تخلیه دانکرک و روایت کریستوفر نولان

پایگاه خبری گلونی، رضا رحیم‌خانی: فیلم دانکرک محصول سال ۲۰۱۷ اثری جنگی به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان فیلمساز انگلیسی است.این فیلم محصول مشترک کشور آمریکا فرانسه و انگلستان می باشد.این فیلم دهمین اثر کریستوفر نولان بوده و با دوربین های آی مکس با فرمت ۷۰ میلیمتری که بسیار مورد علاقه کارگردان بوده فیلمبرداری شده است.

دانکرک داستان تخلیه ۳۰۰ هزار نیروی ارتش بریتانیا از خلیج دانکرک فرانسه در جنگ جهانی بوده که با نگاه متفاوت کریستوفر نولان ساخته شد.

لوکشین های فیلم که دریا فیلمبرداری شده یکی از سخت ترین پروژه های فیلمسازی حال حاضر محسوب می شه و هواپیماهای سوپر مرین اسپیت فایر که در عملیات تخلیه دانکرک استفاده شده بودند از روی نمونه مشابه بازسازی شدند.

ناوهای متعلق به ارتش فرانسه از جمله ناوهایی بودند که نولان آنها را هم بازسازی کرد نولان علی رغم میل باطنی خود مجبور شد از تکنولوژی سی جی آی برای جلوه های ویژه فیلم استفاده کند
تدوین این فیلم از جمله سخت ترین تدوین های حال حاضر سینما بوده این مطلب رو لی اسمیت تدوین این فیلم عنوان کرده است.

ایده اولیه فیلمنامه زمانی به ذهن کریس نولان رسید که سن ۲۵ سالگی به همراه همسرش اما توماس به کانال مانش سفر کردند که فیلمنامه ۷۶ صفحه ای نوشته شد وبه مرور زمان این فیلمنامه اصلاح شد که این فیلم کوتاه ترین فیلم کریس نولان از نظر زمانی می باشد.

کریس نولان از جمله کارگردان هایی محسوب می شه که بازنویسی نهایی رو توی مرحله فیلم برداری انجام می ده تعلیق جزیی از امضای کارگردانی خودش می دونه هنوز هم رد پای شوالیه تاریکی توی این فیلم ملموس بود.

شخصیت افسر نیروی هوایی انگلیس فاریرر با بازی تام هاردی نمونه ای قهرمان داستان با با نیم نگاهی به سه گانه شوالیه تاریکی داشته است.

در مرحله فیلمبرداری هویته ون هویتما مدیر فیلمبرداری فیلم بین ستاره ای مسولیت این کار رو به عهده گرفت.

این فیلم شخصیت اول ندارد یک ارتش را نشان می دهد که قصد بازگشت به خانه را دارند وارتش نازی به آنها امان نمی دهد و به هر صورت آنها قصد بازگشت را دارند حقیقت تلخ و خوفناک جنگ را به نولان به تصویر کشیده و طعم پیروزی هم به مخاطب می چشاند.

دانکرک توانست در جدول پرفروشترین فیلم های جنگی رکورد پروفروشترین فیلم را کسب کند با مبلغ ۵۲۳ میلیون دلار فروش گیشه که بودجه ساخت فیلم ۱۰۰ میلیون دلار هزینه ساخت فیلم شد
کریس نولان ۲۰ میلیون دلار دستمزد کارگردانی از شرکت وارنر دریافت کرد به علاوه بیست درصد فروش فیلم دریافت کرد که این بیشترین دستمزد بعد از پیتر جکسون برای فیلم کینگ کونگ بود.

دانکرک واکنش مثبتی بین مخاطبان سینما و منتقدین را داشت و ازاین فیلم به عنوان به بهترین اثر کریس نولان یاد شده مخاطبان فیلم پیش بینی نامزدی اسکار این فیلم رو داشتند که این فیلم نامزد هشت رشته جوایز اسکار شد.

در پایان توضیحات کریس نولان درباره ی دانکرک:

سعی کردیم بازسازیمان از عکس‌هایی که دیده بودیم کورکورانه نباشد. تا می‌توانستیم مستندات دیدیم تا اتفاقات در ذهنمان ته‌نشین شود. بعد سعی کردیم زبان بصری خاص خودمان را برای به تصویر کشیدنشان بسازیم و به مخاطب یک جور حس و هندسه ضدونقیض از حادثه بدهیم. سعی کردیم با استفاده از نظم دهی و تناسب، ذات کم و بیش بوروکراتیک بخشی از وحشتی را که داشت اتفاق می‌افتاد بیان کنیم. داستان فیلم دربارهٔ خانه است. دربارهٔ رنج و استیصالی که وقتی نمی‌توانید به آنجایی که باید برسید سراغتان می‌آید. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که ایده سوار هم شدن یک عالمه آدم در یک قایق و تلاش برای زنده ماندن چیزی نیست که مردم آن را به عنوان داستانی مربوط به دهه ۱۹۴۰ نادیده بگیرند.

پایان پیام

کد خبر : 80569 ساعت خبر : 3:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=80569
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات