

از برنامه‌های سینمایی این روزهای تلویزیون، «سینما دو» است که این روزها به طور ویژه روی آنتن می‌رود. سردبیر این برنامه در این زمینه معتقد است: امسال سبد برنامه‌های سینمایی پرتر از سال قبل بود و هر برنامه‌ای با نگاه خاصی به سینما می‌پردازد. پیشنهادم این است که به هر کدام از برنامه‌های سینمایی، در جایگاه خودش نگاه شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حامد عنقا ـ سردبیر و مجری «سینما دو» ـ درباره‌ی عملکرد تلویزیون در جشنواره فیلم فجر گفت: فکر می‌کنم تلویزیون امسال نسبت به سال‌های قبل، خودش را بیشتر برای این جشنواره آماده کرده بود.

اما اینکه خروجی‌ها، همان تصویری که مدیران ارشد در برنامه‌ریزی‌ها داشته‌اند باشد، باید تا انتهای جشنواره صبر و بعد ارزیابی کرد. اما فکر می‌کنم امسال با تعدد برنامه‌ها روبه‌رو هستیم؛ از جمله «سینما دو»، «هفت»، «ققنوس»، «صدا دوربین حرکت» و حتی شبکه افق هم برنامه دارد.

تقریبا همه شبکه‌ها برنامه دارند و این اتفاق خوبی است. برای اینکه هر کدام از این برنامه‌ها بخشی از جشنواره را هدف گرفته‌اند.

وی درباره‌ی تعدد برنامه‌های سینمایی و اینکه هم‌پوشانی با یکدیگر نداشته باشند، گفت: همه برنامه‌های تلویزیونی وسیله‌ هستند و هر کدام به خودی خود هدف نیستند و تفاوت می‌کنند با برنامه‌های دیگری که در سازمان صداوسیما تولید و پخش می‌شود.

جشنواره ما تقریبا ویترین سینمای ایران است و شبیه بقیه جشنواره‌ها نیست؛ چیزی است شبیه خودش و در این سی‌و چند سال هم همین طور بوده است.

این‌ها همه وسیله‌ هستند برای اینکه به سینمای ایران کمک کنند؛ این سینمایی که پر از مشکل و معضل است و هر چه بیشتر هم درباره آن حرف زده شود، به نظرم باز کم است و به سینما کمک می‌کند. هر برنامه‌ای هم با نگاه خاصی به سینما می‌پردازد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد متفاوت هر کدام از برنامه‌های سینمایی تلویزیون، توضیح داد: به عنوان مثال برنامه «ققنوس» با دید راهبردی به سینما می‌پردازد.

«سینما دو» تلاش می‌کند یک رویکرد تخصصی‌تر به سینما داشته باشد و به حواشی کمتر بپردازد اما به معضلات و مشکلات به شکل جدی‌تر می‌پردازد. همچنین تلاش می‌کند میز نقد جدی‌تری داشته باشد، یا برنامه «هفت» بیشتر تمرکز خود را بر روی حواشی می‌گذارد؛ بنابراین این تقسیم کاری که صورت گرفته است اتفاق خوبی است اما در نهایت مخاطب است که انتخاب می‌کند چه برنامه‌ای را ببیند.

به طور کلی تولید و پخش این برنامه‌ها با موضوعات مختلف به سینما کمک می‌کند. مخاطبان هم می‌توانند از همه برنامه‌ها استفاده کنند. امسال سبد برنامه‌های سینمایی پرتر از سال قبل بود.

مجری «سینما دو» به برنامه هفت و بازخوردهایی که در طول چند روز گذشته از سوی رسانه‌ها داشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه فیدبک‌هایی که از سوی رسانه‌ها نسبت به این برنامه صورت گرفت چیز دیگری بود. اما به هر حال راجع به برنامه‌ای صحبت می‌شود که نزدیک به یک دهه سابقه دارد.

رضا رشیدپور یکی از مجریان مورد علاقه من است و هر برنامه‌ای که داشته است را با دقت دیده‌ام. ناراحتم از اینکه زمان برنامه ما طوری است که نمی‌توانم آن را کامل و با دقت ببینم.

بنابراین نقدی نمی‌توانم درباره این برنامه داشته باشم. اما درباره «سینما دو» باید بگویم، فیدبک‌ها حاکی از این است که بیشتر مصاحبه‌ها و حرف‌هایی که در این برنامه زده می‌شود، مورد توجه اهالی رسانه قرار می‌گیرد.

او درباره تعدد برنامه‌های سینمایی همزمان با جشنواره فیلم فجر و رقابت احتمالی میان برنامه‌سازان برای جذب بیشتر مخاطب، اظهار کرد: وقتی که به عنوان سردبیر «سینما دو» و به عنوان مجری آغاز به کار کردم، همیشه دنبال این بودم که کار استاندارد و خوب داشته و در عین حال متفاوت باشیم.

حتی آن روزهایی که «سینما دو» روی آنتن می‌رفت و برنامه دیگری موازی آن نبود، باز هم تلاش ما این بود که کار خودمان را بکنیم و متفاوت باشیم.

ما یک دستور کار و طراحی داریم که بر اساس آن کار می‌کنیم و هیچ احساس رقابتی نمی‌بینیم؛ چرا که رقابت برای زمانی است که شما کاری شبیه به هم انجام می‌دهید و هر کدام تلاش می‌کنید بهتر دیده شوید.

واقعا رقابتی با برنامه‌های دیگر نداریم اما تلاش می‌کنیم کارمان را شیک و درست انجام دهیم و محتوایی که به مخاطب می‌دهیم محتوای درستی باشد.

ضمن اینکه چون «سینما دو» زمان کمتری را به خود اختصاص داده است، سعی کرده‌ایم در طول پخش آن حتی ۳۰ ثانیه از برنامه را هم تلف نکنیم.

این نویسنده همچنین درباره برنامه «سینما دو» معتقد است: فکر می‌کنم جای رویکرد تخصصی به سینما در این چند وقت اخیر خالی بود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این برنامه به جهت تایم در مضیقه هستیم، اگر تایم بیشتری در اختیار داشتیم حتما پکیج خیلی مفصل‌تری ارائه می‌دادیم.

ما برنامه را به این سمت نبردیم که صرفا بخواهیم گروهی را دعوت کنیم و به روی آنتن برویم. سعی کردیم مثل مجله، محصول کاملی ارائه دهیم. پیشنهادم این است که به هر کدام از برنامه‌های سینمایی در جایگاه خودش نگاه شود.

هر چند که توقعمان از هر برنامه هم باید متفاوت باشد. شاید امکانات ما در سینما دو نسبت به برنامه‌های دیگر محدودتر باشد. ولی با این حال سعی کردیم با دکور جدید چشم‌نواز باشیم.

به هر حال وقتی شما درباره سینما حرف می‌زنید درباره تصویر و نور و حرکت و… حرف می‌زنید. فکر می‌کنم سینما دو این استانداردهای حداقل را رعایت می‌کند و تصاویری که ارائه می‌دهد، تصاویر دیده نشده‌ای از آثار باشد.

سردبیر سینما دو درباره ادامه‌دار بودن برنامه سینما دو پس از جشنواره فجر نیز توضیح داد: تا آخر جشنواره فجر روی آنتن هستیم ولی پس از جشنواره فجر بر اساس توافقات مدیر شبکه به همان شیوه هفتگی برنامه را ادامه می‌دهیم.

این نویسنده در پایان همچنین درباره‌ی پخش مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر که هر ساله با حاشیه‌هایی مواجه می‌شود و به آنتن زنده تلویزیون نمی‌رسد نیز اظهار کرد: واقعیت این است که آن مدیری که می‌گوید پوشش‌ها مناسب باشد، مراسم را پخش می‌کنیم از سر دلسوزی و برای اینکه تعداد بیشتری از مردم مراسم را ببینند می‌گوید.

کما اینکه در حال حاضر کارگردان اختتامیه مشخص شده است. آقای حمیدی مقدم که خودش یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیون بوده و سال‌ها ایشان را با برنامه «سینما یک» می‌شناسیم، مراسم را کارگردانی می‌کند.

واقعیت این است که هر رسانه‌ای برای خودش حدودی گذاشته است و چون با اقشار مختلفی از مردم سروکار دارد، طبیعتا محدوده‌ای را به جهت مسائل پخش برای خود دارد. ای کاش که یک هم‌کلامی خوبی اتفاق بیفتد.

فکر هم نمی‌کنم اتفاق نگران‌کننده‌ای رخ دهد همان طور که افتتاحیه پخش شد و به نظرم خیلی خوب مورد استقبال قرار گرفت. کما اینکه جامعه هنری ما هم جامعه بااخلاقی است و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی درباره نگرانی‌های پوشش ایجاد شود.

پایان پیام

کد خبر : 79338 ساعت خبر : 1:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=79338
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات