تگ استار را جدی بگیریم
به گزارش پایگاه خبری گلونی، محمدصادق باطنی (دانشجوی دکترای ارتباطات) نوشته است: چند روز پیش تصاویری منتشر شد از گردهمایی سلبریتیهای اینستاگرامی به رهبری رامبد جوان در باغ کتاب. اما ماجرا یک گردهمایی ساده نبود. بلکه قرار بود از یک سایت جدید به نام تگ استار رونمایی شود.
اما تگ استار چیست؟
تگ استار اولین پلتفرم اختصاصی ارتباط بین کسب و کارها و اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی (سلبرتیها و افراد تاثیرگذار) است. این پلتفرم با محوریت برطرف کردن نیازهای تبلیغاتی، بین برندها و کسب و کارها ارتباط برقرار میکند و به هر یک از دو سوی این ارتباط پیشنهاداتی برای بهینهترین تبلیغات ارائه میدهد.
اینفلوئنسر مارکتینگ (بازاریابی تاثیرگذار) پدیدهای نوپا نیست و یک شیوه واسطه کاربریِ نسبتا جاافتاده در دنیاست. اما صرفا در کشورهایی میتواند توسعه یابد که از یک سو سلبریتیهای فضای مجازی و استفاده از شبکههای اجتماعی در آنها به قدر کافی توسعه یافته باشد و از سوی دیگر کسب و کارهای اینترنتی در آنها فعالان و مشتریان کافی داشته باشد.
اینکه برای نخستین بار این شیوه بازاریابی به کشور ما راه یافته است، به نظر نگارنده اتفاق بسیار مهمی است و از جهات مختلف بایست آن را مورد بررسی قرار داد؛ در همین باب چند نکتهی نامرتب به نظرم میرسد:
۱- ستاره سازی امری است که با ظهور رسانههای نوین، ۱۰۰سالی است در دنیا رواج یافته است. اما در گذشته ستاره شدن بسیار مشکل بود. شبکههای اجتماعی، ستاره شدن را بسیار آسان کردهاند. کافیست رفتاری مبتذل را با نظمی خاص در صفحهات منتشر کنی، به سرعت به شاخ اینستاگرام تبدیل میشوی و عکسهایت را دست به دست میکنند و لشگر فالوئرها به صفحهات میپیوندند.
۲- یکی از مطرحترین فنون اقناع از گذشته تاکنون، فن اقناعِ #گواهی_دادن_ستارهها است. یعنی، وقتی کسی محصول شما را نمیشناسد، یک چهره شناخته شده را واسطه میکنی تا در این همنیشینی، همه ویژگیهای آن چهره شناخته شده به محصول تو منتقل شود.
۳- این چهرههای اینستاگرامی مدتهاست که از طریق تبلیغات، ویژگیهای خود را به محصولات متنوعی منتقل کردهاند؛ اما کار به جایی رسیده که یک دلال به میان آمده است و میخواهد همه جریان تبلیغی را به سوی خود بکشد، از یک سو با تمام اینفلوئنسرها ارتباط میگیرد، از سوی دیگر با برندهای معروف قرارداد میبندد. بر اساس ویژگیهای اینفلوئنسرها و برندها هر یک را به دیگری پیشنهاد میدهد و از این جهت دهیِ تبلیغاتیِ هوشمندانه ارتزاق میکند.
۴- رامبد جوان این وسط آدم مهمی است، کسی است که میتواند ستارهها را به سوی خود جلب کند، حتی خودش هم به برکت رسانه ملی، تواناییِ ستاره سازی دارد. ستاره میسازد و با او قرارداد میبندد که درصدی از عواید کارهای تبلیغاتی ات تا مدتها برای من، خندوانه و سرمایه گذارهایم است. در یک کلام اگر سوپر استاری چون رامبد جوان (که هم در تلویزیون محبوب است، هم در سینما و هم در شبکه های اجتماعی) نباشد، تگ استار راه بسیار پیچیده ای برای موفقیت دارد.
۵- جریان توسعه شبکههای اجتماعی و رسانههای نوین در کشور، و برقراری پیوندهای ناگزیر رسانهی جریان اصلی (تلویزیون) با این رسانهها، ظرفیتهای نوینی را در دریای بیکران فضای مجازی پدید آورده است که ماهی هایش را سودجویان دیگری چون تگ استار صید می کنند.
۶- اینکه این قصه به کجا ختم میشود هیچ کس نمیداند، این توسعه روزافزون رسانههای نوین، روز به روز ظرفیتهای جدیدی پدید میآورد که خودشان توسعههای نوینی را پیشِ روی پیشروانِ نوآورِ این رسانهها میگذارند. اما این پیشروانِ نوآور در این نوآوریها جستجو میکنند سود بیشتر است و اصلا دامنزدن تبعات فرهنگی و اجتماعی برایشان مهم نیست.
۷- تلاش برای اینفلوئنسر شدن در اینستاگرام، تلاشی جدید نیست. اما ساختارهایی همچون تگ استار میتوانند سرعت رشد تقاضا برای ستاره شدن در شبکههای اجتماعی را افزایش دهد و جوانانی که هیچ هنری ندارند، با انجام مبتذل ترین کارها تلاش میکنند تا ابزاری شوند برای ترویج مصرفگرایی و فروش بیشتر محصولات و برندهای مصرفی.
اتفاقاتی مثل تگ استار را جدی بگیریم و راجع بهشان گفتوگو و مطالعه کنیم. اینها فرزندان شبکههای اجتماعی نیستند، حتی نوهها هم نیستند، بلکه نتیجههای توسعه شبکههای اجتماعی هستند.
پایان پیام
کد خبر : 74170 ساعت خبر : 1:05 ق.ظ